כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

צפו: אייכלר, מוזס וגפני נגד תוכנית ליצמן

מתקפה חריפה בוועדת הכספים על האוצר והצעת תוכנית החיסכון במקום הקצבאות • גפני: "חושד שאתם רוצים להחזיק בכסף"

צילום: מרים אלסטר - פלאש 90
צילום: מרים אלסטר - פלאש 90


חברי ועדת הכספים יצאו היום (א) נגד תוכנית החיסכון של שר הבריאות יעקב ליצמן, שבאה כתחליף להגדלת קצבאות הילדים והשבתן לגודל שהיה לפני שהונפה עליהן חרב הקיצוצים.

חברי הכנסת הביעו הסתייגות מכך שהם נדרשים לאשר את העיקרון של הגדלה זעומה בקצבאות הילדים ובמקביל את העיקרון של הקצאת כסף לחיסכון לכל ילד עד גיל 18, בעוד המנגנון ליצירת החיסכון טרם נקבע ונותר להכרעת צוות מקצועי מיוחד באוצר. חברי הכנסת דורשים שהחיסכון יהיה אישי עבור כל ילד וייזקף לחשבון מיוחד על שמו. אף שרוב חברי הכנסת בירכו על העיקרון של חיסכון ארוך טווח לילדים, אחדים הדגישו דווקא את החשיבות של הגדלה משמעותית יותר של הקצבאות על חשבון החיסכון לטובת הילדים כבר בהווה.

ח"כ ישראל אייכלר אמר בדיון: "החיסכון זה בניגוד להסכם הקואליציוני. אם רוצים לחסוך כסף וזה חשוב, שיוסיפו כסף אך לא על חשבון הלחם והחלב לילדים בהווה. שלא יהיה אף הבדל בין אף ילד לילד מתי מוציא את הכסף, כל ילד צריך להוציא באותו גיל בין אם 18 בין אם 21".



יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ אליעזר מוזס הוסיף: "מדובר פה בלקחת חסכון של הורים ל-10 ילדים ואומרים בעוד 18 שנה תקבלו בחזרה. אבל הם צריכים כבר היום זה הלחם והחלב. אומרים טוב ציפור אחת ביד משתיים על העץ, כאן מוכרים לנו פרה על הגג. בלי אגרות חוב ממשלתיות שהורים יקבלו ליד הכסף יילך למקומות אחרים".

ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "המלצות הצוות המקצועי חייבות לקבל את אישור ועדת הכספים. אנחנו חייבים לוודא שכספי החיסכון אכן יעמדו לרשות הילד". לעצם עניין החיסכון אמר אלאלוף: "אנחנו חברה ששכחה שחסכון זה בניית העתיד. בצרפת יש מה שנקרא 'פנקס חסכון' שעליו המדינה נותנת ריבית מהגבוהות במשק. המדינה מוסיפה על ריבית השוק. הנושא הזה מאוד מהותי ולטובת הילדים. החיסכון לילד לגיל 18 חשוב לא פחות מהאוכל בהווה. במדינות רבות החליטו לאמץ את הרעיון הזה".

ח"כ אורלי לוי (ישראל ביתנו): "לומר שהחיסכון הזה הוא הפתרון לעוול הגדול שקרא כאן בקדנציה הקודמת ע"י קיצוץ הקצבאות זה אבסורד. זה לא שאנחנו מחזירים את הקצבאות למצב של בטרם הקדנציה הקודמת. ולגבי החיסכון הכל תלוי מי יהיה שר האוצר הבא ואם לא יחליט גם לקצץ בקצבאות וגם בחיסכון".

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, יצחק קדמן: "יש להחזיר הקצבה ל-175 ₪ וחסכון 25 ₪. חיסכון זה אכן טוב, אבל צודקים חברי הכנסת שמדגישים את החובה לדאוג לילדים כבר עתה בהווה".

בסיכום פנה יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לנציגי האוצר ואמר: "יש לקחת אפילו 30 ₪ ושיהיה מטצ'ינג, האוצר ישים כסף ותהיה אפשרות להורים להוסיף משלהם. אין היום תכנית חיסכון לטווח הבינוני שהורה יכול לחסוך לטובת הילד שלו כי יש מיסוי. אנחנו רוצים שאדם יוכל לשים כסף בחיסכון מהכסף שלו מול מה שהאוצר מביא. תשנו את המדיניות שלכם לגבי המיסוי של תכניות חיסכון לילד".

בעניין הקמת הצוות המקצועי וההמתנה עד 2017, אמר גפני: "אני יכול לחשוד שאתם רוצים להחזיק בכסף עד 2017 ולא הולכים באמת על חיסכון לילדים. אנחנו רוצים התחייבות שילד שנולד היום יהיה לו בעוד 18 שנה: 10,800 ₪ בחשבון שלו או יותר עם תוספות הצמדה ועם תוספות מצד ההורים ללא מיסוי. רק כך נוכל לאשר את החוק הזה".

"בנוסף, שלא תקבעו ועדה שתקבע מה עושים עם כספי החיסכון. לא יתכן שהאוצר יהיה הבעלים של הכסף הזה. בגיל 18 הילד יוכל להוציא למטרות שהוא יבחר ושיהיה ברישומים על שמו. אנחנו רוצים את הכסף של הקצבאות כדי שלמשפחה יהיה גם את הכסף ללחם ולחלב".
גפני אייכלר ליצמן קצבאות קיצוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד