י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

אחרי שכולם שבו הביתה: הגיע הזמן לבקש גשם

החל מז' חשוון מבקשים בארץ ישראל על הגשמים • איפה היינו עד היום ומה עם חו"ל? ומה אם שכחתי? • כל התשובות - בפנים

אחרי שכולם שבו הביתה: הגיע הזמן לבקש גשם


החל מהיום, ז' במרחשוון, מתחילים לבקש בארץ ישראל על הגשמים. למעשה מתחילים כבר בשמיני עצרת להזכיר את הגשם, אבל בקשת גשמים נדחית בשבועיים. מדוע?

בזמן שבית המקדש היה קיים רבים היו עולי הרגל שבאו מרחוק לחג הסוכות לירושלים והיה עליהם לשוב לביתם. לפיכך ראוי היה שנמתין עבורם עד לשיבתם הביתה.

הרעיון הוא איפוא, שמהיום, הגשמים הינם גשמי ברכה לכולם ליושבים בבית ועולי הרגל כאחד, וזה הזמן לבקש 'וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה' ב'ברכת השנים' שבתפילת העמידה.

לעומת האשכנזים המסתפקים בברכה הקצרה, הספרדים מרחיבים ומוסיפים בשאלה על הגשם ואומרים: "וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה. וְרַוֵּה פְּנֵי תֵבֵל וְשַׂבַּע אֶת הָעולָם כֻּלּו מִטּוּבָךְ. וּמַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכותֶיךָ וּמֵעשֶׁר מַתְּנות יָדֶיךָ. שָׁמְרָה וְהַצִּילָה שָׁנָה זו מִכָּל דָּבָר רָע. וּמִכָּל מִינֵי מַשְׁחִית וּמִכָּל מִינֵי פּוּרְעָנוּת. וַעֲשֵׂה לָהּ תִּקְוָה טובָה וְאַחֲרִית שָׁלום. חוּס וְרַחֵם עָלֶיהָ וְעַל כָּל תְּבוּאָתָהּ וּפֵירותֶיהָ. וּבָרְכָהּ בְּגִשְׁמֵי רָצון בְּרָכָה וּנְדָבָה. וּתְהִי אַחֲרִיתָהּ חַיִּים וְשָׂבָע וְשָׁלום. כַּשָּׁנִים הַטּובות לִבְרָכָה".

כך גם, התוספת הזו נאמרת בארץ ישראל כבר מהיום אך בחו"ל היא תיאמר ביום שישים לתקופת תשרי, החל בדרך כלל ביום 5 בדצמבר אם פברואר בן 28 ימים, או 6 בדצמבר אם פברואר הינו בן 29 ימים.

ואם שכחתי?
ומה אומרת ההלכה על מי ששכח לשאול על הגשמים ולהוסיף אותו לברכה? ובכן ככלל ניתן לומר ששאילת הגשמים כה חשובה עד שאין תפילת העמידה ראוייה ללא תפילה זו ועכליו לנסות ולומר את התפילה אף במחיר חזרה על התפילה.

איך ומתי? זה תלוי מתי נזכר:

אם עדיין לא סיים את הברכה, הוא יכול לשאול על הגשמים בו במקום שבו נזכר.

אם סיים את הברכה ונזכר לפני ברכת 'שומע תפילה', יאמר אחרי המילים 'ושמע תפילתנו' בברכת "שומע תפילה": 'ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה' וימשיך בתפילתו.

אם נזכר לאחר ברכת 'שומע תפילה' אבל עדיין לא התחיל בברכת העבודה חוזר לברכת שומע תפילה, אומר אותה ומוסיף את שאלת הגשמים אחרי 'ושמע תפילתנו'.

אם נזכר לאחר ברכת העבודה עליו לחזור לאחור עד לברכת השנים ויחזור משם על כל תפילתו.

אם נזכר לאחר שסיים תפילת שמונה עשרה יתחיל את תפילתו מחדש.
גשם תפילה ארץ ישראל ברכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד