י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

ה'ממשיכים' לבית אברג'ל: כך ישרדו מוסדות 'רב פעלים'

בניו של הגר"י אברג'ל זצ"ל ינסו להמשיך ולהחזיק את מפעל התורה העצום ואת אלפי משפחות האברכים שפירנס • 'בחדרי חרדים' משרטט פרופיל לשני הבנים - הרב חיים יוסף, רבה של מערב נתיבות והרב ישראל • מיוחד

ה'ממשיכים' לבית אברג'ל: כך ישרדו מוסדות 'רב פעלים'


שאלה אחת נותרה באוויר עם פטירתו של הגאון רבי יורם מיכאל אברג'ל זצ"ל מנתיבות - מי יחזיק את המוסדות ואת 2500 האברכים ברחבי הארץ?

אין זה סוד כי במשך שלושים שנה ויותר הקים רבי יורם מהממסד ועד הטפחות מוסדות רבים שנתנו מענה לכל משפחה לשלוח את ילדיהם, מהמעון ועד לכולל - הכל הכל היה במוסדות.

ליבן של המוסדות היה רשת הכוללים 'רב פעלים', שהיו בבת עינו של רבי יורם זצ"ל. כל אברך מצא אצלו את מקומו, מבעל תשובה חדש ועד בוגרי ישיבות ליטאים, ובנוסף גם רבנים במגזר הליטאי כדוגמת הגאון רבי משה מרדכי קארפ והדיין הגאון רבי אהרן מיטלמן, שימשו אצלו בתפקידים בכוללים.

לכן היה מדובר בשאלה מהותית - מי יחזיק כעת את אלפי האברכים שהחזיק רבי יורם, מהבודדים שהחזיקו רשת תורנית כה גדולה בציבור הספרדי בפרט והחרדי בכלל.

במסע ההלוויה נחשף כלל הציבור למימד רחב של הכוללים, אם עד היום בציבור הליטאי הכרנו את רשתות הכוללים של 'עטרת שלמה', 'יששכר באהליך' וכו', הרי שבמסע ההלוויה העידו כי בכל חודש היה צריך לגייס כמעט 4 מיליון שקלים בכדי לשלם לאברכים בזמן.

בניו העידו אף כי פעמים רבות מישכן את ביתו ואת בתי ילדיו - הכל בשביל שלאברכים יהיה כסף. גם ממיטת חליו, רגע לפני שהורדם והונשם, נתן הוראה להעביר את כספי האברכים בסכום של 2 מיליון שקלים.

כעת עם פטירתו בקיצור ימים ושנים בגיל 58, מונו שני בניו רבי חיים יוסף דוד אברג'ל ורבי ישראל אברג'ל לממשיכי דרכו במוסדות.

"אין ספק", אומר ל'בחדרי חרדים' תושב נתיבות, "כי כל הקהילה בנתיבות תישמר ותלך אחר הבנים באש ובמים, והמוסדות ימשיכו. אך הבעיה הגדולה זה הכוללים בשאר רחבי הארץ. כפי ששמענו בהספדים, כולם כולם קראו לציבור לתרום למען החזקת המוסדות".

בתקופה האחרונה אמר רבי יורם זצ"ל כי כמו שיש לי שני עיניים ושני ידיים יש לי שני בנים שהם הזרועות שלי. אמש, במסע ההלוויה, הכתיר הראשל"צ הגרש"מ עמאר את הבנים כממשיכי דרכו ואמר בסיום ההספד כי "התחננתי בפני הבן הגדול החיד"א ואחיו רבי ישראל כי ימלאו מקום אביהם, וממה שהבנתי הסביר הרב עמאר. שרבי יורם הכין והדריך אותם, והתחננתי בפני הבן חיים יוסף דוד שלא יטוש את המערכה ושתהיה להם סיעתא דשמיא כי גדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם הוא יסייע לכם מלמעלה וכל מה שעשה עד עכשיו זה רק יסוד. הבנים יגדילו לעשות בעזרת ה' יתברך. ועל כן על דעת כולם אני מכתיר את הבן הרב הגאון רבי חיים יוסף דוד אברג'ל והבן רבי ישראל אברג'ל שימשיכו את הדרך של האבא זצ"ל".

גם הגאון רבי דוד יוסף חבר מועצת חכמי התורה אמר: "מה יהיה עכשיו עם אלפי האברכים? מה יהיה עכשיו? אנחנו יודעים שאתה בשמים תילחם ותעמוד על המשמר זה לא פוטר אותנו, רבינו יורם השאיר בנים שיעמדו בראש המוסדות לסייע לבנים שימשיכו אותם אברכים בתלמודי התורה, ימשיכו לגדול בתורה על טהרת הקודש, אני מקבל על עצמי לעשות כל מה שאני יכול למען החזקת תלמודי התורה שרבי יורם הקים, אני מתחייב כל מי שיתרום למוסדות אני יקריא את השמות על קברו של אבי מורי שיום השבעה זה ביום הפטירה".

הגרש"מ עמאר מכתיר את הבנים בלוויה.

הבנים הממשיכים
הבן הגדול רבי חיים יוסף דוד בן ה-36, בוגר ישיבת הנגב בנתיבות, יהיה הדמות הדומיננטית לאחר פטירתו של אביו - כמו שהיה קודם לכן. הוא ימשיך בקבלת הקהל הקבועה ובמסירת השיעור במטרה לשמר את הקהילה.

כבר בחיי אביו שימש רבי חיים יוסף, המכונה החיד"א, בתפקיד רבה של מערב נתיבות.

מכריו של הבן הבכור מספרים כי הוא מזכיר את אביו גם בהתנהגות וגם בצורת הדיבור, לדבריהם הוא "מאוד מזכיר את אביו בתחילת דרכו כשהיה צעיר לימים". כבר בערב יום הכיפורים מסר את השיעור הקבוע במקום אביו שנחלש.

הרב חיים יוסף נודע כבקי גדול בהלכה ומוסר שיעורים בכל מקצועות התורה. הוא נעל את שורת ההספדים במסע ההלוויה, וביקש מכל המשתתפים להיות באיפוק ולא לרוץ לכיוון האמבולנס שנשא את המיטה של אביו.





הבן השני, רבי ישראל בן ה-34, צעיר בשנתיים מאחיו הגדול, גם הוא בוגר ישיבת הנגב, ריגש בהספדו את רבבות המשתתפים במסע ההלוויה.

"לא היה מציאות שאבא היה בבית בשעה 7:00 בערב. כשהלכנו לישון מעולם גם אנחנו לא זוכרים שאחרי חמש בבוקר אבא היה בבית, וכבר בשתיים בלילה היה כבר יושב ולומד בסלון. איזו מתיקות כשהיה לומד היינו מתענגים מהקול המתוק של אבא. הוא יכל לשבת עם הפשוט שבפשוטים כמו שישב עם כל הגדולים שבגדולים, ידע לחבר עם כל אחד את הנקודות שלו.

"לפני כמה שבועות ניגשתי אליו בוא נשקיע מאמץ נבנה בניין בית מדרש גדול לכבודה של תורה אבא אמר לי: אנחנו עושים את כל המאמצים לסגור את החודש עד שנשקיע באבנים נשקיע בנפשות בבני תורה". סיפר הבן.

"כעת", אומרים בנתיבות, "שני הבנים ימשיכו את דרכו והבן הגדול הוא הדומיננטי שימשיך את דרכו בהרבצת התורה וגיבוש הקהילה סביבו. הבן השני ימשיך לצד אחיו בהמשך הקמת המוסדות".
יורם אברגל לוויה ממשיכים נתיבות רב פעלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד