ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

ניו ג'רזי באבל: בית הכנסת נשרף עם ספרי התורה

בית הכנסת 'פועלי צדק', הפועל משנת 1920 בעיירה ניו ברנסוויק שבניו ג'רזי, נשרף כליל בצהרי שישי

ניו ג'רזי באבל: בית הכנסת נשרף עם ספרי התורה


הלם בקהילה האורתודוקסית בעיר ניו ברנסוויק שבניו ג'רזי: בית הכנסת האורתודוקסי היחידי בעיר נשרף כליל, שעה קלה לפני כניסת השבת. בשריפה עלו באש גם כל ספרי התורה מלבד ספר תורה אחד, ובנוסף, ספרי קודש, סידורים וחומשים, טליתות ותפילין.

מדובר בבית הכנסת 'פועלי צדק' - בית הכנסת האשכנזי האורתודוקסי היחידי בעיירה, שממוקם ברחוב ניילסון 145 ונחשב לאחד מבתי הכנסת העתיקים בארה"ב, הפועל כבר משנת 1920.

דני צינקין, אחד ממתפללי בית הכנסת המתגורר מזה 15 שנה בסמוך אליו, מספר כי האש פרצה ביום שישי אחר הצהריים בסביבות השעה ארבע, בקומת הבייסמנט של בית הכנסת העתיק. "עשן היתמר מקומת הקרקע ומכבי האש הוזעקו למקום, כשמכבי האש הגיעו כבר התפשטה האש. ראיתי את רב בית הכנסת, הרב אברהם מייקוף, תר בעיניו אחר הכבאי שנכנס לתוך הבנין, ופתאום ראיתי את הרב רץ אחריו לתוך בית הכנסת האפוף עשן, כעבור דקות ראיתי את הרב יוצא עם ספר תורה אחד בידיו, הרב הושיט לי את ספר התורה ואמר לי לרוץ הביתה ולהניח את הספר בביתי.

"שאלתי את הרב אם הוא זקוק לעזרה כדי להציל את יתר ספרי התורה, אבל הרב אמר לי בצער כי הספיק רק להוציא את ספר התורה האחד כאשר הבחין כי התקרה מתחילה לקרוס. מיהרתי הביתה ובעודי מנסה למצוא מקום הולם להניח בו את ספר התורה, באו אנשי מכבי האש והורו לכל הבתים שבסמוך לבית הכנסת להתפנות מחשש להתפשטות האש, התפניתי מהמקום ומיהרתי לבית הורי שהפקידו את ספר התורה בארון קודש של בית הכנסת שלהם", מספר צינקין.

מפקד מכבי האש, רוברט ראולס, אמר כי מחקירה ראשונה עולה כי בזמן שפרצה הדליקה היה בבית הכנסת יהודי אחד שסיפר כי ישב בבית הכנסת וקרא, כאשר שמע לפתע חבטות עזות, ראה עשן יוצא מהקומה הראשונה ונמלט מהבנין.

מפקד המשטרה המשיך לספר כי הצוותות עשו כל שביכולתם למנוע מהדליקה להתפשט ליתר הבנינים אבל מבית הכנסת היפה והעתיק נותר רק שלד, ואין סיכוי לשפץ את המקום מחדש. חבר מועצת העיר אומר כי מדובר באבידה גדולה לקהילה, כי זהו בית הכנסת האורתודוקסי היחיד בעיירה, ובבית הכנסת התפללו כמאה משפחות. המשטרה ממשיכה לחקור את נסיבות הדליקה.
ניו ג'רזי שריפה בית כנסת בניינים ספרי תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד