י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

דרעי שוקל לעזוב את משרד הכלכלה

ממידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי בתקופה האחרונה גמלה ההחלטה בליבו של יו"ר ש"ס לוותר על תפקיד שר הכלכלה • הסיבה: פעילות המשרד לא נוגעת לציבור החרדי, סוגיית השבת ואישור מתווה הגז • החלופה: הצרחה עם סילבן שלום • לשכת דרעי: אין שום החלטה או סיכום על החלפת התיקים

דרעי שוקל לעזוב את משרד הכלכלה
???


פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים' - שר הכלכלה אריה דרעי שוקל לוותר על תפקידו במשרד הכלכלה, לבצע הצרחה עם סילבן שלום ולהתמנות כשר הפנים. בימים האחרונים התייעץ דרעי עם מספר מקורבים וקיבל החלטה עקרונית ללכת על המהלך בכפוף לשורת תנאים, המהלך המפתיע נרקם בתקופה האחרונה מאחורי הקלעים, ונובע מכמה סיבות מהותיות. מלשכת דרעי נמסר בתגובה - "אין שום החלטה או סיכום על החלפת התיקים".

את הפרטים הראשונים בעניין אנו חושפים כעת לראשונה, על אף שלא מדובר בסגירה סופית - אך המאמצים המרוכזים להוציא אותו אל הפועל גדולים, כיוון שהצרחה שכזו פותרת שלל בעיות עבור הממשלה. יחד עם זאת נותר מכשול משמעותי, בסוגיה שנותרה פתוחה בשלב זה - סמכויות 'מנהל התכנון' שכזכור עברו ממשרד הפנים לשר כחלון במשרד האוצר - האם יחזרו למשרד הפנים או לא?

השר דרעי שוקל את המהלך בחיוב, בעיקר בגלל שתי סיבות: הראשונה - בעיות הלכתיות. בידי משרד הכלכלה הסמכות על הפעלת עסקים בשבת ומתן אישורים לחילולי שבת. עניין זה העלה כבר לפתחו של דרעי מספר סוגיות בוערות ולא פשוטות כדוגמת משחקי הכדורגל בשבת, סלילת פסי הרכבת תוך חילול שבת של יהודים ועוד. דרעי הצליח עד כה לחמוק מהמכשולים ולא לאשר חילולי שבת, אולם סמכויות המשרד ונגזרותיו עשויות להביא סוגיות ציבוריות מעשיות הנוגעות גם לשאלות הלכתיות קשות, שוב ושוב אל שולחנו.

הסיבה השניה היא סגנון הפעילות במשרד הכלכלה. מדובר במשרד המרכז פעילות ענפה במגוון נושאים, פעילות כזו שואבת את כל הזמן מסדר יומו של השר. כזכור משרד זה נבנה ושוכלל על חורבות מה שהיה בעבר משרד התמ"ת. פעילות המשרד בעניין סחר חוץ וכדומה מחייבת נסיעות רבות בעולם, שעיקרן דיפלומטיה וחתימות על הסכמי סחר.

לדרעי, כנציג ציבור השואף להישגים עבור בוחריו, חשוב לסייע לשכבות החלשות בפעילות בשטח, כאן בישראל. כך גם בנוגע לנושאי הליבה של הציבור החרדי - למעשה, אין הרבה נושאים מהותיים המשיקים למשרד. בנוסף, כיושב ראש סיעת ש"ס יש לדרעי מגוון נושאים ופעילויות לריענון התנועה וניהולה, והחזרת "העטרה ליושנה" - הזמן היקר הזה אינו בנמצא כשהוא בכל כוחו במשרד הכלכלה. מה גם שתפקיד זה סיבך אותו עם החתימה הנדרשת לצורך העברת מתווה הגז, המצטיירת כפוגעת בבוחריו.

ואם הזכרנו את מחויבותו של דרעי לשכבות החלשות - זו גם הסיבה שבעוד על משרד הכלכלה דרעי שוקל לוותר, בנוגע למשרד הנגב והגליל העוסק בנושאי פריפריה פרופר, אין כל כוונה בש"ס לוותר. ולא רק זאת, דרעי שואף להגדיל את פעילות המשרד ולהרחיבה.

יש לציין שהשר דרעי התבטא בעבר בתדרוך לעיתונאים כי "משרד הכלכלה אינו לכתחילה עבורו". כמו כן, מיד אחר הבחירות דובר כי דרעי מעוניין במשרד הפנים.

בנוגע לסילבן שלום, על פי הערכות הוא צפוי להסכים לקבלת תפקיד שר הכלכלה - בוודאי בעת כזו כשסוגיית הגז עומדת לפתח המשרד. אם כי חשוב לציין: הממונה החדש על ההגבלים כבר נכנס לתפקידו ממש בקרוב, כך שאפשר ובחתימתו על סעיף 52 ייפתור את כל הסאגה בשנה האחרונה סביב 'מתווה הגז'. את תגובתו ניסינו להשיג הערב, אך ללא הצלחה.

אך כאמור, המהלך ההולך ונרקם מאחורי הקלעים וכפי שניתן להעריך בקלות, היה גם על שולחן הפגישה עם ראש הממשלה נתניהו השבוע - עדיין לא סגור סופית, זאת משום שעדיין לא הושגו הסכמות ונתמלאו הדרישות והשינויים שדרעי מבקש בתמורה לויתורו.

מלשכת השר דרעי נמסר בתגובה - "אין שום החלטה או סיכום על החלפת תיקים בממשלה. שר הכלכלה אריה דרעי פועל במשרד הכלכלה באינטנסיביות ומקבל החלטות מדי יום בענייני המשרד".
דרעי שר הפנים שר הכלכלה סילבן שלום נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד