י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

קודם נותנים ואחר כך מברכים ומתברכים

הלקח שעלינו ללמוד מהנהגתו של מלכי צדק, וכיצד השתמש בכך רבי לוי יצחק מברדיצ'וב כשהתרים לצדקה?

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


מסופר שלביתו של הצדיק רבי לוי יצחק מברדיצ'וב נכנס אדם מכובד וסיפר לצדיק בצער כי ירד מנכסיו. לא רק זאת, אלא שכעת עליו להשיא את ביתו, אך אין לו די כסף בכדי לחתן אותה. החליט רבי לוי יצחק מייד לצאת ולאסוף כספים עבור מצוות "הכנסת כלה". בדרכו הגיע לעשיר אחד שקיבלו בשמחה רבה ובסבר פנים יפות. העשיר המאושר שמח כמובן על הזכות הגדולה שנפלה בחלקו ולארח את הצדיק.

לאחר שנח קמעה, התעניין העשיר אצל רבי לוי יצחק וביקש לדעת לשם מה הגיע לכאן? אמר לו הצדיק כי הגיע בכדי לאסוף כספים עבור כלה נזקקת לשם הכנסתה תחת החופה. העשיר ברך את הצדיק שיהיה השם בעזרו, ושיזכה להשיא אותה בהרחבה.

אמר לו רבי לוי יצחק: "בפרשת 'לך- לך' מסופר: "ומלכי צדק מלך שלם, הוציא לחם ויין...ויברכהו". תחילה יש לקיים את חלקו הראשון של הפסוק - "להוציא לחם ויין", ורק לאחר מכן לקיים את חלקו השני "ויברכהו...". כך גם ברכת ה' באה לאחר הנתינה בלב רחב ובגמילת חסד.

רחמי שמיים מתעוררים על האדם בנדבת ליבו הרחב, וכשם שהוא מרחם מן השמיים על בריותיו של הקב"ה, כך מן השמיים באותה צורה מרחמים עליו ומברכים אותו בכל מילי דמיטב. הבין העשיר את טעותו, ומייד הוציא סכום כסף נכבד ונתן לרבי לוי יצחק עבור הוצאות החתונה לכלה.

חד וחלק: עושר הנפש – טוב מעושר הממון.
מלכי צדק ברכה אברהם רבי לוי יצחק מעשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד