ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

למרות הקלטת הרב ברלנד: מסתנני קבר יוסף נשלחו למעצר בית

השופט סירב לעצור את 5 חסידי ברסלב שהסתננו לקבר יוסף • עורך דינם: "לעצור את השוטרים הפלסטינים שהיכו אותם"

למרות הקלטת הרב ברלנד: מסתנני קבר יוסף נשלחו למעצר בית


חמשת חסידי ברסלב שהסתננו הלילה לקבר יוסף בשכם, שוחררו היום (א'), על ידי בית המשפט, למעצר בית של ארבעה ימים.

קבוצת של כ-30 חסידי ברסלב נכנסו הלילה לקבר יוסף הצדיק בשכם. הכניסה נערכה ללא תיאום עם צה"ל. בסמוך לקבר הוקפה הקבוצה בידי שוטרי הרשות הפלסטינית, שדרכו נשקים לעברם, תקפו אותם באלות וקתות הרובים. רובם הצליחו להימלט, וחמישה מהם נעצרו והועברו לידי כוחות צה"ל ובהמשך למשטרת מחוז ש"י.

קבוצת החסידים יצאו למקום לאחר שמנהיג הקהילה הנמצא בגלות בחו"ל, הרב אליעזר ברלנד, ציווה בהקלטה מיוחדת שהופצה: "כולם יקחו דליים של סיד, יסעו מוצאי שבת יהיו שם בשתיים בלילה, ימלאו את האוטו בדליים של סיד יבש ומיכלי מים, יערבבו את הסיד עם המים ויתחילו לסייד. שיצאו ארבע חמש מכוניות ויסיידו את הקבר מחדש, יקחו כפפות והכל", זאת בעקבות השחתת הקבר על ידי פלסטינים בשבוע שעבר.

יצויין, כי חלקם אכן הצליחו להגיע אל הקבר, במה שחבריהם מכנים "מסירות נפש". רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ גינה את כניסת המתפללים - "מדובר במעשה טירוף שאין לו היתר הלכתי כלשהו".

החמישה שהיו פצועים וחבולים בכל חלקי גופם, קיבלו טיפול רפואי במקום על ידי תאג"ד צבאי. היות ומדובר בהתארגנות, בגלל הקלטה של 'הנשר' הלוא הוא הרב ברלנד, משטרת מחוז ש"י הביאה את החמישה לבית משפט השלום בפתח תקווה, שם דרשו להאריך את מעצרם. השופט נעתר חלקית לבקשה, ושיחרר את החמישה לארבעה ימי מעצר בית.

האזינו לרב ברלנד קורא לחסידיו לצאת ולשפץ את חלקת קבר יוסף הצדיק:


המשטרה טענה כי מעשיהם של החמישה הביאו למהומה ולסיכון. עורך דינם איתמר בן גביר טען מנגד כי חוק המקומות הקדושים והסכמי אוסלו מתירים גישה חופשית לקבר. בעקבות כך ביקש השופט הבהרות מהמשטרה והדיון נעצר.

לאחר מכן הוצג על ידי המשטרה צו אך עו"ד בן גביר טען כי החוק קודם לצו. עוד טען העורך דין שאין עילה למעצר ובמקרה זה ניתן להרחיקם משכם. בסופו של דיון אמר השופט למשטרה כי אין עילת מעצר אך מנגד קבע שאין להסתפק בהרחקה והציע לשולחם למעצר בית מוחלט למשך 4 ימים.

עו"ד בן גביר: "אני מרוצה שבימ"ש לא קיבל בקשת המשטרה אך דרישתנו מהמשטרה נותרה ברורה: לעצור את המחבלים במדים. אין הצדקה אין מחילה ואין סליחה למי שעושה לינץ בנערים בכסות של שוטר במדים".

שכם בוערת
כזכור, במהלך הפרות הסדר בעיר שכם בליל שישי האחרון, קבוצה של כמאה מתפרעים פלסטינים הניפו דגל פלסטין על גג קבר יוסף הצדיק, הכניסו קרשים לתוך המבנה והעלו אותם באש. כוח צה"ל נכנס לעיר, לעבר מתחם הקבר, ופיזר את הפורעים באמצעים לפיזור הפגנות. שוטרים פלסטינים כיבו את האש אך נזק נגרם למקום.

לפני כשנה, בח' תמוז תשע"ה, חודש לאחר חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים גיל-עד מיכאל שער (16) מטלמון, יעקב נפתלי פרנקל (16) מנוף איילון ואיל יפרח (19) מאלעד, ימים ספורים לאחר רצח הנער מוחמד אבו ח'דיר ויומיים לפני פתיחת מבצע צוק איתן, פלסטינים ניסו להצית את קבר יוסף שבשכם. כוחות הביטחון הפלסטינים מנעו ממספר צעירים להגיע למתחם הקבר ולשרוף אותו תוך שימוש בירי גז מדמיע לפיזור הצעירים.

בכ' ניסן תשע"א, קבוצה של כ-15 חסידי ברסלב נכנסו לשכם באמצעות שלושה כלי רכב פרטיים, ונסעו לכיוון קבר יוסף. בשעה 5:55, לאחר שיצאו מהקבר, בוצע ירי לעבר הרכבים מתוך ג'יפ של המשטרה הפלסטינית. בן יוסף לבנת הי"ד נהרג, בן 20 נפצע קשה בן 17 נפצע בינוני ושניים נוספים נפצעו קל.

כשלושה חודשים מאוחר יותר נעצרו שלושה חשודים ברצח, בחקירתם הודו כי חלק מהירי אותו ביצעו כוון למכוניות בהם נסעו הישראלים, וזאת שעה שלא נשקפה סכנה לחייהם. מכלל המידע שנאסף עולה כי ירי שביצע אחד מהם גרם למותו של בן יוסף לבנת הי"ד. קודם לחקירתם ברשות הפלסטינית תיאמו את הגירסאות שימסרו.

לאחר רצח בן יוסף לבנת (21) הי"ד על ידי שוטרים פלסטינים, עשרות פורעים פלסטינים גלגלו צמיגים בוערים לתוך הקבר, ששופץ מעט לפני כן, בניסיון להשחיתו. עשן היתמר מעל המקום וכבאית פלסטינית השיגה שליטה, לא נגרם נזק ממשי לקבר וכוחות ביטחון הגיעו למקום כדי לכבות את הדליקה ולשמור על המתחם.

בליל שישי י"ז כסלו תשס"ד, בשעה 4:00 לפנות בוקר נפצעו שבעה חסידי ברסלב בפיגוע ירי בקבר יוסף, בהם בן 18 ובן 14 במצב קשה. חיילים מנעו מהם את המעבר שלהם והזהירו אותם, אך הם נסעו לאחור, והגיעו לקבר יוסף בדרך אחרת. כאשר יצאו מהמתחם לאחר התפילה, התקרב למכוניתם מחבל חמוש ברובה, ופתח לעברם באש כ-200 מטר דרומית לקבר. הזרוע הצבאית של הפתח, גדודי חללי אל-אקצה, קיבלה אחריות לפיגוע.
הרב אליעזר ברלנד קבר יוסף משטרה צהל פלסטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד