י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

איך תסייעו לתינוק להתפתח שכלית?

מרגע הלידה מתפתח מוחו של התינוק ויכולות חדשות נפתחות בפניו • כך תוכלו אתם ההורים לסייע לו להתפתח בצורה הטובה ביותר

איך תסייעו לתינוק להתפתח שכלית?

היכולת לחשוב תלויה בהתפתחותו הפיזית של המוח ובתהליכי למידה שעובר התינוק. כאשר תינוק נולד, נפח מוחו הוא רק רבע מנפחו הסופי, מה שמוכיח שמתקיים תהליך משמעותי של התפתחות המח בשנים שלאחר הלידה. בכל יום שעובר, מוחו מתפתח ויכולות חדשות נפתחות בפניו. מדובר ב"פרוייקט" מתמשך, המתקיים לאורך כל תקופת הינקות וכמובן אחריה.

מרגע לידתו עובר מוחו של התינוק שינויים מדהימים. אם בשלב הראשון, מושגים בסיסיים לגבי העולם מצויים מחוץ ליכולת תפיסתו, עם הזמן הוא מגלה סקרנות גדולה יותר, ערנות לסביבתו ויכולות חדשות נפתחות בפניו. איך אתם כהורים יכולים לסייע בתהליך?

מה יכול לסייע להתפתחות שכלית?
מערכת החושים של התינוק ותרומתה להתפתחות הקוגניטיבית
בין העין לבין המוח קיים קשר פיזיולוגי מיוחד. זו הסיבה שרמת תפקודי הראייה מעידה הן על התפתחות רשתית העין והן על התפתחות המוח. כלי הלימוד הראשונים העומדים לרשות התינוק הם חושיו ויכולתו לנוע.

באמצעות יכולות אלו, נחשף התינוק למגוון גירויים, אוסף נתונים וצובר מידע אודות עצמו והעולם שסביב. הגירויים החדשים יוצרים בקליפת מוחו של התינוק גשרים חדשים, שמאפשרים לו לבצע פעילויות מתקדמות יותר. התינוק מקנה לגירויים משמעות, וכך מתפתחת תודעתו.
תנועותיו הראשונות הן תנועות רפלקסיביות מולדות וקליטתו החושית היא פסיבית (למשל שמיעת קולות). עם הזמן והבשלת מערכותיו, התינוק מפגין יותר ויותר יוזמה חושית ותנועתית בהתמודדותו עם משימתו הגדולה: פענוח העולם.

מה אתם כהורים יכולים לעשות בכדי לסייע?
מומלץ לחשוף את הילד למגוון מרקמים, רעשים, תמונות, טעמים ריחות - אשר יעודדו את התנוסותו והתרשמותו מהעולם. קנו לו ספרים עם בדים המאפשרים לו לגעת בהם, עשו שימוש ברעשנים ביתיים שתכינו בעצמכם, צרו סביבה בטוחה בבית ואפשרו לו לנוע בה, הגישו לו אוכל במגוון מרקמים הקפידו על התנסות עקבית בטעמים חדשים, חשוב לשוחח עם התינוק כבר מגיל אפס, לשיר לו ותמיד זיכרו – תינוקות יעדיפו תקשורת אנושית על פני כל דבר אחר.
מוטיבציה

מוטיבציה היא כוח ההנעה של האדם. בזכות המוטיבציה שואף ומתארגן התינוק להגשמת מטרותיו. זהו דחף חיוני להתפתחותו התקינה. ללא מוטיבציה יתקשה התינוק לעמוד באתגרים ולצלוח משימות. המוטיבציה גורמת לו להשקיע מאמץ ולגלות נחישות בפתרון בעיות (למשל: כיצד מפעילים צעצוע? כיצד מגיעים אליו?), ובהשגת שליטה במיומנויותיו (זחילה, הליכה, דיבור וכדומה). אנו רגילים לחשוב על מוטיבציה כעל ברירה שכלתנית ("אם ישתלם לי, אגלה מוטיבציה"), אך למעשה מקורה בדחף פסיכולוגי מולד, שמאוחר יותר נוספים לו גם מרכיבים רגשיים וחברתיים (למשל הצורך לחלוק את ההצלחה ולקבל מההורה הכרה ואישוש).

מה אתם כהורים יכולים לעשות בכדי לסייע: חשוב להגיב לעשייה של התינוק, קודם כל על מנת שירגיש שהסביבה מודעת למעשיו, לאנרגיה ולמאמצים שהוא מקדיש לכל פעולה ושותפה לתחושותיו – בין אם זה כעס או שמחה, שביעות רצון או תסכול. הגיבו אליו והיו שותפים לתהליך באמצעות דיבור ושיחה עימו כשהוא מתאמץ – למשל להגיע לחפץ רחוק. מגיל צעיר מאד התינוק ירגיש אם אתם קשובים ומעניקים תשומת לב, והנ"ל ישפיע באופן ישיר על ההתפתחות הקוגנטיבית.

חיקוי
חיקוי הוא מנגנון למידה רב עוצמה, באמצעותו רוכש התינוק במהירות יחסית מיומנויות חדשות. זוהי יכולת קוגניטיבית התלויה במסוגלות מוטורית.

באמצעות החיקוי מתקדם התינוק בתחומי התפתחות שונים: לומד לדבר טוב יותר, להפעיל מכשירים, להתנהל במצבים שונים ועוד.

יכולת החיקוי משתכללת עם הזמן. בששת החודשים הראשונים היא מוגבלת לפעילויות שהתינוק כבר יצר בעצמו: אם התינוק מגרגר ואדם מבוגר מחקה אותו, התינוק יחזור שוב ושוב על הקול הזה. לאחר כחצי שנה התינוק מבצע "קפיצה" ומתחיל לחקות התנהגויות שראה או שמע, אך לא ביצע קודם.
מה אתם כהורים יכולים לעשות בכדי לסייע: מילת המפתח היא אינטרקציה. יצרו כמה שיותר גירויים בבית בין התינוק לבין אנשים אחרים - השמיעו קולות, שירו שירים, תייצרו משחקי תפקיד, הצגות משפחתיות ומשחק שהוא פנים אל מול פנים – כל אלו יגרמו לתינוק לנסות ולחקות את המראות והצלילים שהוא נחשף אליהם. חשוב לשלב בין פעילות מוטורית לפעילות של שפה ודיבור – כך שהתינוק יחקה את הסביבה ב-2 התחומים.

פתרון בעיות
הפעוט נולד עם דחף שמניע אותו לחקור את סביבתו ולפצח משימות הקשורות בה. הוא שואף ללמוד איך להפעיל צעצועים, כיצד מטפסים על מדרגות וכדומה.

בתחילת דרכו הוא מסוגל לפתור בעיות רק על-ידי התנסות פיזית (עולה על מדרגה, אך עדיין לא מגיע לחפץ התלוי). בשלב מאוחר יותר הוא מסוגל לבצע בראשו תהליך מקדים של ניסוי וטעייה.
הגמול הראשוני שהפעוט חווה טמון בעצם הגילוי והפתרון. בהמשך הוא שואף לכך שהסביבה תכיר בהצלחתו: הוא מוחא לעצמו כפיים, מביט בשמחה לעבר אמו וכדומה.

מה אתם כהורים יכולים לעשות בכדי לסייע: משוב אוהד תורם לתחושת ערך חיובית ולהכרה עצמית – הקפידו להעביר כזה לתינוק משלבים מאד ראשוניים. דרך נוספת לתמוך בתהליך פתרון הבעיות היא הפגנת התפעלות משותפת בשלב ההיתקלות בבעיה: "הו, מה קרה כאן?", ומתן דוגמאות לפתרון: "הכדור נכנס לכאן? לא, המשולש?" וכן הלאה. המטרה היא כמובן לא לפתור במקום הילד, אך גם לא לתסכלו. גם לאחים הגדולים יש תפקיד חשוב בפיתרון בעיות - עת הקטנים צופים בקבלת ההחלטות שלהם ואופן התנהלותם ומחקים את אשר הם רואים, ובמקרה זה יש חשיבות למתן דוגמה
אישית חיובית.

תזונה נכונה
תזונה מלאה, נכונה ובריאה הינה בעלת חשיבות מירבית להתפתחות השכלית של התינוק בשנתיים הראשונות לחייו.

מה אתם כהורים יכולים לעשות בכדי לסייע: הציעו לתינוק מזון מגוון ומאוזן. חשוב להזין במאכלים עשירים בברזל, רמה גבוהה יחסית של שומנים אומגה 3-ו- 6 המהווים אבני בניין להתפתחות המח ומערכת העצבים, למשל אבוקדו, טחינה, שמן זית, חלווה, טונה, ביצים וכד'. אומגה 3 ו- 6 המהווים אבני בניין להתפתחות המח ומערכת העצבים.

תזונה התפתחות תינוק איזון חלבונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד