כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

המקום, האישה והעוצמה

בימים אלו של פחד וסכנה, מעודד לפגוש נשים שעומדות על המשמר ואינן מוותרות • מרים עדני, אם לשבעה ילדים, מעוררת השראה בפועלה למען קבר רחל

המקום, האישה והעוצמה
גארט מילס / פלאש90


הפחד שולט בכל פינה, אנשים מנסים להימנע מלהגיע למקומות שאינם מוכרחים, ומראות מקומות קדושים ריקים מאדם מתחילים לעלות לנו בזיכרון. אחד המקומות היותר שוקקים, גם היום במצב הביטחוני הקשה, הוא קבר רחל, שבמשך שני העשורים האחרונים נלקח ברצינות על ידי קבוצת נשים בניצוחה של הרבנית מרים עדני, שאף הקימה ארגון שמטרתו שימור על מורשת הקבר.

בפגישה שהתקיימה עם מערכת כוחות הביטחון לפני שנים רבות, הצליחה הרבנית עדני לרגש את מח"ט עציון, שהחליט להירתם, ובישר כי הוא מוכן להעניק ביטחון במתחם הקבר, אולם אין באפשרותו לממן אוטובוסים ממוגני ירי". באותו רגע היא ידעה שתעשה כל מאמץ להוציא את התוכנית לפועל. "הודענו שאנחנו נוטלות על כתפנו את האחריות לאוטובוסים ממגונים, ובתמורה לכך מקבלות שמירה ביטחונית מואצת במתחם הקבר".

40 אנשים צועדים לעבר קבר אמא רחל בצל אינתיפאדה
הימים היו ימי אינתיפאדה מסוכנים, ומתחם קבר רחל היה מסומן כאחד המקומות המסוכנים סגירת המתחם לא הבהילה את הרבנית וחברותיה, והן צעדו ממחסום גילה ברגל להתפלל בקבר. סך הכול קבוצה של ארבעים אנשים. החייל שניצב במשמרת נדהם לראות קבוצה כה גדולה ומיהר להכניסם. אולי היה לו ברור שיש להן אישור, אחרת לא היו יוצאים למצעד לילי.

כמו בכל הסיפורים, זה התחיל במפגש של נשות ציבור מובילות לפני 22 שנה. שיחות העומק והדיונים המשמעותיים שהועלו על השולחן העגול הובילו למסקנה כי מוכרחים לעשות מעשים טובים על מנת להחיש את הגאולה, משתפת הרבנית עדני.

בתקופת האינתיפאדה ראו ניסים של ממש, כשקבר רחל כמעט נותר שומם.

"יום אחד התקשרה אלי סוזן רוט, אישה אמידה מארצות הברית, וסיפרה כי השמועות הקשות בדבר מסירת קבר רחל לידיים ערלות הולידו בה רעיון, והיא זקוקה לשיתוף פעולה שלנו. הציעה לשלוח סכומי כסף גבוהים באמצעותם נעמיד אוטובוסים ממגונים ירי ממקום מרכזי בירושלים לעבר קבר רחל, וכך, כאשר יפקדו אנשים רבים את קבר רחל ותיקבע נוכחות גבוהה בשטח, יהיה מסובך יותר למסור את המתחם הקדוש לאויבים. בעקבות כך הנוכחות היהודית בשטח הכפילה ושילשה והגדילה את עצמה בצורה משמעותית".

הרבנית עדני גם דאגה לשיפוץ את מתחם הקבר – שיראה מפואר כראוי למקום בו מגיעים ילדים לבכות אצל אמא.

"המציאות שבה הוקף קבר רחל בחומות בצורות בגובה של עשרה מטרים, וגדרות תיל מעל המבנה יצרו תחושה איומה בלב המבקרים, ועוררו אסוציאציות קשות הזכורות ממקומות ותקופות אחרות… עם הצבת החומות ניגש אלי אחד האלופים שהיה אחראי על הביטחון במקום ואמר לי: 'מרים, אנחנו עומדים לעזוב את המקום, אל תתני שהמקום יראה כך'".

מרים כמובן לא יכלה לשאת את המחשבה שהמקום יופקר. היא כתבה לשר הביטחוןמכתב על צערה כי בשל אילוצי ביטחון ישנם שינויים באתר הקדוש. "במשרד הביטחון הבינו את חשיבות העניין והודיעו שמוכנים לעבוד על הפרויקט. הכינו תכנית יפיפייה שמשווה למקום אופי ידידותי תוך שימת דגש לחשיבותו של המקום כאתר קדוש, לאומי והיסטורי לעם ישראל".

"זוג ידידים שלי, בשם מנדי ואיטה קליין מקליוולנד, החלו להתעניין במעשיי, וידעתי מתוך הכרות איתם שהם לא יתנו לקבר להמשיך להיראות במראהו הנוכחי".

באחד הביקורים שלהם בארץ, איטה התקשרה וביקשה לנסוע עם בעלה לקבר רחל, באמצעות אוטובוס ממוגן ירי אותו מפעילה מרים. "כמובן שהיה לי הכבוד והזכות לנסוע איתם ומיד נסענו לקבר רחל, כאשר אני מצוידת בתוכניות שמשרד הביטחון כבר העביר אלי. כאשר סיימנו את התפילה בקבר רחל, מנדי ואיטה קליין עלו על המיניבוס הממוגן, ואז מנדי פנה אלי: 'מרים, אני ואיטה רוצים לקחת את כל הפרויקט לזכות המשפחה'. כל כך התרגשתי – והרגשתי באופן מוחש איך אמא רחל מסייעת לנו מלמעלה, לאפשר לבניה להמשיך לבכות בצלה".



הזוג קליין בקבר רחל
קבר רחל מרים עדני תפילה אינתיפאדה חיילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד