כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

רשם העמותות דורש: "לפרק את יתד נאמן"

האם העמותה המפעילה את העיתון אינה עומדת במטרותיה? • רשם העמותות מאשים: יש כוונות רווח, אין הגשת דו"חות ונדרש פירוק מרצון של העמותה • בפנים: המכתב המלא וההשלכות על עמותת 'יתדות'

רשם העמותות דורש: "לפרק את יתד נאמן"


במסגרת הסכסוך המתמשך בין 'יתד נאמן' לבין פורשי העיתון אנשי 'הפלס', נרשם היום (ד) פרק נוסף: במכתב ששלחה מנהלת חטיבת דת, תרבות וספורט ברשות התאגידים, עו"ד שולי אבני-שוהם, בעניין עמותת "יתדות תשמ"ו להחדרת ערכי היהדות", לעו"ד ירון הרמן, היא מתייחסת לבדיקה מעמיקה שנערכה על ידי רשם העמותות בעניין העמותה ומצרפת מסקנות אופרטיביות.

מדובר בעמותה המפעילה את 'יתד נאמן', ועל כן ההשלכות עשויות להיות בעלות משמעות כלפי העיתון עצמו. עם זאת, הדרישה המוצגת במכתב משאירה לאנשי 'יתד' פתח משמעותי לחמוק מפגיעה בעיתון.

על פי הבדיקה שנערכה, מאז הקמת העמותה לפני 29 שנים, לא הוגשו דיווחים לרשם העמותות למרות שנשלחו דרישות להגשה כפי שמחייב החוק. "לאחר שנודע לרשם, כי העמותה אינה מקדמת את מטרותיה, סוכם עוד בשנת 2003 כי העמותה תגיש בקשה לשינוי מטרות העמותה, אולם העמותה לא עשתה כן". כבר בשנת 2004 נשלחה התראה לפני פירוק "למעשה אין לעמותה זכות קיום", מציין המכתב. בתאריך 07/04/2005 הודיעה העמותה כי בכוונתה להתפרק מרצון. שלושה חודשים מאוחר יותר שלחה העמותה את המתווה לפירוק מרצון, הוראות בעניין העברת הנכסים לחברה שלא תוכל לחלק רווחים ושמטרותיה יהיו דומות לעמותה - ולא למטרת רווח.

לאחר שחלפו שלושה חודשים והעמותה הודיעה כי היא אינה מתכוונת לקדם את הליך הפירוק מרצון, רשם העמותות שלח מכתב נוסף בתאריך 27/10/2005 בו דרש לקבל הסבר האם העמותה החלה לקדם את מטרותיה ואיך. למחרת אכן נערכה בדיקת עומק שם עלה כי שוב העמותה אינה פועלת לקדם את מטרותיה הרשומות - והומלץ שוב לפרק את העמותה. העמותה, כך על פי הבדיקה, כלל לא טרחה להשיב לטיוטת דו"ח הביקורת, כך שהדו"ח הפך לסופי על ממצאיו.

שלוש שנים לאחר מכן, ב-14/04/2008 הודיעה העמותה שוב על פירוקה, באמצעות עו"ד ירון הרמן. בסוף שנת 2008 התחלף ייצוג העמותה לעו"ד רוזנבוים שפנה בבקשה לעיין מחדש בממצאי הדו"ח, ואכן שלח תשובות לטענות שהועלו נגד העמותה. אולם תשובות אלה נדחו על ידי רשם העמותות וניתנה להם התראה לפני פירוק על ידי בית המשפט. ב-02/07/2009 ביקשה העמותה שוב ארכה על מנת להבהיר איך בכוונתה לפעול ורשם העמותות נעתר לכך.

אך כמו בעבר, גם בהארכה הנוספת שניתנה לעמותה, לא מילאו את התחייבותם לפירוק מרצון. בשנת 2012 התקבלו תלונות על התנהלות לא תקינה של העמותה וכן על מחלוקת שהתגלעה בין חברי העמותה. בעקבות כך נערכה פגישה בין נציגי העמותה ורשם העמותות, בה ביקשו הראשונים לבחון אפשרות להמשיך את פעילות העמותה ללא צורך בפירוק. בפגישה הובהר לנציגי העמותה כי ככל שפעילותם היא החזקת חברת בת שכל פעילותה עסקית, יש בכך הפרה של חוק העמותות "החפצים להתאגד כתאגיד למטרה חוקית שאינה מכוונת לחלוקת רווחים בין חבריו ושמטרתו העיקרית אינה עשיית רווחים, רשאים לייסד עמותה". החברים התבקשו להתייחס להפרת החוק, להעלות את טענותיהם בעניין המחלוקת בין חברי העמותה, וכן להעלות טענות בעניין הבקשה לשינוי תקנון העמותה לבצע.

לאחר העברת השליטה ביתד
בשלהי 2012 שלח עורך הדין לרשם העמותות נתונים, אולם התבקש להבהיר מספר דברים. האם חברת הבת (יתדות) מתכוונת להירשם כחברה לתועלת הציבור; האם יש פעילות נוספת בעמותה מלבד החזקת מניות החברה; בקשה לדו"חות כספיים מאוחדים. כמו כן נערכו 5 פניות לעמותה בהם דרשו את התייחסות העמותה במספר נושאים. מטרות העמותה המאושרות הן; ללמוד וללמד את תורת ישראל, ערכי היהודת ולהפיצן בציבור החרדי בכל דרך, הוצאת ספרים וכתבי עת, הקמת בתי מדרש, ניהול צוותים וקרנות למלגות, להפעיל ולסייע למוסדות, לארגן וליזום פעולות כספיות ואחרות בישראל ובחו"ל - הכל על מנת לקדם ולהבטיח את חיזוק ערכי היהדות.

למרות המטרות המאושרות לעמותה, בשנים 2008-2012 העמותה כלל לא קידמה את המטרות הנ"ל, "נראה כי העמותה אינה מקיימת פעילות מלבד החזקה בחברה עסקית, חברת יתדות תשמ"ו הוצאה לאור ופרסומים בע"מ, כך שכל הפעילות נעשית על ידי החברה בלבד". כך גם עולה בהתאם לדו"חות הכספיים כי לעמותה אין פעילות כלכלית מלבד באמצעות חברת יתדות. בהמלצת הגוף המבקר של העמותה רו"ח אהרונוביץ, העמותה אינה פעילה ומומלץ לה לממש את מטרותיה כנדרש בחוק או לחילופין להתאים את מטרותיה לפעילות אותה היא מתכוונת לבצע.

העמותה טענה, כי ניהולה באמצעות החברה נעשתה מאז הקמתה בשנת 1986, בידיעת רשם העמותות ועל דעתו, "מעולם ועד תחילת ההתכתבות האחרונות לא נאמר לעמותה שאופן מימוש מטרותיה הינו בניגוד לחוק" כתבו. על פי רשם העמותות כפי שצויין לעיל, עוד בשנים 2004-2009 הובהר לעמותה כי כי היא אינה מקדמת את מטרותיה ונשלחו התראות לפירוק מרצון - אך העמותה לא עשתה זאת. בעניין הטענה כי הניהול היה ידוע ומקובל על הרשם השיבו כי היא "אינה נכונה כלל ועיקר". נקבע כי על העמותה להגיש תכנית מעשית וממשית לקידום ומימוש מטרותיה ע"י העמותה ישירות, ואין די "בהסכמה כללית להמליץ על קווים לפעילות העמותה".

ההתנהלות המשיכה להתנהל באותה צורה: בתאריך 01/06/2014 העמותה מסרה כי בכוונתה לכינוס אסיפה כללית לביטול חלק ממטרות העמותה. לאחר חודשיים אכן נערכה אסיפה כזאת, אולם שלושה מחברי העמותה נעדרו, אחד המשתתפים גם התנגד - כך שלא אושר השינוי. שבועיים לאחר מכן העמותה הגישה תשובה ללא הבקשה לשינוי המטרות, כך גם ללא הבהרה כיצד בכוונתם לקדם את מטרותיהם. לטענתם, את המטרות הם מבצעים באמצעות החברה, דבר שלא מקובל על דעתו של הרשם. בשנת 2012, 2013 וגם ב-2014 התבקשה העמותה להבהיר האם בכוונת החברה להירשם כחברה לתועלת הציבור וכן להעביר אסמכתא לטענה כי לחברה פעילות ללא כוונת רווח. עוד התבקשו להתייחס לכך שפעילות העמותה היא בניגוד לחוק. לטענת העמותה, מטרתם העיקרית אינה עשיית רווחים ופעילות החברה אינה מונעת משיקולים מסחריים.

עוד עולה כי בתאריך 17/07/2013 נערכה אסיפה בה הוחלט על שינוי תקנון העמותה, אולם בתלונה שהוגשה נגד תקפות החלטות האסיפה נטען כי מיקומה של האסיפה נקבעה בביתו של הרב ברוורמן ושונתה ברגע האחרון. לדברי העמותה מטעמים אישיים הוחלט ברגע האחרון לשנות את המיקום לביתו של חבר העמותה הרב דיכובסקי, במרחק של כ-200 מטר, והוסיפו כי נציג מטעמם עמד בפתח ביתו של הרב ברוורמן ליידע את הבאים על השינוי. לבקשת הרשם להביא תצהיר מהנציג שעמד בפתח בית הרב ברוורמן, אולם הוגש תצהיר של הרב ברוורמן בעצמו ומזליג אורלנסקי.

בשלהי 2004 העמותה הבהירה כי פעילות החברה אינה "עסקית טהורה", מאחר והם נוהגים לחלק את העיתון יום אחד בשבוע חינם ומחירי המנוי שווים לכל כיס. למרות שהתבקשו מספר פעמים להעביר אסמכתא כי לחברה פעילות ללא כוונת רווח, המסמכים לא הועברו.

לסיכומו של דו"ח בדיקה מעמיקה נכתב כי "מאחר שהעמותה אינה מקדמת את מטרותיה, עיקר הפעילות הינה עסקית בניגוד לסעיף 1, העמותה לא הגישה את הדיווחים בהתאם לסעיף 38 לחוק העמותות - פעולות העמותה המתנהלות בניגוד לחוק ולמטרותיה, דבר העולה כדי עילת פירוק". בנסיבות אלה "העמותה נדרשת לפעול לפירוק מרצון בהתאם למתווה על ידי רשם העמותות, זאת עד ולא יאוחר מיום 01/11/2015. ככל שהעמותה לא תפעל כאמור, ינקוט רשם העמותות בסמכויתיו על פי דין".























יתד נאמן מכתב רשם עיתון עמותה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד