כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מגן על מחבלים? וינשטיין: לא להרוג מנוטרלים

היועץ המשפטי לממשלה קובע כי לאחר שלא נשקפת סכנה מהמחבל - אין לירות לעברו, אך מצהיר על תמיכה במשטרה

וינשטייו. צילום: פלאש 90
וינשטייו. צילום: פלאש 90


אין לירות במבחל שנוטרל: היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, השיב לפניית ארגון 'עדאלה' בעניין הוראות הפתיחה באש בתקופה הנוכחית; "שימוש בירי לאחר שכבר נמנעה הסכנה לשלמות הגוף או לחיי אדם, יהווה חריגה מהוראות הדין".

הפנייה נשלחה על ידי עו"ד מונא חדאד לפני כשבועיים, והיא עסקה בעניין פתיחה בחקירה מיידית בגין הפרת הוראות השימוש בכלי ירייה על ידי המשטרה והריגתם ופציעתם של פלסטינים. במענה למכתב, השיב היועמ"ש כי "על רקע ריבוי אירועי הטרור בתקופה האחרונה, והאתגרים שעימם נדרשת משטרת ישראל להתמודד בימים אלה, נדרשת הקפדה יתרה על הוראות החוק והוראות הפתיחה באש".

וינשטיין מבהיר במכתבו כי על פי הוראות החוק הרלוונטיות והוראות הפתיחה באש, השימוש בכלי ירייה לצורך מניעת סכנה מיידית לחיי אדם מותר כאשר יש חשש ממשי לפגיעה מיידית בחיים או בשלמות הגוף של השוטר או של אחרים, ואין כל דרך אחרת למנוע אותה פגיעה. "במצב זה, השימוש בכלי ירייה ייעשה במידה שלא תעלה על מה שסביר לעשות למניעת אותה פגיעה, וכך שהנזק, העלול להיגרם, יהיה שקול כנגד הנזק, שאותו מבקשים למנוע. בנוסף, רשאים שוטרים להשתמש בנשק גם לצורך מעצר, וזאת לפי ההוראות העוסקות בנושא זה".

היועץ המשפטי מוסיף, כי "אין ספק כי יש לעשות כל הניתן על מנת למנוע פגיעה בחיי אדם, וכך ראוי ומצופה שיפעלו אנשי המשטרה וגורמי הביטחון האחרים". אולם "לצד זאת, יש להקפיד כי הפעולה הננקטת למניעת פגיעה בחיי אדם לא תוביל בעצמה לפגיעה בשלמות הגוף ובחיים, מעבר לנדרש בנסיבות העניין", ומדגיש כי "שימוש בירי לאחר שכבר נמנעה הסכנה לשלמות הגוף או לחיי אדם, יהווה חריגה מהוראות הדין".

יחד עם זאת, וינשטיין מבהיר כי "אין באמור לעיל כדי להוריד מן ההערכה הרבה שרוכש היועץ המשפטי לממשלה לפועלה של משטרת ישראל ולפועלם של גורמי הביטחון האחרים. היועץ המשפטי לממשלה מחזק את ידם של גורמי הביטחון הפועלים בתקופה קשה זו לסיכול פעולות טרור, ולהגנה על ביטחונם ושלומם של אזרחי ישראל".
ירי מחבלים יועץ משפטי משטרה גורמי ביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד