כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

תקציב הישיבות יופקד מחר: דתיים מקבלים כפול

האפליה עדיין כאן: התקציב לאברך אמנם גדל ל-774 שקל, אך תלמיד ישיבה ציונית יקבל 1500 שקל

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון


משרד החינוך הודיע על העברת תקציב הדתות, מחר (יום ב') אך עיון בפירוט מגלה, המפלגות החרדיות "השיגו" לישיבות הציוניות, תקציב שמן במיוחד, עד כ- 1500 שקלים לחודש לתלמיד, בעוד התקציב לאברך אמנם גדל, אך נותר מצומק יחסית - רק 774 שקלים.

הגדלת תקציבי הישיבות והכוללים, הגיעה בעקבות חתימת ההסכמים הקואליציונים. כדי להבין כיצד נולד הפער הגדול בין תקציבי הישיבות הציוניות-דתיות, המקבלים כפול מהישיבות החרדיות, צריך להזכיר את מעללי ממשלת בנט-לפיד.

כשנציגי הציבור החרדי שהו באופוזיציה, שינה שר החינוך שי פירון את מבחני התמיכה לישיבות, זאת בסיכום עם שר הכלכלה דאז, נפתלי בנט.

השינוי הביא לכך שהניקוד לתלמיד חרדי ליום שלם עומד על 1.6 ואילו לדתיים לאומיים 3.6. מטרת שינוי הניקוד היתה תמיכה בקיצוץ בתקציב הישיבות למגזר החרדי, ומנגד מניעת נזק למגזר הדת"ל - כך שהתקציב שלהם נותר כשהיה, ואולי אף גדל.

כעת, אחר חתימת ההסכמים הקואליציוניים, הוחזר תקציב הישיבות לסכום גבוה יותר. לעת עתה יועבר לאברכים על חשבון התקציב 774 ש"ח לאברך (הסכום עדיין לא סופי מ.ו.), ובציונות הדתית 1500 ש"ח.

תמיכת משרד החינוך בישיבות הציוניות או החרדליות התומכות בגיוס לצבא, היא בנפרד מתמיכת משרד הביטחון, שם מקציבים עד 1500 שקלים למתגייס. כך שבסופו של דבר תלמיד בישיבה השולחת לצבא, עשוי לשלשל לקופת הישיבה עד כ-3000 שקלים.

גורמים חרדים הביעו את תמיהתם לנוכח האפליה של לומדי התורה החרדים. כמה מהם אף פנו ליו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני שהבטיח כי "העניין בטיפול".

מחר יועברו לחשבונות הבנקים תשלום למוסדות עבור חודש אוקטובר 2015. ערך הנקודה הועמד על 430 ש"ח.

מאחר ותקציב המדינה לשנת 2015 טרם אושר, ערך הנקודה החל מחודש ספטמבר 2015 הינו בכפוף לאשור תוספת תקציב מתאימה בתקציב המדינה הסופי. ככל שהתקציב לא יתקבל במלואו, ויתברר כי ניתנו תשלומי יתר, תידרש השבה בהתאם לנוהל התמיכות.


תקציב הישיבות כיכר חרדים לפיד בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד