ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

רצח רבין: ב'חיידר' שלי גינו, אבל... • טור

משה פרי-גן נזכר בשלוש אזכרות שחווה לראש הממשלה המנוח בשלושה מצבים שונים • ומה התובנות? • טור אזכרה

רצח רבין: ב'חיידר' שלי גינו, אבל... • טור


י"א בחשוון תשנ"ו – כתה ז'

שעה 8 בבוקר הרבה' נכנס לכיתה ואנו נעמדנו לכבודו כהרגלנו. שלא כהרגלו הוא השאיר אותנו לעמוד בארשת רצינית הוא חזר וקרא "לא תרצח" "לא תרצח" "לא תרצח" וסיפר כי יהודי הרג את ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. כילד חרדי טוב שאין לו בעולמו אלא ד' אמות של מלחמות היהודים בלבד הצבעתי ומשנתנה לי הרשות שאלתי אם ראש הממשלה היה מש"ס או ג'. הרבה' הסתכל עליי ממושכות ואמר לי: מוישי יש עבירות שלא עושים גם כנגד חילוינים!

4 בנובמבר 2011 - בסיס חיל האוויר בחצרים

אני מפקד פלוגת הנדסה חרדית שמכנס את פלוגתו למסדר זיכרון ליצחק רבין. הנפת דגל, דום נוח, פקודת יום, התקווה ושיח חופש/י על משמעות יום הזיכרון ליצחק רבין עבורם. בשיח משתתפים רק חיילים מהציבור החרדי שפשוט לא מבינים מה יצחק רבין וסיפורו נוגע להם. וכי הם רצחו? רבין רצה לתת לערבים את המדינה? ובכלל רבין זה לא ההוא שהטביע איזה ספינה של יהודים? הקשב המפקד תכלס' זה טירוף לרצוח אבל רבין סתם סמולני!

4 בנובמבר 2014 – מטה חיל האוויר בתל אביב

באודיטוריום אני מתכנס יחד עם מאות חיילים, נגדים וקצינים לטקס זיכרון ליצחק רבין. להקת חיל האוויר עולה: עוף גוזל, מלך העולם ושיר לשלום, פקודת יום וסרט על חייו של רבין המנוח. בסרט מוקדשים כמה דקות על רבין הצבר, הגנרל ותפנית בעלילה והופ קפצנו לרבין איש השלום... אוסלו, הנאום בכיכר, החיבוק לערפאת ובין לבין המון קולאז'ים של תמונות הסתה ומסיתים. רחש עולה מהקהל שמאבד עניין, "באנו לטקס זיכרון או לשיעור עם מסקנה אחת והיא נחיצות הפשרות הטריטוריאליות ותהליך השלום?"

שלוש נקודות זמן, שלושה מקומות ומסקנה אחת... ואבל...

בחיידר שלי גינו, אבל... אבל הוא חילוני
החיילים שלי גינו, אבל... אבל הוא סמולני
בחיל האוויר שלי גינו, אבל... אבל זה קשור לימין
סלמן ראשדי קרא להם "בריגדות ה'אֲבָל'".

האם כריכת חזון השלום ותהליכי העומק הנוגעים לשיקולים ערכיים ופוליטיים של רבין יחד עם ההתנגדות להסתה ואלימות מכל סוג משרתת אותנו כחברה? האם אין זה מגביר את הקיטוב ואת צמצום מרווח העמדות שבין הקטבים הפוליטיים? האם אין זה גורם לזיכרון להשתייך לצד אחד של המפה במקום להשתמש בזה כמנוף ללמידה והידברות? האם אין דרך להפריד בין ערכי הקרבן לבין הזדהות עם מורשתו?

התנגדות למעשי רצח אין משמעותם כי אין הפרת סטאטוס קוו בהר הבית, התנגדות לפעולות תג מחיר אינה ויתור על זכות ההתיישבות ביהודה ושומרון, התנגדות למעשהו של ישי שליסל אינה בהכרח הכרה בזכויות קהילת הלהט"ב, התנגדות לתקיפת חיילים חרדים אינה עידוד גיוס לצה"ל והתנגדות להפגנות שבת אלימות אינה אומרת שפרהסיית השבת לא מופרת.

רבין היה איש של גם וגם, פעמים הותקף מימין (אלטלנה) ופעמים משמאל (לשבור להם את הידיים והרגליים), פעמים היה איש משפחה ופעמים גנרל קשוח, פעמים פוליטיקאי ופעמים מנהיג, פעמים יהודי חם ופעמים צבר חילוני, פעמים כבש וגירש ופעמים לחץ את ידי הנשארים מכיבושיו.

נפריד נא בין האדם ובין אמונתו וחזונו, נפריד נא בין ערכי הקרבן לבין סיבת מותו. נחזק נא את המורשת היהודית של ויכוחים מתוך כבוד הדדי המושתתים על אדני הדמוקרטיה. נתווכח על הערכים, נכיל ניגודים, נתנגד לאלימות והסתה, לא נאשים את העבר אלא נבנה את המציאות. זו היא הקריאה ממותו של ראש הממשלה יצחק רבין המנוח, התקווה.

הכותב הוא משה פרי-גן, סרן במילואים, מקים מסלול נצח יהודה בחיל האוויר, וראש מדור שילוב חרדים בחיל האוויר - שח"ר כחול. כיום מנהל המכללה למנהל בפתח תקוה ומקדם תעסוקה בקהילה.
יצחק רבין טור חיילים משה פריגן שלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד