י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"לעולם יקדים אדם תפילה לצרה" • טור שבועי

הטענה שהייתה על נוח בזמן המבול, קיימת גם כלפינו בזמני אסון - מדוע לא התאמצתם לבטל את הגזירה קודם לכן?

"לעולם יקדים אדם תפילה לצרה" • טור שבועי


כי מי נח זאת לי (מתוך ההפטרה)

חז"ל (זוהר בראשית סז ע"ב) למדו מכאן, שתבעו את נח על המבול, ולכן נקרא המבול על שמו "מי נח". ולכאורה, בני דורו שחטאו בגזל ובעריות הם האשמים בגזר הדין של הכליה, ומדוע נתבע נח שהיה צדיק בדורו על מעשיהם? ומבואר, שכיון שהיה צדיק תמים, היה לו להתפלל ולבקש רחמים על דורו, ומשלא ביקש – נקרא המבול על שמו.

ביאור הדבר, שהרי לאחר המבול כשיצא נח מהתיבה וראה את החורבן, נתעורר בבכייה והקריב קרבנות להשי"ת, מריח הניחוח של קרבנות נח, נשבע הקב"ה שלא יביא עוד מבול לשחת הארץ, כמו שנאמר, "וירח את ריח הניחוח" וכו'.

ועל כך נתבע נח, הנה כאשר נתעוררת לתפילה ולהתרצות, ידעת להקריב קרבנות לנחת רוח להשי"ת, ובכוחך השפעת שישבע השי"ת שלא יהיה עוד מבול, א"כ מדוע לא התעלית לדרגה זו קודם המבול? מדוע לא ביקשת רחמים בדמעות שליש קודם גזר הדין והיית יכול לבטלו?

יסוד זה מצינו בדברי חז"ל (ילקו"ש ירמיה רמז שכז) על הפסוק "על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו", שכשראו בני הגלות שירמיה הנביא פורש מהם, "געו כולם בבכייה וצווחו, 'רבינו ירמיהו הרי אתה מניחנו', שם בכו, שנאמר 'על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו', ענה ירמיה ואמר להם, 'מעיד אני עלי שמים וארץ, אילו בכיתם בכיה אחת עד שהייתם בציון, לא גליתם'".

אסונות קורים כדי שנצטער ונתעורר להתפלל ולזעוק להקב"ה, אלא שאם זו המטרה, הרי אילו היינו זועקים להקב"ה לפני האסון, היינו יכולים למנוע את המקרה הנורא! אילו היינו בוכים אתמול, לא הייתה סיבה להביא עלינו היום את האסון, שכן המטרה כבר הושגה! אם כך, גדולה התביעה עלינו – למה לא בכינו אתמול!

החפץ חיים זצ"ל היה רגיל לעורר שיש להיזהר להתפלל ולבקש בכוונה בשעה שטוב לאדם והוא בשלווה, כמו בשעה שהוא חולה ח"ו, כמו שאמרו חז"ל, "לעולם יקדים אדם תפילה לצרה" (סנהדרין מד ע"ב), ומה עניין הזהירות לכאן? אלא שאם אנו רוצים להינצל מהמחלות ושאר צרות ואסונות, שכל מטרתם היא כדי שנצעק אל ה', עלינו להתפלל עכשיו, ובכך נחסוך מאתנו ומיקירנו את כל הצרות שלא תבאנה ח"ו בע"ה.

לצערנו, נמצאים אנו בעיצומה של מערכת אזורית מסובכת שדומה שמעולם לא היה איום כזה על העם היושב בציון, כאשר האסלם הקיצוני והרדיקלי משתולל וטובח באין מפריע, המעצמות העולמיות מתנערות מאחריות בבחינת "וגם איש שלומי אשר בטחתי בו הגדיל עלי עקב", "משנאינו נשאו ראש", "מבחוץ חרב ומחדרים אימה" הטרור הפלסטיני משתולל בחוצות ואנשים נדקרים ונשחטים על ימין ועל שמאל, שומה עלינו לקיים את דברי חז"ל, "לך עמי בוא בחדריך" להתכנס לחדרי תורה ולחדרי תפילה ולהעלות שוועתנו בפני בורא עולם, המצפה מאתנו לתפילה ולזעקה, לשינוי בין אדם לחברו, ובין אדם למקום, ותשובה, ותפילה, וצדקה, יעבירו את רוע הגזירה, אכי"ר.

בברכת שבת שלום ומבורך

צוריאל
תפילה צרה אסון נוח טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד