ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

לאחר ההצתה: הגר"י יוסף הגיע לקבר יוסף

תחת אבטחה כבדה נכנסו כ-30 אזרחים להתפלל בקבר יוסף שהושחת • הגר"י: "מה שנעשה כאן זו פעילות של דאעש"

צילום: מאיר ברכיה
צילום: מאיר ברכיה


הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, הגיע הלילה (ב') לתפילה בקבר יוסף הצדיק בשכם, בליווי ראש המועצה יוסי דגן ורבני השומרון.

הגר"י יוסף הביע זעזוע עמוק כשראה את ההרס במקום. נישק את המצבה ופתח בפסוק מתיאור חורבן בית המקדש: "באו גויים בנחלתך טימאו את היכל קדשך". ואמר: "מה שנעשה כאן זו פשוט פעילות של דאעש. הלב לא יכול לתפוס את הרשע. איזה אנשים הורסים ככה מקום קדוש. אנחנו העם היהודי, שומרים על האתרים הקדושים שלהם על המסגדים והם ללא בושה מתייחסים כך למקום קדוש כמו קבר יוסף".

הרב נתנאל שניר, יו"ר מנהלת קבר יוסף אומר ל'בחדרי חרדים' כי בכניסה מיוחדת ומצומצמת שהתקיימה הלילה לקבר יוסף הצדיק זיע"א השתתפו הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א וכן רב השומרון הרב אליקים לבנון אשר הזדעזעו ממראה עיניהם.

גם במהלך הביקור בשעה 4:00 לפנות בוקר, וגם בסיומו, הפורעים הערבים השליכו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר קבוצת המבקרים, שהגיעו בליווי צבאי.


צילום: מנהלת קבר יוסף

"אנחנו נמצאים בקבר יוסף והמראות איומים וקשים", פתח יוסי דגן, ראש מועצת שומרון. "לא הגיוני להגיע במרכז ארץ ישראל לאחד המקומות הקדושים ביותר לעם היהודי, אתר מורשת בינלאומי והוא מחולל שבור. יש כאן מראות איומים שמוכיחים שוודאי שהרשות הפלסטינית הייתה מעורבת.

"אספסוף לא היה יכול לייצר כזה נזק לאורך זמן מבלי שהרשות הייתה מבחינה בדברים. המצבה שבורה לחלוטין. הרצפות שבורות. הקירות שבורים. הכל שרוף. אנחנו צריכים לחשוב איך משפצים את המקום מנקים ומכשירים את המקום לקלוט שוב את אלפי המתפללים. ומעבר לתיקון הפיזי אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש איך זה קורה שבמרכז המדינה מקום כזה קדוש מחולל והעולם כמעט שותק לגמרי" אמר בכאב.



המשלחת נכנסה בראשות הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, ראש מועצת שומרון יוסי דגן, וסגנו דוידי בן ציון. הרב אליקים לבנון רב השומרון. תא"ל דוד מנחם ראש המנהל האזרחי. אל"מ שי קלפר מח"ט שומרון. יחד איתם נכנסו אנשי מקצוע מטעם המועצה לאמוד את הנזק.

הרב לבנון גם הוא הביע זעזוע וקרא פרק תהילים במקום.



כפי שניתן לראות בתמונות, ההרס הרב מעיד וזועק. שמעון יאיר ברייטקופף, סגן עורך עיתון 'משפחה' שהיה העיתונאי היחיד שהתלווה לביקור, סיפר ל'בחדרי חרדים' על התחושות הקשות - "רואים שההרס לא בוצע על ידי כמה ילדים, הרס מכוון ושיטתי שנמשך שעות". לדבריו, וכפי שניתן לראות בתיעוד, "האולם נשרף ביסודיות הקבר עצמו נותץ, זה מחזה לא קל".

גם עצם הכניסה והיציאה לוו בהפרות סדר מצד המקומיים: "מסביב יש מאות מחבלים שחיכו לשיירה עם אבנים ובקבוקי תבערה. מאות ילדים ערים בשעה ארבע בבוקר, בשביל לזרוק אבנים ובקבוקי תבערה על השיירה של הצבא. זה מחזה מייאש. ברור שאי אפשר לדבר עם אנשים ששולחים את הילדים שלהם לפנות בוקר להתעמת עם כוחות הביטחון. הנזקים של המכוניות היו מינוריים יחסית בגלל המיגון הכבד אבל ההרגשה הייתה מאד לא נעימה. על שאר החוויות תוכלו לקרוא במהדורת סוף השבוע של העיתון".



לפני כיממה, כ-30 חסידי שובו בנים נכנסו במוצאי שבת ללא תיאום עם צה"ל ותוך סיכון לתוככי שכם על מנת להתפלל בקבר, בהוראת רבם הרב אליעזר ברלנד ממקום שהותו בחו"ל.

בסמוך לקבר הוקפה הקבוצה בידי שוטרי הרשות הפלסטינית, שדרכו נשקים לעברם, תקפו אותם באלות וקתות הרובים. רובם הצליחו להימלט, וחמישה מהם נעצרו והועברו לידי כוחות צה"ל ובהמשך למשטרת מחוז ש"י. בית המשפט שיחרר אותם לארבעה ימי מעצר בית.

בליל שישי האחרון, הוצת מבנה הקבר במהלך הפרות סדר של תושבי שכם כהמשך לגל הטרור ששוטף את רחבי ישראל, ושוטרים פלסטינים הרחיקו את הפורעים וכיבו את האש.















קבר יוסף הגרי יוסף יוסי דגן אליקים לבנון הפרות סדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד