כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

אבל בנתיבות: "לא השקיע בבניינים, רק באברכים"

הלווית הגר"י אברג'ל זצ"ל: הגרש"מ עמאר הכתיר את הבנים כ'ממשיכים' • בפנים: ההספדים המלאים תיעוד

אבל בנתיבות: "לא השקיע בבניינים, רק באברכים"


אלפים משתתפים הלילה (מוצ"ש) בנתיבות במסע הלוויתו של הגאון רבי יורם מיכאל אברג'ל זצ"ל, ראש מוסדות 'קול רינה ורב פעלים' בארץ ומגדולי מחזירי התשובה בדורנו, שהשיב את נשמתו ליוצרה בליל שבת לאחר מחלה קשה.

בעקבות מסע הלוויה נוצרו עומסי תנועה כבדים בכניסות לעיר נתיבות מכל הכיוונים. גם אזעקות 'צבע אדום' נשמעו באזור ההלוויה, אך בהוראת המשטרה מסע הלוויה נמשך כרגיל.

סמוך לשעה 23:00 יצאה מיטתו של הרב ממקווה הטהרה שבה היה טובל. על פי הצוואה, אף אחד לא מורשה לגעת במיטה אלא אם קיבל אישור לכך וטבל במקווה קודם.

קודם להגעת המיטה הספידוהו שניים מנכדיו וחתנו הרב עקיבא יצחק שביכה את לכתו ואמר: "הוא טמן באברכים שלו עוצמה רבה, היה צדיק אמיתי שלא השקיע בבניינים רק באברכי כוללים השקיע את כל כולו, היה יושב ולומד דברי קבלה, הכול היה בהצנע, אין דבר שלא היה יודע בהלכה. היה אדם גדול, הכל היה לשם שמים רק תורה, שום דבר אחר לא עניין אותו".



אחיו הרב זכריה אברג'ל פתח את שורת ההספדים וזעק: "יתומים היינו ואין אב! הוא היה האבא של כולנו. מי שתמיד חייך אלינו גם שהיינו עצובים ומבולבלים בירך אותנו, חי בדירה צנועה והסתפק בקב חרובים מערב שבת לערב שבת. את כל מרצו השקיע בעם ישראל, לא עניין אותו איזה כיפה לראשו של אברך. במשך כל שנות חייו דאג לפרנסתם של בחורי ישיבות ואברכים והעמיד עולה של תורה".

הרב ליאור אברג'ל הספיד בקול בוכים ואמר: "עמוד הימיני, פטיש החזק למי נפנה עכשיו? אין לנו רועה נשארנו יתומים. תהיה מליץ יושר על הקהילה הקדושה, על הרבנית ועל כולם, וכל המפעל שבנית ימשיך לנצח".

הגאון רבי אריה לוי ראש ישיבת 'שכר שכיר' הנגב פתח את הספדו ואמר שבליל שבת חול המועד סוכות ביקרו בסוכה, "ראינו את האור בפנים, אור מיוחד לא רגיל - חשבנו זה מהסוכה אבל זה היה אור מהשמים, כל מפעליו ודרכו להפצת תורה הכול באה מרוחו של מורו ורבו הגאון רבי יששכר מאיר זצ"ל, מי שיודע היטב בכל קצוות הארץ הוא הקים עולה של תורה".

הגאון רבי שמואל מונטג, רב הקהילה החרדית בנתיבות, הספיד: "לא האמנו שנעמוד ליד מיטתו. התפללנו כל הזמן ראינו אותו בשמחת בר המצווה לפני שבועיים וחצי, התפללנו שיהיה אחרת. הוא אמר בתוך כדי דרשתו כשהציבור התחיל לשיר 'כשם ששמחים כאן כך שמחים למעלה', והיינו בטוחים שהשמחה שלמעלה תביא אותנו בעוד זמן לשמוח במשחת הודיה על רפואתו, אבל לא זכינו והתקיימה בו שמחה אחרת, כמאמר חז"ל שהקב"ה שש ושמח על נפש נקי וצדיק שעולה למרומים וזו השמחה העליונה".

בנו הרב ישראל אברג'ל הספיד וסיפר על גדלותו של אביו: "לא היה מציאות שאבא היה בבית בשעה 7:00 בערב כשהלכנו לישון מעולם, גם אנחנו לא זוכרים שאחרי חמש בבוקר אבא היה בבית וכבר בשתיים בלילה היה כבר יושב ולומד בסלון. איזו מתיקות כשהיה לומד היינו מתענגים מהקול המתוק של אבא. הוא יכל לשבת עם הפשוט שבפשוטים כמו שישב עם כל הגדולים שבגדולים. ידע לחבר עם כל אחד את הנקודות שלו".

הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר ספד: "גדול כים שברך ומי ירפא לך. יש דברים שאפשר לתאר במילים יש דברים שאפשר למדוד ויש דברים שאין להם מידה ואין להם השערה. כשהנביא ירמיהו באה לתאר את השבר הנורא של עם ישראל הוא אומר גדול כים שברך ללא מידות. עשה חסדים לאלפים ורבבות הדריך חיזק ועודד כל אחד. מי ירפא לך מי יכול לרפאות שבר כזה".

בסיום ההספד אמר הגרש"מ עמאר כי "התחננתי בפני הבן הגדול החיד"א ואחיו רבי ישראל כי ימלאו מקום אביהם, וממה שהבנו שהרב הכין והדריך אותם, והתחננתי בפני הבן חיים יוסף שלא יטוש את המערכה ושתהיה להם סיעתא דשמיא כי גדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם הוא יסייע לכם מלמעלה וכל מה שעשה זה יסוד. הבנים יגדילו לעשות בעזרת ה' יתברך. ועל כן על דעת כולם אני מכתיר את הבן הרב הגאון רבי חיים יוסף דוד אברג'ל והבן רבי ישראל אברג'ל שימשיכו את הדרך של האבא זצ"ל".

הגאון רבי דוד יוסף חבר מועצת חכמי התורה אמר בהספדו: "רבינו יורם אתה תלך לפני כיסא הכבוד ותבוא לפני הקב"ה ריבונו של עולם הקמתי עולה של תורה, ריבונו של עולם החזקתי אלפי משפחות של אברכים, בזכותי אלפים אלפים יכלו לשבת ולעסוק בתורה. אלפים באו אלי שיחרו לפתחי ביקשו עצה ודיברתי עם כל אחד ואחד על תורה ויראת שמים. כמה אנשים החזרתי בתשובה, כמה יהודים הניחו תפילין בזכותי. ריבונו של עולם נתת לי להנהיג ציבור עשיתי כל מה שיכלתי. כולם יעידו שהיית להם כמו אבא באיזו אהבה התייחסת אליהם, מה יהיה עכשיו עם אלפי האברכים? מה יהיה עכשיו? אנחנו יודעים שאתה בשמים תילחם ותעמוד על המשמר זה לא פוטר אותנו, רבינו יורם השאיר בנים שיעמדו בראש המוסדות לסייע לבנים שימשיכו אותם אברכים בתלמודי התורה, ימשיכו לגדול בתורה על טהרת הקודש, אני מקבל על עצמי לעשות כל מה שאני יכול למען החזקת תלמודי התורה שרבי יורם הקים, אני מתחייב כל מי שיתרום למוסדות אני יקריא את השמות על קברו של אבי מורי שיום השבעה זה ביום הפטירה".

המקובל רבי יעקב עדס: "אני מכיר עשרות אברכים שנשארו בעולמה של תורה רק בזכות הכוללים של הרב אברג'ל, כמה אנשים הוא זיכה. כמעט שאין כזה דבר שכל הכסף שאסף הכל הוא חילק הכל לצדקה כמה החזיר בתשובה אלפים". לאחר מכן קיבל הרב עדס עול מלכות שמים ופסוקי ה' הוא האלוקים ואמירת אל מלך יושב על כסא רחמים.

הרב יצחק ברדא ראש ישיבת יצחק ירנן הספיד: כעת לצערנו אנו נמצאים לפני מיטתו חז"ל אמרו שאומרים הספד בפניו רק מקצת שבחו לכן אני לא מפחד לספר על גדלותו. אני קורא מכאן לתרום למוסדות האלו לכל מי שחושב מחשבה טובה הקב"ה יצרף אותה למעשה.

הרב צמח מאזוז אמר בהספדו אין לנו מושגים וכלים למדוד את מעלתו וגדלותו של רבי יורם זצ"ל יום אחד שלו בלימוד תורה שווה בעשר שנים שלנו. הפסדנו את הצדיק שלנו מי יודע כמה גזרות היו מתבטלים שהיה חי. המצב בעם ישראל קשה זריקת אבנים פה דקירות שם. יהיה רצון שיעלה לפני כסא הכבוד ויאמר די לצרות עמך ישראל. עם ישראל מתקרב אליך עם ישראל רוצה אותך. ויהי רצון שיתבטלו בזכותו כל הגזרות והמוסדות ששתל בחיי חיותו ימשיכו וישגשגו וכל אחד יתמוך בהם.

הרב יצחק מועלם ראש הכוללים של מוסדות רב פעלים אמר: רבינו קירב את כולם לאביהם שבשמים אין לנו השגה בקדושתו ביראתו בהרבצת התורה שלו עד אפס כוחות אין לנו בכלל מושגים אנשים מביאים לי מכתבים פעם בא אלי הביתה וראה בבניין ליד דלת פח זבל בפתח בית מיד הרים ואמר איך אפשר לשים פח זבל ליד מזוזה, ביקשתי מהרב שאני יחזיק אמר לי זה בושה וחרפה שאתה תחזיק אותי לא מכירים אותך מכירים. הרב אמר לי אל תמכרו את הדרך שלנו לאף אחד, צריך כוחות עצומים להיות חזק אבל בשום אופן לא למכור את הדרך"

ראש העיר יחיאל זוהר אמר רבי יורם ליווה אותי במשך כל השנים מתי שביקש את עזרתי השתדלתי לעזור. בחודשים האחרונים כולם הביעו תקווה שיבריא. הגעתי אליו ביום חמישי חצי שעה לפני שהחליטו להרדימו נישקתי את ידו ועצם את עיניו שוב. בקשה אחת הוא ביקש ממני שמור לי על המוסדות. אני כאן ליד גופו הקדוש כל מה שתלוי בי בשנים הבאות בכדי לשמור אני יעשה הכל בכדי שהמוסדות ימשיכו להיבנות לטובת אלפי הילדים שלומדים ומה שהרב יהי זכרו ברוך.

בנו ממשיך דרכו הרב חיים יוסף דוד אברג'ל סיים את שורת ההספדים הארוכה וזעק בבכי אבי אבי רכב ישראל ופרשיו אבא שהתחילו את ההספדים לא היית פה עוד לא הביאו את המיטה שלך חשבתי אני מוחה על הבלבול שיש אבל אתה חי וקיים - אבא כל עם ישראל אוהבים אותך דבוקים בך. בשארית כוחותיו אמר לי לך תדאג לזה וזה שיהיה לו לחם החודש בבית. אבא הריני כפרת משכבו אלפי אנשים מכירים את מלך מלכי המלכים הקב"ה רק בזכותך. עברת ייסורים קשים כאלו שאמרת לי אני לא מאחל את זה לשונאים שלי ואפילו לא לגויים שונאי ישראל כאלו ייסורים קשים. אני מאמין שאתה חי אתה תחזור לפה תלבש את הפראק שלך ואת כובע ההמבורג, הקב"ה בחר בך להיות חתן בראשית בלי עוגות אבל עם מיליוני אותיות של התורה הקדושה.
הלוויה הרב אברג'ל נתיבות רב פעלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד