כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

בוז'י: "הגיע הזמן שהרבנות תעשה שינויים"

יו"ר האופוזיציה בכנס שעסק בנושאי דת ומדינה: "שני הנושאים שלדעתי יגיעו בצורה זו או אחרת לעימות או לשינוי הם נישואין וגירושין וגיור" • "מעמד הרבנות נחלש בגלל שהמפלגות החרדיות התעלמו ממנה" • צפו בוידאו

בוז'י: "הגיע הזמן שהרבנות תעשה שינויים"
פלאש 90


'בחדרי חרדים' חושף הערב (א) התבטאות שנויה במחלוקת, מתוך נאומו של יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, בעקרונות הדת - נישואין וגירושין. וכן, ביקורתו על הרבנות הראשית.

את הדברים אמר יו"ר האופזיציה בדיון בכנס "התמודדות האבות המייסדים עם סוגיות דת ומדינה: עיון מחדש בהסכם האבות המייסדים 1947" שהתקיים לרגל פרסום ספרו האחרון של השר לשעבר, פרופ' שמעון שטרית מהאוניברסיטה העברית, על דת ומדינה בהודו, בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד.

"ההסכם הזה מלווה אותנו בצורות שונות ונקרא סטטוס קוו. אפשר לומר היום שמתוך ארבעת הנושאים, שניים נמצאים בסטטוס קוו, למרות שאני מצר על הדרך של העצמאות המוחלטת של הזרמים, אני חושב שזה יצר לנו כמה עמים שונים בתוכינו ואני לא יודע איך נוכל להתמודד עם זה בדורות הבאים", אמר הרצוג, שבשבוע האחרון התפרסמו שוב ידיעות על כוונתו להצטרף לממשלת אחדות.



"שני הנושאים שלדעתי יגיעו בצורה זו או אחרת לעימות או לשינוי" אמר הרצוג,"הם נישואין, גירושין וגיור. בעניין הזה יש לחץ ציבורי עצום. היום יש רוב בכנסת לשנות את הסוגיה הזאת. אלמלא הסכמים קואליציוניים כאלו ואחרים, בעצם יש רוב להביא לשינוי, במיוחד כאשר מעמדה של הרבנות הראשית הלך ונחלש - בראש ובראשונה בגלל שהמפלגות החרדיות התעלמו מהרבנות הראשית. החרדים הקימו את המוסדות שלהם והרבנות הראשית הלכה ונחלשה לפיכך כמעט לא מקשיבים לה.

"קחו את סוגיית העליה להר הבית. יש פסיקה מובהקת של הרבנות שלא עולים להר הבית, אבל יש התעלמות מהפסיקה וזה בא מהציבור הדתי לאומי. לכן בסוגיה של נישואין וגירושין אם לא יבוא פיתרון יהיה לחץ להניע תהליכים חדשים, וכנ"ל גם בסוגיה של הגיור שם יש לחץ עצום שמגיע לסוגיות של רבני צהר ופיקוח על חוק הגיור, זה מלווה את חיינו ואי אפשר לומר שהסטטוס קוו זה אותו דבר כמו שהיה, בגלל השתנות החיים של כולנו".

"אפשר לומר שהפוליטיקה מנצחת. אין ספק ואנחנו יכולים להודות שזה נושא משפיע במעלה ראשונה בהרכבת קואליציה. אני מאוד מוטרד שהרבה זוגות בוחרים שלא להתחתן ברבנות בתור מחאה. אני אומר לחבריי בעולם הדתי באופן חד וברור כי לא יהיה אפשרי להמשיך ללא פיתרונות והיות שהרבנות הראשית פעם אחרונה שהיא תיקנה תקנות מהפכניות היה בתשי"ד, בזמן שהסבא שלי עמד בראש המערכת, אני חושב שהגיע הזמן שהיא תשנה שינויים גדולים ברמה ההלכתית ותתמודד עם המציאות".

הדברים באים בעקבות הדיווחים על אפשרות של הצטרפות מפלגת המחנה הציוני לממשלה כשותפה בכירה בקואליציה, מהלך שיגרום לחיכוכים קשים עם המפלגות החרדיות, בפרט בעקבות הדברים הללו של בוז'י הרצוג.
הרצוג גיור נישואין כנס מהפכני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד