י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

טעויות נפוצות של הורים בנושא עיכול בחודשים הראשונים

84% מההורים מדווחים על בעיות עיכול אצל תינוקם במהלך תקופת חייו הראשונים • מהן הטעויות ומהו ההמלצות להתמודדות?

טעויות נפוצות של הורים בנושא עיכול בחודשים הראשונים

נכון מדובר במושגים שמבוגרים מדברים עליהם בדרך כלל בשקט; גזים, שלשול, הקאות ופליטות, אבל כשזה מגיע לתינוק שלנו זה כבר עניין אחר, ולא תמיד אנחנו יודעים לזהות באילו תופעות מדובר ומהם הסימנים, ולא פעם אנחנו אומרים לעצמנו לו רק תינוקות יכלו לדבר...אז נכון - אין ספק שלכל ההורים היה קל יותר. שנולד לנו תינוק חדש אנחנו מנסים לשאוב כמה שיותר מידע ועצות מבני משפחה, חברים שהם כבר הורים מנוסים, קריאת ספרים, שיטוט באינטרנט ועוד. אבל חלק מזה הוא גם ניסוי וטעייה, שמבוססים בין השאר על אינטואיציות, ניסיון שלנו לנחש מה התינוק מנסה "להגיד" לנו, ומאמצים לקרוא את שפת הגוף שלו והבעות הפנים.

עיכול הוא הנושא שהכי מטריד הורים בחצי השנה הראשונה לאחר לידת התינוק, כאשר 84% מההורים מדווחים על בעיות עיכול אצל תינוקם במהלך תקופה זו. בכל הנוגע לפתרונות, לא תמיד אנחנו קולעים למטרה ולעיתים מחליטים לאמץ הרגל כזה או אחר שהוא בעצם מיתוס, או טיפ שנתנה איזו סבתא שעבר מדור לדור, שבעצם אין לו כל ביסוס והוא לא הפיתרון המיטבי עבור התינוק שלנו. אז עבור ההורים החדשים שביניכם ואלו שבדרך – להלן המדריך, שיכול להוסיף לכם עוד כמה שעות שינה בלילה, הכולל טעויות נפוצות בתחום העיכול שכדאי להימנע מהן, לצד המלצות מה כן נכון וכדאי לעשות.

התינוק פלט כי הוא אכל יותר מדי
פליטות הן תופעה שבה כמות קטנה של מזון חוזר לחלל הפה,זמן קצר לאחר האכילה והבליעה. זוהי תופעה טבעית במשך חודשי החיים הראשונים ואינה קשורה בהכרח לכמות המזון שצרך התינוק. ניתן למתן את התופעה על ידי שיפור טכניקת ההאכלה, הפחתת בליעת האויר וביצוע הפסקת אכילה לצורך פליטת אויר (גיהוק) בזמן ההאכלת התינוק. במקרים מסוימים, הפליטה נובעת כתוצאה מהאכלת יתר. חשוב ללמוד עם הזמן מהן הכמויות שהתינוק שלך מסוגל לצרוך ומתי נראה שהוא כבר שבע והמשך ההזנה יכביד עליו ועל קיבתו.

כדאי להאכיל את התינוק כמה שיותר, ככה הוא "יעלה יפה במשקל"
עודף האכלה עלולה לגרום לתחושת אי נוחות אצל התינוק וכאבי בטן ואף יכול לגרום להקאה. עם הזמן תלמדו כי התינוק "מאותת" לכם מתי הוא רעב ומתי הוא שבע ותלמדו להכיר את שפת גופו. הזזת הראש לצד והרחקתו מהפיטמה של האם או הבקבוק מהווים סימן לשובע, בעוד שפתיחת הפה וסגירתו שוב ושוב מעידים על רעב, כמו גם תנועות של חיפוש והכנסת הידיים לפה.

יציאה של תינוק אחת ליומיים מעידה על כך שיש לו עצירות
לרוב התינוקות יש יציאה אחת או יותר ביום בממוצע ובאופן נורמלי יציאה אחת כל יומיים. אצל תינוק יונק, עד שבוע ימים שבמהלכו לתינוק אין יציאות זה נחשב לתופעה רגילה. כן חשוב לראות שהתינוק עושה פיפי בצורה סדירה וכשמחליפים חיתול אחת ל- 4 שעות החיתול מלא בנוזלים. אצל תינוק שצורך תחליף חלב תדירות היציאות משתנה מתינוק לתינוק. במידה וחלה ירידה משמעותית בתדירות היציאות מומלץ כמובן לגשת לרופא הילדים לבירור.

תה שומר, טיפות הומאופתיות ותמציות למיניהםמפחיתים כאבי בטן וגזים אצל תינוקות
פתרונות אלו אינם מומלצים ע"י משרד הבריאות ולא הוכחו מחקרית כמסייעיםלתינוק, במצבים אלו מומלץ על מספר דברים: האכלה נכונה - מאוד חשובה גם בהנקה וגם בתחליף חלב. חשוב להקפיד על 2-3 הפסקות במהלך הארוחה כדי לאפשר להוציא אויר ולעשות גרעפס. כדאי לסדר את הארוחות, כך שהתינוק יאכל בהפסקות של שעתיים שלוש בין הארוחות, כדי לאפשר למערכת העיכול לנוח ולא להעמיס כמויות מזון גדולות מדי בארוחות.עיסויים והתעמלות במהלך היום מאוד עוזרים. עיסוי הבטן בתנועות מעגליות או בשיטת "יד רודפת יד". עיסוי נוסף המומלץ להקלה על כאבי גזים ובעיות עיכול נעשה על ידי קיפול ברכי התינוק לכיוון הבטן וביצוע לחיצות קלות כאשר רגליו מקופלות. מתיחה של הידיים, והרגליים בעדינות, והכי חשוב – חיבוקים, חום וקירבה לגוף ההורה; במהלך 3 החודשים הראשונים אפשר לנחם את התינוק על הידיים ולא צריך לפחד מהקניית הרגלים לא טובים. באמצעות המגע גופו של התינוק נרגע, המוח מפריש הורמונים המסייעים לרגיעה ולחיבור בין התינוק להוריו.

בחודשים הראשונים ניתן להקל על עצירות באמצעות השריית תאנים ושזיפים במים, הוספת שמן זית, עגבניה רכה שמעודדים יציאות רכות
ע"פ הנחיות משרד הבריאות ניתן להתחיל לתת טעימות של מזון מוצק בכמויות מזעריות בגיל 4 חודשים. שינוי בהרגלי התזונה עלול לפעמים לגרום לשינוי באופי היציאות של התינוק. חשוב להציע לתינוק מים לאחר ארוחה של מזון מוצק. פתרונות כגון מיץ מעגבניה, שמן זית ומים בהם הושרו תאנים או שזיפים מיובשים יכולים לעיתים לסייע, אך מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים לפני מתן אחד מאלה. אם מערכת העיכול של התינוק אינה בשלה עדיין לקבל מזונות אלה עלולה להיגרם התוצאה ההפוכה והתינוק עלול לסבול מכאבי בטן ואי נוחות.

כשמתחילים לתת לתינוק טעימות בגיל 4 חודשים, אם רואים שהוא משתף פעולה אפשר להתחיל להזין בארוחות שלמות
טעות נפוצה של הרבה הורים. חשוב לזכור שע"פ משרד הבריאות החשיפה למזון מוצק צריכה לעשות בהדרגתיות. ניתן להתחיל בגיל 4 חודשים עם כמויות מזעריות, 1-2 כפיות ביממה תוך בדיקה שהתינוק מגיב בצורה טובה וללא אלרגיות או תופעות לוואי למזונות חדשים. זאת כמובן, לצד מוכנות פיזית של התינוק לשלב זה. העובדה כי התינוק נענה בחיוב אינה מעידה כי הקיבה שלו בשלה מספיק לצרוך מזון מוצק באופן מלא והנ"ל יכול לייצר בטווח הארוך חסרים תזונתיים, להכביד על קיבת התינוק ולייצר כאבי בטן וגזים. החל מגיל 6 חודשים המזון המוצק יחליף בהדרגה 1-2 ארוחות ליום.

ביום חם בחודשים הראשונים כדאי לתת לתינוק לשתות מים כדי שלא יתייבש
ע"פ הנחיות משרד הבריאות, עד גיל 6 חודשים הנקה או תחליף חלב מספקים את כמות הנוזלים להם זקוק התינוק ואין צורך לתת מים. שתית מים עלולה לגרום לתחושת שובע, שתבוא על חשבון אוכל שהתינוק צריך.

שלשול אצל התינוק זו תופעה מדאיגה שמצריכה לפנות לרופא
תינוק סובל משלשול כשלוש פעמים בממוצע במהלך השנה הראשונה לחייו. שלשול אצל תינוקות נגרם מסיבות שונות. סימנים לשלשול הם יציאות תכופות, מימיות - לרוב תוך שינוי צבע וריח.במהלך השלשול תינוקות מאבדים מגופם נוזלים ומינרלים חשובים (הנקראים אלקטרוליטים). יחד עם זאת, יש להיות מאד ערניים למצב בו השלשול חריף ויש איבוד רב של נוזלים, אשרעלול להוביל להתייבשות, במקרים אלו יש לפנות בהקדם לרופא על מנת להשיב לגוף את הנוזלים שאבדו.

אמא מניקה צריכה להימנע מאכילת מזונות חריפים, מוצרי חלב, כרובית, שעועית וכד כי לתינוק יהיו כאבי בטן וגזים
מיתוסים אלו לא הוכחו מחקרית. ניתן לנסות מזונות אלו, ורק במידה ורואים שינוי בהתנהגות והרגשת התינוק כדאי להימנע מהם בתקופת ההנקה.

כדאי להניק בכמויות גדולות יותר או להסמיך פורמולה לפני השינה כדי שהתינוק ישן יותר טוב בלילה
ההפך הוא הנכון. שתי אופציות אלו יכולות לגרום להכבדה ועומס על הקיבה ולהפריע לתינוק לישון, ובמקום לילה שקט עליו פינטזת תמצאי את עצמך מתמודדת עם תינוק בוכה ולא רגוע, הסובל מכאבי בטן וגזים. כמו כן, הסמכת פורמולה תוריד את ריכוז הרכיבים התזונתיים החיוניים להתפתחות ולגדילת התינוק.

כשהתינוק שלי מתפתל ונע סימן שהוא סובל מקוליק וכאבי בטן
לא בהכרח. תינוקות רבים מתאמצים ונאנחים באופן טבעי בזמן פעולת המעיים. אין צורך לדאוג בנוגע להרגלי תנועת המעיים של תינוקך, אלא אם יש שינוי במספר היציאות, או שהיציאות הופכות מימיות, דמיות, קשות מאוד או מלוות בכאב. במקרה של חשש לגבי תקינותן של היציאות, כדאילהתייעץ עם רופא.
היריון ולידה תינוק טיפת חלב תזונה רופא ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד