ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

התושבים מודאגים: "הלילה יכולה להיות חדירה עויינת לביתר עילית"

צה"ל מתריע ותושבים בביתר עילית חוששים: גדר היישוב אינה 'חכמה' ואינה מעניקה הגנה מספקת מפני חדירת גורמים עויינים • תושבים ל'בחדרי חרדים': "ראינו חשודים הפורצים את הגדר - המוקד לא תמיד מטפל באיום ביעילות"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


בצה"ל מתריעים: יש סכנה מוחשית לחדירת מחבל לביתר עילית, העיר החרדי הגדולה שבאזור גוש עציון. בשיחה עם 'בחדרי חרדים', מעידים גם תושבים מקומיים שהגדר אינה מונעת חדירת גורמים עויינים.

לפי תלונות שהגיעו ל'בחדרי חרדים', מטעם תושבים בביתר עילית, גדר הבטחון של ביתר עילית אינה יעיליה נגד חדירת מחבלים, "אני לא בטוח שאנו יכולים לישון טוב בלילה", אמר אחד התושבים, דניאל כהן.

רמת הסיכון כיום לפיגוע, קיימת בכל הארץ, בירושלים, בצפון ובדרום וגם במדינת תל אביב. ביתר עילית שנמצאת ביו"ש, שם יש חשש תמידי לפיגועים, יותר משאר חלקי הארץ. ובימים אלה, תושבי ביתר יכולים להרגיש שווים בין שווים. אך החשש החמור ביותר הוא חדירת מחבלים לתוככי העיר על מנת לבצע פיגוע.

"אני יכול להבטיח שאנחנו עושים 200 אחוז – מודיעינית ומבצעית - כדי שלא יהיה אירוע חריג בביתר", אומר אתמול גורם צבאי בכיר בראיון למנדי ריזל ב'קול ברמה', "אך האם יכול להיות הלילה, לדוגמא, אירוע חדירה לביתר? כן".

לדברי הבכיר, דרגת הסיכון של ביתר גבוהה יותר, כמו כל יישוב מעבר לקו הירוק. יחד עם זאת, לדבריו בעיר יש מרכיבי הגנה חזקים הכוללים גדר, אבטחה פנימית, רכבי סיור ופלוגה צבאית המסייעת לאבטחה. מרכיבים אלו חזקים גם לעומת יישובים אחרים באזור.

בעקבות הדברים ערך 'בחדרי חרדים' בירור אצל תושבי העיר, אשר אישרו את התלונות נגד גדר הבטחון, ואף חמור מכך.

"אנו רואים מדי פעם שזרים פורצים או מנצלים פרצה קיימת כדי לעבור את הגדר", אומר כהן. "אני לא יודע איך מטפלים בזה, אבל עצם הדבר שהאפשרות קיימת מדאיגה. אני לא יכול לומר שאנו רגועים".

לא מתייחסים ברצינות
אלי מליק, תושב רחוב הרב ש"ך בעיר גם מאשים את מחלקת הביטחון העירוני, באי התייחסות מספקת לחדירות של גורמים עויינים דרך הגדר.

"ביום רביעי בשבוע שעבר, הבחנתי בערבי שמתעסק עם גדר המערכת ליד ביתי, כנראה נראה בשביל לגנוב חשמל", הוא מספר, "צלצלתי למוקד ולקח לפחות 5 דקות עד שענו לי. הם השיבו לי מיד: 'מדובר באנשי צה"ל, אנחנו מודעים לזה, תודה ולילה טוב', זאת מבלי לבדוק כלל את הדיווח שלי.

"למחרת, ביום חמישי בלילה, הבחנתי שוב במקרה דומה, הפעם היה זה חשוד לבוש ג'ינס וחולצה שחורה. ראיתי שיש ג'יפ ביטחון במורד הכביש וניגשתי לדווח. הרכב נסע לכיוון עליו הוריתי, ערך חיפוש אך כבר לא מצא איש. שני המאבטחים נותרו במקום עם פנסים מכובים מחוץ לגדר".

מליק מספר ל'בחדרי חרדים' כי בשלב זה עלה לביתו, והבחין מהמרפסת, כי אותו חשוד, צועד בסמוך לגדר בתוך העיר: "לקחתי יוזמה, ויחד עם שני שכנים שאחד מהם חמוש, יצאנו בשני כלי רכב לעבר האזור. איך שהתקרבנו למקום בו ראינו את החשוד, רכב הביטחון שהבחין בנו הורה לנו לעצור ולא להפריע לו בעבודתם.

"אבל השכנים החלו לעורר מהומה על מנת לנטרל את החשוד או לפחות לגרום לאנשי הביטחון לקחת את המקרה ברצינות. זה עזר ואנשי הביטחון הזעיקו מספר רכבים צבאיים שסרקו את האיזור במשך כ-20 דקות. הם איתרו חשוד אחר, בחולצה אדומה. הכוחות המשיכו בחיפושים, אך לא מצאו את החשוד השני".

עוד מוסיף מליק כי התושבים סובלים מהתנכלויות בלתי פוסקות מעבר לגדר: "ביום שני או שלישי שעבר, הושלך בקבוק תבערה במרחק של 5 בניינים ממני ליד בית הכנסת, אך ברוך השם לא היו נפגעים. וזה אינו אירוע בודד: היה לפחות עוד מקרה אחד מאז ראש השנה, בו יידו מחבלים בקבוק תבערה לעבר הרחוב בו אני מתגורר. כולי תקווה שהדבר הזה ייפסק".

גורם ביטחוני בביתר עילית אומר בתגובה ל'בחדרי חרדים', "אנחנו ערוכים יחד עם הצבא לכל תרחיש בתקווה שלא יתממש". תגובת עיריית ביתר עילית טרם התקבלה.


המוקד העירוני בביתר בימי צוק איתן. צילום: קובי הר צבי
ביתר עילית בטחון טרור צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד