י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

סקירה: מי יושב על הגבול הסורי-ישראלי?

תמונת מצב עדכנית על הנעשה בגבול הסורי: חלוקת השליטה המקומית לארגונים השונים - ויחסם לישראל

פיצוץ בשטח סוריה. ארכיון
פיצוץ בשטח סוריה. ארכיון


בתוך כל הכאוס בסוריה, סמוך לגבול עם ישראל, נחלקת השליטה באזורים שונים לארגוני גרילה אופוזיציונרים למשטר אסאד, וחלקים בהם צבא אסאד עדיין שולט.

הגולן הסורי הוא חלק זעיר וקטן מכלל השטח של סוריה, כאלף קילומטר רבוע מתוך 185,180 הקילומטרים הרבועים של סוריה, ובכל אופן השטח הקטן הזה מכיל כמעט את התמצית של מלחמת האזרחים הסבוכה בסוריה על שלל פלגיה. מי שיסע לאורך הגבול הסורי-ישראלי יוכל כך תוך שעה שעתיים, לתצפת על כל הכוחות המרכזיים הנאבקים במדינה השסועה הזו.

אם נתחיל מצפון הגולן הסורי, בגבול החרמון וריכוזי הדרוזים, שם לצבא אסאד, המתבסס על העלאווים והשיעים, אחיזה איתנה, בסיוע המקומיים הדרוזיים. באשר ליחס לישראל, צבא אסאד אינו מחפש להסתבך בימים אלה עם חזית שניה מול ישראל, אבל בעלי בריתו, החיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראניים ניסו במשך השנה החולפת לבסס גרעין טרור שיפעל נגד ישראל על סמך התשתית הדרוזית, הניסיונות הללו נענו בתגובה ישראלית חריפה ובחיסול מספר בכירים בחיזבאללה כולל גנרל איראני אחד ודומה שהמסר מאז הובן. האזור הזה מהווה דוגמא לברית המשולשת של עלאווים-שיעים- דרוזים, שתחזקה את שלטונו של אסאד.

דרומה משם, במרכז הגולן שולט ארגון ג'בהאת א נוסרא, (חזית הניצחון), השלוחה הסורית של ארגון אל קאעידה הסוני. מדובר באחד מארגוני המורדים הסוניים החזקים ביותר, שבנוסף לקרבות שהוא מנהל מול אסאד הוציא מספר פיגועים אכזריים ביניהם פיגוע בנשק כימי נגד חיילי צבא סוריה בעיר חאן אל-אסל. הארגון כמו אל קאעידה מתייחס לישראל וארצות הברית כאל אוייבים, אך למעשה עד כה לא נרשם כל ניסיון של תקיפה נגד ישראל מצד אנשי הארגון.

מקורות בחו"ל אף טוענים שישראל מספקת עזרה לוגיסטית לאנשי הארגון, הדרוזים בגולן הישראלי, מתעקשים לטעון שפצועי הארגון מקבלים דרך קבע סיוע ישראלי ומפונים לטיפול רפואי בישראל.

על הרקע הזה - לפני מספר חודשים, תקפו דרוזים במג'דל שאמס, אמבולנס שפינה פצוע סורי לישראל. כך או כך העובדות אכן מלמדות שאנשי הארגון הזה לא מחפשים כל עימות עם ישראל. לפחות לא עכשיו.

דרומה משם, מול חיספין הישראלית, שולט ארגון סוני אחר, קיצוני אף יותר, שוהדא אל ירמוכ. הארגון צמח בעיר דרעא שעל גבול ירדן, העיר שבה החל המרד נגד שלטונו של אסאד.

שמו של הארגון עלה לכותרות כאשר חטפו לפני כשנה וחצי, שיירה של 21 אנשי או"ם ברמת הגולן ועלה שוב לכותרות כאשר אנשי הארגון יחד עם ארגונים ג'יהאדיסטים נוספים הצליח לכבוש את מחנה הפליטים הפלשתיני הגדול בדרום סוריה, ירמוכ, בקרב שבו הביס את לוחמי אכנאף בית אל-מקדס וכוחות פלסטינים אחרים הקשורים לחמאס.

הארגון ניהל מספר קרבות מרים עם ארגון א נוסרא והוא מזוהה עם דאע"ש, לפי פרסומים שונים הארגון נשבע אמונים לדאע"ש. שתחילה ראשיו ניסו להכחיש זאת, כיום העניין הינו רשמי למידי. גם הדגל שלו דומה לדגלו של דאעש - בהבדלים קלים.

במערכת הביטחון הישראלית נמצאים כל העת בדריכות גבוהה ובעין פקוחה על הנעשה בגבולות המדינה. כך גם בגבול הסורי, וביתר שאת על המתרחש באזור קונייטרה.
סוריה חזית ישראל דעאש אל קעידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד