י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מתחילים מבראשית: כיצד נזכה לשלום בארץ?

הרב ישראל אברמובסקי, ראש בית מדרש 'תורה והלכה', בטור אקטואלי מתמיד על פרשת השבוע ועמל התורה

מתחילים מבראשית: כיצד נזכה לשלום בארץ?


שבוע של התחלה, שבוע של שמחה, שבוע שמתחילים מבראשית לצלול לפרשיות התורה. שבוע של סוף, שבוע של דמים, שבוע של חיים שנגדעים, חיים שמסתיימים, דמים שנשפכים. וכל אדם שואל את עצמו, מה הסוד, מהי הדרך, ומהו המסלול בו יש לצעוד כדי להגיע לחלום הנכסף של 'וגר זאב עם כבש' לזכות לקצת 'שלום בארץ'.

ואותה התורה שכעת צוללים לעומקה מחדש, שכעת מתחילים מבראשית לעסוק בה מידי שבוע, מגלה לנו את הדרך הנכונה, משימה פשוטה לכאורה "אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ, וְאֶת-מִצְותַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם... וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד, וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה, מִן-הָאָרֶץ, וְחֶרֶב, לֹא-תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם." ורש"י מסביר לנו איך עושים את זה "שתהיו עמלים בתורה".

והדגש הוא על 'עמל' לא ללמוד! לא לדעת! לא להבין! לעמול!!! שתהיו עמלים בתורה! ואולי הדגש על 'העמל' בא ללמדנו שאין הכוונה דווקא לאיש הספון באוהל התורה יומם וליל, כי מטרת העמל הוא לא רק הלמידה בפועל, אלא לחיות את התורה גם כאשר האדם עסוק ב'בזעת אפך תאכל לחם'.

פה למדנו דרכה של תורה שהתורה - תורת חיים היא! היא איננה רכישת ידע והשכלה, התורה מחברת את נפשנו לחיינו. ולכן אין פינה בחיים שלשם לא תחדור, היא מקיפה אותנו בכל חיינו. וכבר נאמר "ואשר יעשה אותם האדם וחי"(ויקרא יח,ה) וזהו סוד האדם כי ה"אדם לעמל יולד" (איוב ה,ז)

וזה שייך לא רק בלימוד תורה, כולנו הרי יודעים לצטט את הפלקטים בכתה "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" וכל אחד מפרש את דרך ארץ כפי שמסתדר לו אז אולי נצמד לפרוש הפשוט 'דרך ארץ' בדיוק כמו שזה נשמע.. והנה אנו מוצאים את ירבעם מלך ישראל שחטא ומציע לו הקב"ה חזור בך! ואני אתה ובן ישי נטייל בגן עדן. עונה ירבעם מי בראש? כי אם בן ישי בראש אינני מסכים
וזה מדהים! עד כדי כך! איך מבינים את זה?

אלא כאשר נמצאים בעולם האמת מול הקב"ה א"א להשתיק את המידות, אם לא טיפלת בזה בזמן, אם לא הרגלת את עצמך שוב ושוב לתקן מידותיך. לכן מידותיו של ירבעם מתפרצות, כי שם אין שקר וזיוף, וירבעם אומר לבורא עולם אם אני לא בראש זה לא נקרא לטייל בגן עדן, בשבילי זה גיהנם, אם כן אני לא מעוניין. ומציע הקב"ה חזור בך תתנקה תקן מידותיך, אבל ירבעם שקוע עד צוואר וכל זה מנין מגיע "אם בחוקותי תלכו" שתיהיו עמלים בתורה ובמידותיה כי עמל התורה מנקה את האדם בונה את האדם השלם!

מכאן כאשר האדם עמל בתורה חורש וזורע זוכה בקבלת התורה, רוכש אותה הופך את חייו לחיים של תורה, בידיעתה ובהנהגותיה, אז מובטח לו "ונתתי שלום בארץ... וּרְדַפְתֶּם, אֶת-אֹיְבֵיכֶם, וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם, לֶחָרֶב"

כי מי עושה שלום "עושה שלום במרומיו – הוא יעשה שלום" ופה למטה יצטלמו על שטיחים אדומים...
תורה שלום מרומיו גן עדן מצוות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד