כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

רמת בית שמש לאחר הפיגוע: "לא צריך 'שומרים"

בעצרת חיזוק לאחר הפיגוע ברמת בית שמש, נאם הרב נתן קופשיץ בקהילתו של הגר"צ פרידמן, ויצא נגד הכוונה לייסד 'שומרים' בשכונה

זירת הפיגוע בבית שמש . (באדיבות המצלם)
זירת הפיגוע בבית שמש . (באדיבות המצלם)


לאחר הנס הגדול בניסיון הפיגוע ברמת בית שמש ג' ביום חמישי סמוך לבית הכנסת 'בית יוסף שלום' ותלמוד התורה פרי התורה, התקיימה עצרת התחזקות בקהילתו של המרא דאתרא, הגאון ר' צבי פרידמן. בעצרת נאם הגאון הרב נתן קופשיץ, ואמר כי "היצר הרע מוצא הזדמנות להכניס דברים רעים, באים ואומרים 'נעשה שמירה כזו', 'נתנדב לשמירה', נארגן 'שומרים' – אבל צריך לדעת שאדרבה זה מעמיד אותנו בסכנה גדולה יותר".

בנוסף, יצא הגר"צ פרידמן במכתב בו הוא קורא לחזק את לימוד התורה, ולייסד שיערי תורה וכוללים.



במכתבו כותב הגר"צ פרידמן - "הפיגוע הרצחני שאירע ברמה ג' בבית שמש, צריך לעורר את הכלל והפרט לחשבון נפש ולתשובה שלמה, והלא יודע אדם נגעי נפשו, ויעשה הכל לתיקון מעשיו בשמירת שבת בעבודת התפילה ואמירת הברכות בדיבורים כשרים ונקיים, טהרת המחשבה, ותשומת לב מיוחדת יש להפנות למעשים ולהנהגות שבין אדם לחבירו שרבה המכשלה בהם.

"ובאירוע הנ"ל, אם אין מוצאים בו סימן מובהק בגדר מידה כנגד מידה, יש לתלות שהוא מגיע עבור רפיון במצוות תלמוד תורה. והדבר נוגע לכל אדם, שינצל כל רגע ללימוד התורה בחשק רב ובעיון הראוי. וגם נוגע לציבור בכללו - להשתדל לייסד בשכונה שיעורי תורה לבעלי בתים ועל מי שהיכולת בידו מוטל לארגן ולייסד כוללים מובחרים שלא יוצרכו אברכים לכתת רגליהם להגיע למקומות רחוקים, וינוצל הזמן כולו לתורה. וגם יש בענין זה משום חינוך צעירים וגם מבוגרים, להפנות מאמציהם לעיקר תכלית חיי האדם בעוה"ז".

הגר"צ פרידמן הורה על עצרת תפילה וחיזוק בעקבות האירועים בשכונה, והגאון רבי נתן קופשיץ נאם בעצרת החיזוק בקהילתו של הגר"צ פרידמן בבית הכנסת.

הגר"נ קופשיץ הביא בדבריו - "התפללנו בחג הסוכות 'הושע נא אדמה מארר, בהמה ממשכלת וכו' חיטה מחגב וכו' נפש מבהלה', יש מושג של 'נפש מבהלה', וכמו שארר מזיק את האדמה, כמו שמשכלת הורס את הבקר, כמו שחגב משחית את החיטה - כך הבהלה הורסת את הנפש".

"ומה הביאור בזה, מדוע הבהלה הורסת את הנפש? - כי בזמן בהלה צצים כל מיני רעיונות ונסיונות, כל מיני יוזמות מסוכנות, היצר הרע מוצא הזדמנות להכניס דברים רעים, באים ואומרים 'נעשה שמירה כזו', 'נתנדב לשמירה', נארגן 'שומרים' – אבל צריך לדעת שאדרבה זה מעמיד אותנו בסכנה גדולה יותר".

"מרן רבי חיים שמואלביץ זצ"ל היה נוהג להביא את המדרש שממשיל את התנהגות היצר הרע שהוא בבחינת 'הוא ער לך ואתה ישן לו', לאופה ששומר על הלחם והכלב כביכול מנמנם לצידו, ופתאום האופה נרדם קצת - ואז הכלב רץ והופך את כל מדף הלחמים. ואמנם האופה קם ומבריח את הכלב, אבל לא שם לב שהכלב כבר תפס לחם אחד והשיג את רצונו".

"גם כאן, 'נפש מבהלה'. עושים כל מיני דברים של 'שמירה' וכדומה... צריכים לדעת שאם ד' לא ישמור עיר שווא שקד שומר. לא לחשוב על ''שומרים',' שמי יודע ולפעמים צריך שמירה גדולה יותר מסכנת השומרים עצמם, ערבא חברא צריך".

"ועכשיו שבאה הבהלה, ל"ע, לשכונה החדשה, ההתחזקות צריכה להיות בתורה, בתפילה ובבין אדם לחברו, זה מה שהקב"ה רוצה, לזה הוא מעורר אותנו. העיקר זה תורה. קמה שכונה חדשה, צריך שתעמוד על יסודות של תורה, להרבות בשקידת התורה, לפתוח כוללי אברכים, לייסד שיעורים לבעלי בתים. תפילה, להמנע מדיבורי חולין בבית הכנסת בכלל ובשעת התפילה בפרט, מובא שהאר"י ז"ל לא היה מדבר בבית הכנסת אפילו דברי מוסר, כדי שחס ושלום לא יבוא לדבר דברי חולין בבית הכנסת. צריכים גם להתחזק בבין אדם לחברו, קמה שכונה חדשה, עלולים להיות חילוקי דעות חדשים, צריך להתרחק מזה מאוד, שח"ו לא יקום על קפידות וויכוחים", סיים הגר"נ קופשיץ.
בית שמש פיגוע בית יוסף שלום הרב פרידמן הרב קופשיץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד