י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פולמוס נוער הנרות: גליס נגד דייטש • האזינו

בעקבות טורו של משה ויסברג ב'בחדרי חרדים', התעמתו ישראל גליס וחונה דייטש בתוכנית הבוקר של 'קול ברמה'

ישראל גליס וחונה דייטש (באדיבות המצלם)
ישראל גליס וחונה דייטש (באדיבות המצלם)


סערת תופעת קיום ה"זיצים" במקום פיגוע הדריסה ברחוב מלכי ישראל בירושלים שעלתה לסדר היום בעקבות טורו הנוקב של העיתונאי משה ויסברג באתר 'בחדרי חרדים', הביאה לסערה תקשורתית ולדיון נרחב בשאלה האם ראוי לקיים את הזיצים או שאין זו הדרך ועילוי נשמה לנרצחים.

הבוקר (ב) בתוכנית שמונה עד עשר בהגשת מרדכי לביא ברדיו 'קול ברמה', התעמתו בנושא איש ירושלים ישראל גליס (נגד) ואיש החסד חונה דייטש (בעד).

חונה דייטש הסביר מצידו כי הוא ארגן את הזיץ לאחר שהגיטריסט פיני איינהורן פנה אליו בגלל המצב ברחובות גאולה והמתח הנורא של התושבים להסתובב ברחוב, "אמרתי לעצמי אני אתחבר לזה, אני אנסה לראות איך אני מארגן את זה. למרות שלא הייתי אוהד גדול לזה, למרות שאני מתחבר יותר לסיפורים של החולים, הוצאתי הודעות בקבוצות ואירגנו את האירוע בין השעה 6:00 ל-7:00 ונשיר שירי נשמה ונקדיש את השעה לזכר הנרצח".

כל מי שעבר שם, חילונים או חרדים, אף אחד לא יכל לעמוד ולהישאר אדיש לראות את המעמד המרגש, לא הייתה פה שום כוונה לעשות את זה חריג, כפי שניסו לצייר את זה כל מיני אנשים מסוימים".

ההקלטה מהתוכנית ברדיו קול ברמה בעריכת חיים הופמן.


לשאלת מרדכי לביא האם הוא רואה טעם לפגם, הסביר דייטש כי הוא לא רואה טעם לפגם "אחרי אותו טור שאותו אחד ניסה לעשות ולהציג אותם כקבוצת שבבניקים, למרות שבטור הוא לא מתייחס לאירוע שלי".

איש ירושלים ישראל גליס הסביר כי אם רוצים לשיר שירי נשמה שיישבו מתחת לבית של הרב קרישבסקי וינגנו שם לעילוי נשמתו, לשיר בגאולה ליד התחנה זה כמו נוער הנרות מכיכר רבין ואין שום מסורת בתורה לזה, "שמישהו נפטר צריך לעשות לעילוי נשמתו, הם יכולים ללכת לשיר בקבר דוד המלך ולקרוא תהילים לעילוי נשמתו של הרב קרישבסקי בגאולה, אבל במלכי ישראל זה לא מקום קדוש מה קשורה התחנה?"

חונה דייטש: "אני מכיר את כל הבחורים, כל הטור שנכתב על אותם בחורים, אותם בחורים מקיימים מידי יום ביומו חסד בבתי חולים וחלוקת מזון, אז באו לשיר שירי נשמה, מה קרה? מה הם חטאו ומה הם פשעו ששרו שפכי כמים ליבך ויוודע בגויים?"

ישראל גליס: "זה דבר חדש שלא היה עד היום. זה חיקוי חילוני. אם אתה לא יודע מה זה נוער הנרות של כיכר רבין, זה מגיע מהגויים, זה המנהג שלהם".
זיצים גאולה מלכי ישראל נוער הנרות ישראל גליס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד