י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אוי לאותה בושה: חרדיות בשבוע האופנה

כיצד אפשרנו לכל הרוחות הזרות האלו להיכנס בשערינו ולהתנהג כאחרונות הנשים קלות הדעת שכל עיסוקן הוא בחיצוניות זולה? זהבית פלדוורם תוהה על שבוע האופנה • טור דעה

אוי לאותה בושה: חרדיות בשבוע האופנה


ברחובות ירושלים אנשים עדיין הולכים עם מבטים משוטטים לכל עבר, ובתיקים אמצעי הגנה מפני תקיפה, ובתל אביב צועדים על מסלולים שונים לחלוטין– מנותקים מתחושות העם הפשוט. בתל אביב עסוקים בימים אלו בלדמות חיי זוהר ואושר – ומצליחים, לצערי, לחדור גם אלינו, לרחוב הנשי החרדי.

הרשת מתמלאת בימים אלו בתמונות משבוע האופנה. נשים חרדיות רבות שמתעסקות בתחום האופנה, מספרות על תצוגות שונות ומשונות של מעצבים ומעצבות, כשהמכנה המשותף ביניהן: החפצת נשים. בדיוק כך.

כחרדית, קשה לי להישאר אדישה מול צהלת המון הנשים החרדיות שנוטלות חלק במסע הראווה המפוקפק הזה. שבוע האופנה? נו באמת.

עיתוני הרכילות וכן מדורים צהובים בכל אתר ואתר חילוני מסקרים את "אירוע הגאלה החגיגי של שבוע האופנה", מעבירים ביקורת על מפורסמות לסוגיהן, שלא פספסו את אירועי הפתיחה. לכאורה שיערב להן, סלביות מנותקות, שכל מה שיש להן בראש זה חיצוניות וכסף – מה אני מצפה מהן? אבל לא ברור לי כיצד הופיעו בתמונות ובסיקורים נשים חרדיות שהתלהבו להציג את השתתפותן בטקסים זרים שכאלו.

אין לי בעיה עם אופנה, אני אפילו חובבת אופנה מושבעת, מכירה את הקולקציות החדשות ויודעת אלו צבעים נראה שולטים החורף. אבל יש בעיניי הבדל גדול מאוד בין לצרוך אופנה לבין להצהיר קבל עם ועדה: הייתי שם ושיתפתי פעולה.

מה, חובה להראות להמון העם קל הדעת שגם חרדיות מבינות באופנה? בפני מי אתן מחפשות למצוא חן? כבר אין לכן מספיק אמצעים לצרוך אופנה? להיכן הגענו?

על המסלולים צועדות נשים שדופות שמאדירות את עוצמת הבעייתיות של תדמית נשית, לבושות כל פעם בבגד אחר, וכל הרוצה לשזוף עיניו - יבוא וישזוף. היש לכן החפצה גדולה מזו?
מילא כל אישה שגדלה במגזר החילוני, והתחנכה על פרסומות מלאות נשים קטנות ומאופרות, שעבורה דוגמנית לבושה יותר או פחות היא מושא להערצה, אבל נשים חרדיות? כיצד נראה את פנינו כשנדבר על צניעות, על יופי, על כבוד לנשים – כשאנו משתפות פעולה עם הדבר הכי בוטה – סמל ההחפצה. האם האהבה המופלאה לאופנה, האובססיה להיות מעודכנות בכל מה שזז בעולם בנוגע לאופנה – מצדיקים הזדהות ושיתוף פעולה בכזו פרהסיא?

מתי זה קרה לנו? וכיצד? כיצד אפשרנו לכל הרוחות הזרות האלו להיכנס בשערינו ולהתנהג כאחרונות הנשים קלות הדעת שכל עיסוקן הוא בחיצוניות זולה? תצוגות אופנה –אילו היה מדובר באופנה צנועה, ניחא. אחר כך נבכה שלא מייצרים בגדים ייעודיים לחרדיות? למה שמישהו יטרח לעצב אופנה צנועה אם הוא רואה שהנשים שעושות את כל הרעש בתחום האופנה החרדית, נמצאות בתצוגות מעורבות, ללא שום ערך של צניעות?

אתן סך הכל תוקעות מקל בגלגלים של עגלה שכולנו נוסעות עליה, וכל זאת בשביל דקה אחת של נגיעה בזוהר מדומה. תמונות עם ידועניות חילוניות שבינן לבין אישה חרדית אין כל קשר.
האם בדרכן לכיוון המסלול, לתפוס מקום מספיק טוב בקדמת הבמה, השאירו כל כך הרבה נשים את הערכים, את העקרונות? לא מדובר באירוע שנערך באופן מיוחד לנשים חרדיות, בהתאמה לדרישות הצניעות, מדובר באירוע שבו החרדיות שמגיעות אליו צריכות להתאים את עצמן למראות ולהשראות, לבעיות הצניעות הלא פשוטות במקום. יש יותר מביך מזה? יש יותר עצוב מזה?

גם אם יש לכן את כל הסיבות שבעולם להשתתף בכזה אירוע מפוקפק מבחינת צניעות וטוהר, לפחות אל תתלו שלטים על עצמכן. אני במקומכן הייתי עומדת בצד, שותקת.
אופנה סטיילינג חרדיות דוגמנית צניעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד