י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

חרדים על הכוונת: למה זה קורה לנו?

בין נפגעי גל הטרור הנוכחי בולט מקומם של החרדים. למה זה קורה? • הדרכה: אמצעי הזהירות שתנקטו בתחנות התחבורה הציבורית

חרדים על הכוונת: למה זה קורה לנו?


מפרטי הפיגועים האחרונים, ניתן ללמוד שני דברים מרכזיים במפת היעדים של המחבלים היוצאים לפיגוע עצמאי: חרדים, ותחנות אוטובוס.

בשורות הבאות ננסה ללמוד מעט יותר מלהסתפק בהנחת עבודה על "מפגע בודד", הפועל באופן עצמאי ואקראי.

בחדרי חדרים יושבים גם בשעות אלו, מומחים לענייני ערבים, שמנסים להבין לעומק את פשר הגל המטורף הזה שנחת עלינו. ההנחה הרווחת היא כי אנו נמצאים בעיצומו של גל "טרור ויראלי" - מפגעים בודדים המוסתים ברשתות החברתיות ויוצאים לפגע ללא תשתית טרור. אך כיצד הם בוחרים את יעדיהם?

לצערנו, מתחילת הגל הנוכחי, אנו סופרים נפגעים חרדים רבים, ביניהם שני הנרצחים הקדושים אהרן בנט והקדוש הרב קרישבסקי הי"ד.

גם, מרבית הפיגועים התרחשו בתחנות המתנה לנסיעה ציבורית, אוטובוסים ועוד - כך אתמול הפיגוע ברעננה התרחש בתחנת אוטובוס, כך גם הפיגוע בגאולה, וכן בארמון הנציב - הפיגוע באוטובוס.

סמפכ"ל המשטרה אף הסביר בתדרוך כי במערכת הבטחון מודעים לכך שהמחבלים בוחרים בחרדים דווקא, או באנשי כוחות הביטחון. סאו סיפק הסבר, שעל פניו נראה חלקי. הוא לא שלל כי יתכן ומדובר בניסיון של המחבלים לאמת כי הם לא פוגעים בלא-יהודים.

על טענה זו ראוי לשאול: מה עם שוטרים ערבים - ישנם רבים כאלה במשטרת ישראל? וכן, מדוע חובשי כיפות סרוגות, צבעוניות, נחנחיות או אחרות לא מסומנים על ידי המחבלים כיעד? הרי גם אצלם החזות צועקת - אני יהודי.

אפשר והסיבה היא דווקא אחרת: תמונות חרדים, או בכלל חובשי כיפה העולים להר הבית - מה שעל פי טענות הפלסטינים, היא הסיבה למרחץ הדמים הנוכחי והטריגר להצתת האש ב'אינתיפאדת הסכינים' - אולי אלו מניעים את הרצון לפגע דווקא בחרדים.

אולם כאן צריך לשאול ביושר, כמות חובשי הכיפות סרוגות העולים אל ההר גבוהה בהרבה מאותו קומץ חרדי קטן, שאמנם בולט בתמונות - אז כנראה שהמחבלים ימ"ש אינם מבחינים בין כיפה לכיפה.

מה שברור הוא, כי המניע ל'אינתיפאדת הסכינים' הוא דתי. וכאן, הסבירות הגבוהה, לכאורה הכי הגיונית היא, שהמסר שהמחבלים מבקשים להעביר הוא: אתם פוגעים בדת שלנו, אנחנו נפגע בדת שלכם - ומי מייצג כויז'ואל כלל-עולמי את מראה היהודי הדתי, אם לא המראה והחיים החרדים?

בנוגע לאוטובוסים והתחנות: שם דווקא נראה כי המניע הוא - קלות הביצוע. מקום ציבורי, די חשוף, בו בדרך כלל ניתן למצוא עוברי אורח המשמשים מטרה קלה למחבל צמא הדם.

לכן, דווקא עבור הנוסעים בתחבורה ציבורית, תצא הקריאה לרענן את כללי העירנות והזהירות: להביט סביב בעירנות בכל עת, לנסות ולהתמקם בעת המתנה לנסיעה במיקום בו לא ניתן יהיה להפתיע אתכם מאחור, וכן לנסות ולעמוד במיקום כזה בו תהיה לכם שליטה מרחבית ככל האפשר על הנעשה סביבכם.

כמה נתונים:
פיגועים נגד חרדים:
פיגוע דקירה ברחוב הנביאים בירושלים בשבת פרשת בראשית: שני חסידי גור קל עד בינוני. פיגוע דקירה ברחוב שמואל הנביא בירושלים (9 באוקטובר 2015): חרדי נפצע קל.
פיגוע דקירה בפתח תקוה (7 באוקטובר 2015): חרדי נפצע קל.
ב-4 באוקטובר 2015 – פיגוע סמוך לעיר העתיקה. חרדי נפצע קל.
ב-3 באוקטובר 2015 בליל הושענא רבה בעיר העתיקה. אהרן בנט ונחמיה לביא הי"ד נרצחו. שניים נפצעו.

פיגועים נגד חרדים בתחבורה הציבורית:
פיגוע בתחנת אוטובוס ברחוב מלכי ישראל בירושלים (13 באוקטובר 2015): הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד נהרג, יום טוב בן רויזא נפצע בינוני עד קשה, עוד 2 נפצעו.
פיגוע דקירה בהתנה לרכבת הקלה בפסגת זאב בירושלים (12 באוקטובר 2015): צעיר חרדי בן 21 וילד בן 13 נפצעו קשה.
פיגוע דקירה בתחנת הרכבת הקלה בירושלים בכביש 1. אברך נפצע קשה כשהמחבל נעץ סכין בצווארו.

פיגועים נוספים בתחבורה הציבורית:
פיגוע דקירה בתחנה המרכזית בעפולה (9 באוקטובר 2015): אין פצועים.
פיגוע דקירה בתחנה המרכזית בעפולה (8 באוקטובר 2015) חייל נפצע בינוני.
פיגוע בקרית גת באוטובוס: שניים נפצעו קל.
אינתיפאדה טרור ירושלים חרדים דתיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד