כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

אינתיפאדת הקטינים: היום שבו הילדים יצאו לשפוך דם בירושלים

4 פיגועים היכו את ירושלים ביממה אחת • מרבית המחבלים היו מתחת לגיל 18 ביניהם גם מחבל בן 13 שנורה • מה זה אומר על גל הטרור הנוכחי? • וגם: עזבו את ההגנה על האזרחים: האם השוטרים ערוכים להגן על עצמם?

אינתיפאדת הקטינים: היום שבו הילדים יצאו לשפוך דם בירושלים
מדא


קציר היום אתמול: 4 פיגועים, כולם בירושלים, מרבית המחבלים קטינים. זה היום שיירשם בכרונולוגיה של גל הטרור הנוכחי, כיום שבו הילדים הצטרפו למפגעים.

המקרה הבולט אירע בפיגוע בשעות אחר הצהרים של אתמול, כאשר מחבל בן 13 יחד עם בן דודו בן ה-15, שניהם מבית חנינא, יצאו למסע רצח בשכונת פסגת זאב בירושלים. הם דקרו תלמיד ישיבה בן 21 ופצעו אותו קשה, המשיכו וחיפשו קרבן נוסף, איתרו נער בן 13 רוכב אופניים, דקרו ופצעו אותו באורח אנוש.

מוקדם יותר בשעות הצהרים, מחבלת בת 16 גם היא מבית חנינא הגיעה לרחוב דרך בר לב בסמוך למטה הארצי של המשטרה. שוטר מג"ב פנה אליה לאחר שעוררה את חשדו. כשביקש לבדוק את התיק שלה, היא שלפה סכין ודקרה אותו.

השוטר הגיב במהירות, על אף פציעתו דרך את נשקו, ירה וניטרל את המחבלת. השוטר פונה במצב קל להדסה הר הצופים. המחבלת נפצעה בינוני.

בשעות הבוקר, המחבל מוסטפא חטיב בן 18 מג'בל מוכבר הגיע מכיוון בית הקברות לשער האריות.
לאחר שידו הייתה בתוך הכיס שוטרים ניגשו אליו במטרה לבדוק אותו. המחבל שלף סכין ודקר את אחד השוטרים. בנס, הסכין פגעה בשכפ"צ והשוטר לא נפצע. השוטרים הגיבו במהירות, שלפו את נשקם וניטרלו את המחבל בטרם הספיק לבצע דקירות נוספות. המחבל נהרג.

את היום סיים מחבל, בן 23 מהכפר קטנה באזור ירושלים. הוא עלה על אוטובוס שיצא מנווה אילן לכיוון ירושלים והתיישב בחלק האחורי קרוב לחייל. בכניסה לעיר תקף את החייל עם סכין ופצע אותו תוך קריאות 'אללה אכבר' - ואז ניסה לחטוף את נשקו. בסופו של דבר חוסל. החייל בן ה-19 פונה במצב קל עד בינוני להדסה עין כרם.

המחבלים, בפיגועים הקודמים היו גם הם צעירים יחסית: המחבל שביצע את הפיגוע אתמול בגן שמואל, עלא ראיד אחמד זיוד, היה בן 20, תושב אום אל פחם. מי שביצע את הפיגוע בתל אביב ביום חמישי, היה תאאר אבו גזאלה, בן 19, בפיגוע הדקירה ביום חמישי בירושלים היה זה צובחי אברהים מחמד אבו חליפה, בן 19, תושב מחנה הפליטים שעפאט. המחבל שביצע את פיגוע הדקירה ברביעי האחרון בקריית גת היה אמג'ד חאתם אלג'ונדי בן 17.

התופעה הזו מצביעה על כך, שהצעירים הערבים, המחוברים לטוויטר ולפייסבוק, אלה שהרשתות החברתיות הן חייהם, הם אלה שמובילים את הטרור הפלשתיני החדש. לא הארגונים, ולא המנהיגים הפוליטיים.

עובדה זו מצביעה על שורש הרע: ההסתה ברשתות החברתיות נגד ישראל. העובדה הזו ממחישה שזה המוקד שבו יש לשים את מירב המאמצים, כדי לעצור את שטפון הדמים הנוכחי.

ואיפה הזהירות?
תיעוד מחריד: צפו במחבל מתנפל על השוטר בסכין שלופה

תיעוד מדאיג: מחבל מתנפל בשבת האחרונה בשער שכם על שוטר בסכין שלופה ודוקר אותו.

עוד משהו שלמדנו היום, וזה מחשיפת הסרטון של תקיפת שוטרי מג"ב בשער שכם.

השוטרים כך נראה לא למדו לקח ממקרים קשים שאירעו בעבר. הם נראים שאננים בסרטון הזה ואינם נוקטים בשום אמצעי זהירות.

מדוע כאשר השוטרים חושדים בצעיר, הם אינם עורכים נוהל מעצר חשוד כמו בצבא. מעניין לא?

אין ספק שהדבר היה מונע את הפציעה באירוע המתועד משער שכם. היה מונע גם את פעולת המחבלת במחסום א-זעים, ועוד שורה של פיגועים.

אם אין ברירה, ניתן לערוך נוהל שבו החשוד אוזק את עצמו כמו בארצות הברית.

נקודה נוספת בעייתית נוספת היא, שלא תמיד הוכיחו שוטרים שהינם מנטרלים מיידית את החשוד. לעיתים הדבר ארך להם זמן רב מידי.

מ"מ מפכ"ל המשטרה אמר אתמול תדרוך לעיתונאים כי בכל מקרה בו יש סיכון חיים ממשי לשוטר או לאזרחים, על השוטר לנטרל את מקור האיום. "השוטרים מהווים את החיץ בין המפגעים לאזרחים, התקבלו כמה החלטות, בראש ובראשונה משטרת ישראל רוצה להסיט את הטרור הזה לכיוון כוחות הביטחון, התפקיד שלנו בראש ובראשונה להגן על הציבור ולהגן על האזרחים".

אבל דוני המ"מ. עזוב רגע את השאלה האם השוטרים אכן מגלים יעילות בהגנה על האזרחים. השאלה לאחר הצפייה בסרטון האמור היא קשה יותר ומדאיגה אף יותר: האם השוטרים מגלים יעילות בהגנה על עצמם?
פיגוע דקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד