כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

פרשת הבנק המחתרתי: מאיר אוחנה הורשע

פרשת צ'ק ליסט: אוחנה הורשע בעבירות חמורות על חוק איסור הלבנת הון ועוד בהיקף של יותר ממאה מיליון דולר

הבורסה ליהלומים ברמת גן. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
הבורסה ליהלומים ברמת גן. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90


בית המשפט המחוזי בת"א הרשיע הבוקר (ב) את מאיר אוחנה בפרשה המכונה "צ'ק ליסט" (הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים), בעבירות חמורות על חוק איסור הלבנת הון, פקודת מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף ופקודת המכס וכן עבירות על חוק העונשין של קבלת דבר במרמה וזיוף, בהיקף של מעל למאה מיליון דולר.

התובעת בתיק, עו"ד אורנה גלבשטיין מפרקליטות מחוז ת"א, ציינה: "אוחנה ביצע שורה של מעשים פליליים בכך שהעביר לחו"ל כספי לקוחות בהיקפים גדולים, ללא דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון ובמסווה של ייבוא יהלומים, כמו כן הוא הוציא חשבוניות פיקטיביות ליהלומנים, גם כן בהיקפים גדולים. המקרה מהווה דוגמה מובהקת לפעילותו של מלבין הון מקצועי, שנחזה להיות יהלומן בעוד שבפועל פעל כמכבסת כספים. מעשיו, שנעשו תוך ניצול האמון שנתנה מדינת ישראל בענף היהלומים ומעמדו המיוחד, הובילו לנזק כלכלי אדיר".

כזכור, מדובר בפרשה מסועפת ורחבת היקף בה נחשפה מסכת פעילות עבריינית כלכלית חמורה בהיקפי ענק, שנעשתה תוך שימוש במתחם הסגור של הבורסה ליהלומים ברמת גן. לפני כארבעה חודשים הגיע לסיומו ההליך הפלילי הראשון בפרשה, כאשר בית המשפט אימץ את הסדר הטיעון שגיבשה הפרקליטות וגזר על מנחם מגן ארבע שנות מאסר בפועל, קנס בסך 125 אלף ש"ח ושנת מאסר על תנאי.

לפי עובדות כתב האישום, אוחנה היה יהלומן רשום בבורסה ליהלומים אך בפועל פעל בשנים 2011-2010 בעיקר כנותן שירותי מטבע שונים ולא כיהלומן. אוחנה פעל להוצאת כספים לחו"ל של אנשים שונים ללא דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון ובמסווה של ייבוא יהלומים בהיקפים אדירים של כ-148 מיליון דולר (למעלה מחצי מיליארד ₪), זאת תוך ביצוע שורת מעשי מרמה חמורים כלפי מפקחי מכס של משרד התמ"ת בבורסה ליהלומים ופקידי בנק שונים ותוך גריפת עמלות של מיליוני שקלים. כמו כן בתקופה זו מאיר אוחנה הוציא ליהלומנים שונים בבורסה ליהלומים חשבוניות פיקטיביות בסכום זהה של כ-148 מיליון דולר, גם כן תמורת עמלה שגרף לכיסו. חשבוניות אלה אפשרו ליהלומנים רבים להתחמק מתשלום מס.

כתבי האישום הינם פרי חקירה רחבת היקף, שכללה בין היתר חקירות בחו"ל, אשר החלה בשנת 2012 ונחקרה על ידי על ידי לה"ב 433 היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), יחידת יהלום של רשות המיסים וחקירות מכס ומע"מ ירושלים.
פרשת היהלומנים הבנק המחתרתי צ'ק ליסט מאיר אוחנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד