י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

נס בבית המדרש: ביטול השיעור הציל עשרות קרבנות מרצח • צפו

סיפורו של הרב מנשה ישראל רייזמן מכה גלים • לדבריו, המחבל הדורס ממלכי ישראל, נצפה בימים שלפני הפיגוע בשעות הבוקר עוקב אחרי מסיימי השיעור בבית הכנסת מנחת יצחק, ותכנן לבצע את הפיגוע במקום • כיצד ניצלו המשתתפים? • צפו בסיפור המלא

נס בבית המדרש: ביטול השיעור הציל עשרות קרבנות מרצח • צפו


נס גדול מנע מהמחבל הרוצח שדרס ודקר למוות את הקדוש רבי ישעיהו קרישבסקי הי"ד, להוציא לפועל פיגוע רחב היקף ורווי נפגעים, חלילה.

הסיפור המלא מובא כאן ב'בחדרי חרדים' לראשונה, והוא נחשף בשיעורו של המגיד שיעור הגאון רבי מנשה ישראל רייזמן, שמוסר מידי יום שיעור בבית המדרש 'אוהל יהושע' ברחוב מנחת יצחק בירושלים הסמוך לבית המדרש הגדול בעלזא בקריה. הרב רייזמן סיפר למשתתפי השיעור על השגחה פרטית. לדבריו, על פי עדות התושבים ובהתאם לממצאי מצלמות האבטחה, המחבל תכנן לבצע את הפיגוע בשעת סיום השיעור, 10:10 בבוקר, בה יוצאים בבת אחת כ-200 משתתפים לתחנת אוטובוס הסמוכה לבית המדרש של החסידות.

לדבריו, הנסמכים על עדויות עוברים ושבים, המחבל עמד עם רכבו כבר בימי ראשון ושני לאחר השיעור סמוך לתחנה. ביום שלישי בבוקר, הוא הגיע שוב, החנה את רכבו בצד, ועלה וירד עצבני ומתוח במדרגות, כפי שניתן לראות במצלמות האבטחה. לדברי הרב רייזמן, במצלמה רואים את רכבו של המחבל עם מספר לוחית הזיהוי.

ומה באמת קרה וכיצד ניצלו משתתפי השיעור?


מתברר כי שלא כהרגלו, הרב רייזמן השיב בחיוב להזמנה שקיבל למסור שיעור באנטוורפן, וביום שלישי לא נערך שיעור. לדבריו, המחבל המתין בשעת סיום השיעור לציבור, ומשלא ראה אותם נסע לכיוון גאולה - עד שמצא תחנה בה עמדו כמה בני אדם וביצע את זממו.

"הקב"ה הציל עשרות קרבנות"
וכלשונו של הרב רייזמן בשיעור: "באמצע הקיץ, יהודי מאנטוורפן הזמין אותי להגיע לאנטוורפן, לחזק את הציבור בחודש אלול. היות ואני מקבל הזמנות רבות כעין זו ומתחמק, ניסיתי גם הפעם. אולם המזמין לא הרפה וניסה שוב ושוב לשכנע אותי להגיע, עד שבשלב מסויים אמרתי 'טוב', והבטחתי להגיע לדרוש בראש חודש חשון. לאחר מכן באותו לילה ניסיתי לחזור בי בשיחה עם אותו יהודי מאנטוורפן, אולם נמסר לי שדבר הביקור כבר פורסם בבתי הכנסת וזה לא ניתן לביטול". הרב רייזמן סיפר בשיעור כי לא הפסיק לחשוב למה הפעם הוא הסכים, התחרט מאה פעמים, ואמר לעצמו שזיכוי הרבים יש לו כאן בארץ ישראל, והטיסה לא תביא לו כבוד או כסף. עם תחושות אלה הסתובב עד יום שלישי בשבוע שעבר.

"שאלתי את ר' שמואל יום לפני שטסתי אם צריך להביא ממלא מקום (למסור את השיעור), הוא הלך ושאל והשיב אין צורך בממלא מקום ולא יתקיים שיעור. מה עשה הקב"ה? באותו היום שהערבי זמם להשחית, לא התקיים שיעור, אף אחד לא יצא מפה בשעה 10:10, ולכן הוא היה עצבני מאוד. הוא נסע עם רכבו וחיפש תחנה שעומדים שם הרבה אנשים ולא מצא, הוא המשיך במעלה הרחוב עד מלכי ישראל, שם המשיך עד לתחנה ונכנס בה בעוצמה, ולקח את חייו של הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד. השני שעמד בתחנה, הרב פסח קרישבסקי, המחבל הכה אותו מכות רצח עם הגרזן, פלא שיהודי שחטף כאלה מכות חי, הוא כבר אוכל ושותה ועוד מעט כבר משתחרר מבית החולים, ממש ניסים.

"הסיפור הוא שפה היה לנו השגחה פרטית, ריבונו של עולם שלח אלי יהודי, לא יודע למה וכמה, ודאג שלא יהיה שיעור באותו היום, ושכולנו נינצל, עשרות קרבנות. הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד שנרצח, זה גם השגחה פרטית. 'מי בחרב' של ונתנה תוקף, זו גם גזירה..." מסיים הרב רייזמן את סיפורו המפעים.

כזכור, ביום שלישי בסביבות השעה 10:00 בבוקר, המחבל עלא אבו-ג'מאל פגע עם רכבו של חברת 'בזק' בתחנת אוטובוס ברחוב מלכי ישראל בשכונת גאולה ופצע שניים. לאחר מכן יצא מהרכב כשבידו גרזן, והמשיך לדקור את מי שנקרא בדרכו. כתוצאה מכך נהרג הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד, ושניים נוספים נפצעו באורח קשה, הרב פסח קרישבסקי והרב יום טוב ליפא נייהויז. המחבל נורה בזירה ונהרג.
מלכי ישראל פיגוע בעלז נס מחבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד