ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

האם כאן היה ביתו של הבעל שם טוב?

התרגשות בויז'ניץ עם איתור קלויז' חסידי קאסוב בקולומיה שבאוקראינה: לטענתם פה גם התגורר הבעש"ט • ומה דעת החוקרים?

האם כאן היה ביתו של הבעל שם טוב?


תגלית היסטורית מרגשת את חסידי ויז'ניץ: משלחת של אנשי החסידות איתרו את הקלויז הישן של חסידי קאסוב -ויז'ניץ בעיר קולומיה שבאוקראינה. לפי אחת המסורות של זקני העיר, בסמוך לקלויז התגורר הבעל שם טוב.

משלחת חסידי ויז'ניץ, קיימה בו תפילת ראש-חודש, לאחר למעלה מ-70 שנה שהמקום שמם.

משלחת החוקרת את תולדות צדיקי וגדולי חסידי בית קאסוב-ויז'ניץ, שבאוקראינה יצאו למסע-מחקר לאיתור אתרי-קודש מתולדות החסידות. המסע, התמקד במחוזות בוקובינה וגליציה המזרחית, איזור קיטוב, קולומייא, קאסוב, ויזניץ והרי הקרפטים, ערש הולדת חסידות ויז'ניץ. באזור זה גם התבודד הבעש"ט טרם התגלותו.

במסגרת עבודות המחקר המקיף, הכוללים השגת מפות עתיקות מהאיזור, וצילומי אוויר שצולמו שם במלחמה"ע השניה והושגו מהארכיון הלאומי בוושינגטון, אותר המיקום המדויק של קלויז קאסוב בקולומיה.

עד כה היה ידוע שמרבית בתי הכנסת בעיר נשרפו במלחמת העולם השניה, אולם מבדיקה בצילומי האוויר שצולמו בשנת תש"ד, מתברר כי בית הכנסת הזה לא נהרס.

בבוקר ראש חודש חשוון זוהה המקום לפי הסימנים המובאים במקורות. צורת המבנה, הכתלים העבים והמיושנים והלבנים האדומות. היהודי היחיד המתגורר בעיר, עימו עמדו בקשר, הגיע למקום והעיד כי זהו אכן ה"קוסובער שוהל".

הקבוצה הצליחו להשיג את הגוי שבידיו מפתחות הבנין, וגם הוא שח לפי תומו כי ידוע לו שבית זה היה נקרא ביהכ"נ דקאסוב. הוא סיפר שהבית עומד כעת בתקופת שיפוצים, ולפני שנה כשהחלו בשיפוצים, הוצאו מהמקום כתבים יהודיים שונים.

חברי הקבוצה נכנסו בחרדת קודש נכנסו לביהמ"ד ולבית הקדוש הסמוך לו, והתפללו במקום תפילת ראש-חודש. לפני התיבה ניגש הרה"ג לוי יצחק הגר נכד האדמו"ר מויזניץ-מאנסי.

לאחר התפילה ישבו חברי המשלחת לסיכומי ביניים עם הנכרי המחזיק בבעלות המקום, והצליחו להשפיע עליו לעצור את השיפוצים ולא לעשות כל שינוי במבנה, אף שילשו בידיו דמי-קדימה לרכישת הבית הקדוש.

אגב, לפי אחת המסורת שבידי יהודי קולמיה מקום לידתו של הבעש"ט ב"אוקופ", בכפר שסופח לימים לעיר והקרוי עד היום אוקופובה. מסורות אחרות מציינות מקום אחר.

חסידי ויזניץ חשים קשר היסטורי מיוחד למקום זה, היות שאבי השושלת, הרה"ק רבי יעקב קאפיל חסיד זי"ע מקולומייא, התקרב אל הבעש"ט בהיותו בקולומיה, שם נעשה תלמידו, ובהיותו שליח-ציבור היה עובר בקביעות לפני התיבה אצל הבעש"ט. לפי המסורת, נעימת התפילה העתיקה של האדמו"רים מקאסוב ומוויזניצא, מקורה קדוש בהיכל הבעש"ט.

לפי דברי חוקרים, המתמחים באזור, הקלויז של קאסוב והבית הסמוך לו הינם מבנים מאוחרים שנבנו זמן רב לאחר מותו של הבעש"ט. לפי המתואר ב'שבחי הבעש"ט' הבעש"ט התגורר לפני התגלותו באזור כפרי ולא במנה עירוני. כך גם הזיהוי של קולומיה כעיירת הולדתו של הבעש"ט, הינו חסר שחר, וסותר את האמור במקורות מוקדמים ביניהם ב'שבחי הבעש"ט', לפיו נולד הבעש"ט באזור הגבול עם רומניה.













































הבעל שם טוב ויזניץ מסע קולמייא אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד