כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

צפו בגפני מאיים: "נעצור תקציב משרד המשפטים"

יו"ר וועדת הכספים בהצהרה חריפה: "בתי הדין הרבניים מוזנחים בעוד שבתי המשפט מקבלים את התקציב המלא" • תיעוד סוער

גפני. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
גפני. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


נוכח מצוקת התקציב לנושאי הדת: יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני יוצא בהתקפה חריפה כנגד משרד המשפטים. "נעצור את תקציב משרד המשפטים עד להפסקת הקיפוח התקציבי בשירותי הדת. בתי הדין מופלים לרעה ביחס לבתי המשפט ואז באים בטענות על השירות הלקוי", הבהיר היום (ג) במהלך דיון בנושא בוועדה.

לדברי גפני: "זה כישלון מוחלט שכולנו צריכים להתבייש בו. ביקשתי שלא יעבירו את בתי הדין הרבניים לבתי המשפט. אמרו לי הגורמים הבכירים ביותר במדינה שמצבם ישתפר לאין ערוך. אך קרה ההיפך והמצב נהיה הרבה יותר גרוע. בתי הדין הרבניים מוזנחים בעוד שבתי המשפט מקבלים את התקציב המלא. זו אפלייה הזועקת לשמים. יש בית דין בחיפה שנחל זורם תחתיו. באשקלון בנו בניין חדש לבית המשפט ואז את הבניין הישן נתנו לבית הדין. העיקר אנשי האוצר אמרו לי שהכניסו את בית הדין שם לבניין חדש. תקציב הרבנות הראשית הוא בושה וחרפה. אישרתי פה כל מיני תקציבים כמו עמותת דירה להשכיר שמינו שם כל מיני ג'ובים, אך ברבנות הראשית אין תקנים ושכר נמוך. פשוט חילול השם".



השר לשירותי דת, דוד אזולאי, אמר בועדה: "כשאני מתרגם את הדברים הלכה למעשה אני מגלה שלמרות שחתמתי על הסכם בנושא התקציב עדיין יש הפתעות. אני מסייר במקומות שונים, בתי כנסת, בתי עלמין, מקוואות. אתה השר הממונה ומגלה שאין לך יכולת לעזור אפילו בבעיות קטנות שמעלים בפניך. בית כנסת מנותק מחשמל, מזגן שאין בבית כנסת. פיתוח זעיר ביותר בבית עלמין בעיר מסוימת".

ח"כ מיקי זוהר ציין כי המשרד סובל שנים מקיפוח. "ראיתי במציאות איך עובדי המועצות הדתיות עובדים שעות רבות בשכר לא הולם ואת הבלניות בשעות לא שגרתיות תמורת שכר מביש ולא הגון. רוב אוכלוסיית ישראל צורכים שירותי דת ורוצים להתחתן, להתגרש וכדומה על פי ההלכה היהודית אך הדברים הללו לא מתוקצבים בהתאם. אולי זה כי מפחדים מהתקשורת, אולי מפחדים מכך שיאמרו שאנחנו מדינת-דת. אבל אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית וככזו צריכים לתת שירותי דת נאותים לכל מי שדורש. צריך לתת את השירותים בצורה מכובדת והתקציב של המשרד לא מאפשר זאת".

ח"כ יצחק וקנין הוסיף: "המדינה לא נותנת כלום לבתי כנסת, הכל על הציבור שמתפלל למרות שרוב האזרחים עושים שימוש, גם אנשים לא-דתיים. ההתייחסות למועצות הדתיות היא התייחסות מזלזלת. צריך לעצור את זה ולומר יש פה תפקיד למדינה. זה שירות שהמדינה צריכה לתת ובצורה נאותה. יש בעיות בכל ההיבטים. בתי הדין הרבניים, המבנים במצב נוראי. זה לא יאה למדינה מתוקנת וכמו שאני רוצה לראות את בית המשפט כמקום מכובד לשופטים ולציבור כך גם בתי הדין. הציבור גם ככה מגיע מתוך עוגמת נפש".
בתי דין תקציב גפני משרד המשפטים בתי משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד