כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

שומר החותם: למה דרעי עוזב את הכלכלה?

יעקב ריבלין בטור הומוריסטי מושחז: גיא רולניק, הסימוסים של ביכלר והשקופים בדרך לחתימה על מתווה הגז

שומר החותם: למה דרעי עוזב את הכלכלה?
שששש


המקום: אולם הדיונים של הוועדה הממלכתית לחקר כישלון מתווה הגז, תשע"ח - 2018
נוכחים: חברי הוועדה בראשות השופט נועם זולברג
מוזמנים: עד מספר שמונה ונחקר תחת אזהרה אריה דרעי. דיון ראשון

השופט נועם זולברג: מר דרעי כאן?

מזכיר הוועדה: נמסר לנו שיאחר מספר דקות בגין פקקים כבדים בדרכו חזרה מהכותל המערבי.

זולברג: זה מזכיר לי משהו מהעבר. אבל בסדר, נמתין מספר דקות. לא, אני רואה שהוא הגיע. הרב דרעי, מה קורה בדרך מהכותל?

אריה דרעי: איזה כותל?

זולברג: הודיעו בשמך שאתה מאחר בגלל תפילה בכותל.

דרעי: מה הודיעו, מי הודיעו. זה צוות לשכה שלישי שאני מחליף ושום דבר לא עוזר. הייתי על קבר מרן בסנהדריה המורחבת ושקעתי בתפילה. לא ראיתי שעובר הזמן, אבקש את סליחתכם.

זולברג: קיבלנו. אבל לעתיד אבקש לדייק יותר.

דרעי: יהיו עוד דיונים?

מזכיר: בלו"ז אתה מוזמן לשלושה ימים.

זולברג: אנחנו נעשה מאמץ לזרז את הדיונים. אני יודע שאתה עסוק בשיקום המפלגה לאחר הבחירות בשנה שעברה ועברת ימים קשים. תאר לנו ולפרוטוקול היכן היית בזמן אישור המתווה.

דרעי: תודה לא-ל ולמרן זצ"ל שמלווה אותי מלמעלה שלא היה לי שום קשר לזה. ביום בו ראש הממשלה דאז מר נתניהו חתם על המתווה הייתי בסיור בגליל. עצרתי להפסקה קלה ביקב של תשבי ואז קיבלתי את הידיעה על החתימה של ראש הממשלה בעדכונים של ביכלר.

זולברג: לא ממש הבנתי את המשפט האחרון.

דרעי: לא חשוב, זה משהו פנים חרדי. אחר כך פתחתי את הרדיו ושמעתי רשמית על החתימה. אני באמת לא קשור לזה.

זולברג: כמה ימים קודם לכן היית עדיין שר הכלכלה.

דרעי: מה זה כמה ימים? באותו היום עוד הייתי שם. התפטרותי נכנסה לתוקף בתשע בבוקר. ראש הממשלה חתם רק בצהריים. הוא היה בישיבת קבינט דחופה לאחר שחיל האוויר הפיל שלושה מטוסים רוסיים שחדרו לרמת הגולן והיה חשש למטח טילים על ישראל. אני מניח שבלי זה הוא היה חותם עוד בזמן שהייתי במעלית בדרך החוצה מהמשרד.

זולברג: אתה מגלה בקיאות רבה יחסית למי שלא היה מעורב כלל.

דרעי: עניין טכני בלבד. זה היה יום ההולדת של ידידי שאול פרץ וכל אירועי היום חרוטים אצלי בזיכרון.

זולברג: נעזוב את הזוטות. בשעתו הודעת מפורשות שהנך מתפטר כדי לאפשר לראש הממשלה לחתום על המתווה. המשכת גם לכהן כשר בממשלה. לכאורה אתה נושא באחריות כוללת לאישור המתווה.

דרעי: עובדה שסירבתי לחתום. ידעתי שיום אחד אוזמן לוועדה שתעסוק בנושא. ובאשר לאחריות הכוללת, מה יכולתי לעשות? להפיל את הממשלה? הייתה לי אחריות לשבעה מנדטים חרדים ושקופים. לא יכולתי לעשות זאת.

זולברג: מה גם שלדעתך המתווה היה טוב.

דרעי: ממש לא.

זולברג: אני מחזיק לפניי תמלול של ראיון שלך שבועיים לפני אישור המתווה. אתה אומר שם שמלכתחילה זה היה מתווה לא טוב אך הכנסת בו שינויים לטובת הציבור והוא הפך לטוב יותר. מפרוטוקול הכנסת שמונח לפניי אני רואה שאתה ומפלגתך תמכתם בהסכם. אתה גם תמכת בו בדיונים בקבינט ובממשלה. אני רוצה בבקשה להבין: המתווה היה טוב לדעתך, או לא?.

דרעי: אני רוצה להסביר. נכנסתי לממשלה כמה חודשים קודם לכן אחרי שהרבה שנים הייתי מחוץ למערכת הפוליטית. איך שנכנסתי נפל עלי הסיפור הזה של המתווה. הייתי צריך ללמוד אותו, הייתי צריך לגבש דעה והכול תוך כדי תנועה. אני בכלל לא רציתי את המשרד הזה. זה הכול בגלל ביבי. הוא חילק את כל התפקידים הבכירים לכולם ועד שהגיע לדבר איתי נשאר לו רק המשרד המטופש הזה.

זולברג: מר דרעי, אני מבין שאתה נסער ונרגש. בכל זאת אבקש להשתמש בשפה מובנת יותר. זומנת לכאן כדי להעיד על השתלשלות האירועים שהובילו לאישור המתווה ועל חלקך לכאורה בכך.

דרעי: אענה לכל השאלות, כבוד השופט.

זולברג: אני רוצה להקריא לך קטע מדבריו של מר בנימין נתניהו שהופיע כאן לפני כשבועיים. הוא נשאל על תמיכתם של שותפי הקואליציה במתווה, ביחס לש"ס ולך כמי שעמד אז בראשה הוא אמר את הדברים הבאים: "מאז הקמת הממשלה ועד לחתימתי על מתווה הגז, הבהיר לי מר דרעי שהוא תומך עקרונית במתווה הגז בכפוף למספר התניאות כמו שמירת מחיר קבוע לצרכנים והגברת התחרות בין חברות הגז. במהלך הדיונים בינינו הגענו להסכמות בשני הנושאים. יחד עם זאת, הבהיר לי מר דרעי את הקושי שלו לחתום על מתווה הגז בתוקף תפקידו כיו"ר מפלגה עממית המייצגת בעיקר מעוטי יכולת. סיכמנו על ישיבת קבינט שבה תתקבל החלטה המחייבת אותו לחתום על ההסכם ובכך ראיתי את הנושא כסגור. לקראת תום הישיבה הפתיע אותי מר דרעי ואמר כי אין די בהחלטת הקבינט, והוא דורש שהממשלה תיקח ממנו את סמכות החתימה ותעביר אותהם אלי".

דרעי: אני מבקש לתקן. לא הבטחתי לו מאומה ערב ישיבת הקבינט. הוא לא היה צריך להיות מופתע.
זולברג: ההערה נרשמה. אני ממשיך לקרוא מתוך העדות: "לאחר מכן, התברר שהממשלה אינה רשאית לקחת סמכויות ללא אישור הכנסת. הערכתי אז ואני מעריך גם היום שדרעי ידע מראש שלא יהיה לכך רוב והוליך אותי בכחש".

דרעי: זה שקר מוחלט, אדוני השופט. איך יכולתי לדעת מראש שליברמן שתמך עקרונית במתווה הגז יסרב לחתום על העברת הסמכויות?

זולברג: בעיתוני התקופה סופר על מערכת יחסים הדוקה מאוד בינך לבין מר ליברמן. בעדותו כאן סיפר מר נתניהו שאפילו באותו שבוע שהפתעת והודעת שאתה לא חותם על המתווה, ישבת עם ליברמן ומרטין שלאף ביחד. הוא הגיע במיוחד מאוסטריה.

דרעי: שוב פעם הקשקוש הזה? וכי מישהו שאל את נתניהו כמה פעמים הוא ישב עם אדלסון? ישבנו כחברים והוא הגיע בכלל לחתונה. ולגבי איווט, החברות בינינו לא מנעה ממנו להוביל קו אנטי חרדי חריף ולהודיע ברגע האחרון שהוא לא מצטרף לקואליציה. בניגוד למה שחושבים, הוא לא מספר לי מראש על מה שהוא עושה.

זולברג: נניח לזאת. הנה המשך דבריו של מר נתניהו: "גם לאחר שהוברר שאין רוב בכנסת להעברת הסמכויות הודיע מר דרעי שהוא תומך במתווה הגז ואף הצביע בעדו בממשלה ובכנסת. יחד עימו הצביעו כל ח"כי ש"ס בעד ההסכם. היה ברור לי שהוא תומך בהסכם אך לא יכול לחתום עליו מתוקף תדמיתו כמנהיג השקופים. כאשר התברר שאין רוב בכנסת להעברת הסמכויות בא אלי השר דרעי עם הצעה חדשה: הוא יעזוב את משרד הכלכלה לטובת משרד אחר ואז אני כשר הכלכלה בפועל אחתום על המתווה. ראיתי בכך הבעת אימון מלאה במתווה, למעט הקושי התדמיתי של החתימה".

דרעי: כבודו, זכרונו של ראש הממשלה בוגד בו. הוא זה שבא עם ההצעה שאעבור למשרד אחר ואז הוא יוכל לחתום. הוא הציע לי עולם ומלואו של תקציבים וסמכויות. לצערי הוא קיים רק חלק קטן מהם.

זולברג: אני לא רואה בכך רלוונטיות לנושא הנדון, שהוא -, האם היית חלק בלתי נפרד ממתווה הגז ולפיכך אתה נושא באחריות, אם לאו. בכל מקרה, אתה קיבלת את ההצעה ובכך סללת את הדרך לחתימה על המתווה.

דרעי: כבודו, לא הייתה לי ברירה. אני מייצג לא רק מנדטים שקופים אלא גם חרדים. מרבית תומכי התנועה הם חרדים ואני צריך להגן על הצרכים שלהם: רשת חינוך, מינוי רבנים, משרד הדתות ועוד.

זולברג: אתה בעצם אומר שהעדפת את טובת המפלגה על פני המדינה.

דרעי: הבוחרים שלי הם גם חלק מהמדינה.

זולברג: אני מבקש לרענן את זכרונך. זה לא מה שאמרת בראיונות שקיימת באותם ימים. אמרת שאתה לא יכול לחתום כי מתווה הגז לא מושלם לפי דעתך. מצד שני הצבעת בעדו בכנסת, והנה לפנינו דבריו של ראש הממשלה - שלא מוכחשים על ידך, שהייתה ביניכם הסכמה, ולא חשוב מי יזם אותה - שאתה עוזב את משרד הכלכלה כדי לאפשר לו לחתום. אפשר לקבל מכבודו מתווה ברור ומסודר יותר בנושא זה?

דרעי: אני מבקש הפסקה להתייעצות עם עורך דיני מר יוסי גז.

הפסקה. הדיון מתחדש בשעה 11.30.

השופט נועם זולברג: מר דרעי., למען רציפות הדיון אחזור על השאלה שאנו מנסים לקבל תשובה אודותיה מתחילת הדיון ודומני שטרם קיבלנו.

אריה דרעי: כבודו, אומר זאת כך. בין הטוב ובין הרע יש ספקטרום רחב של גוונים. מתווה הגז היה מספיק טוב כדי שאתמוך בו בכנסת ובממשלה אך לא מספיק טוב כדי שאסכים לחתום עלי במו ידי.

זולברג: אתה לא מסכים אפוא עם דבריו של ראש הממשלה שלא חתמת רק משיקולי תדמית של מנהיג השקופים.

דרעי: בחיים הפוליטיים צריך להביא בחשבון גם שיקולי תדמית.

זולברג: אם המתווה היה סביר לדעתך, מדוע הוא היה פוגע בתדמיתך כמנהיג השקופים?

דרעי: זה הכול בגלל רולניק.

זולברג: עורך ה'דה מרקר'?

דרעי: כן. לפתוח כל בוקר את העיתון ולקרוא את המאמרים שלו נגד מתווה הגז. זה היה נורא.

זולברג: בוחריך השקופים קוראים 'דה מרקר'?

דרעי: לפחות כל אלה שמתפללים איתי ב'יחווה דעת'.

זולברג: אני עדיין מתקשה להבין. במהלך הדיון כאן אמרת לנו כמה וכמה סיבות מדוע לא חתמת. תחילה טענת שהוא לא היה טוב. אחר כך אמרת שהוא היה טוב אך לא מספיק. עברת לשיקולי תדמית כמנהיג השקופים וכעת אנחנו עם גיא רולניק.

דרעי: אני יודע, זה קצת מסובך. אני עצמי התקשיתי תחילה להבין מדוע אינני חותם. בהמשך התבהרו לי הדברים.

זולברג: כדי לחדד את הדברים. עזבת משרד רב עוצמה לטובת משרד שולי והכול כדי לא לחתום על מתווה גז שהוא טוב מספיק כשלעצמו אך לא טוב מספיק כדי שתחתום עליו. בשביל ההבדל הדק הזה משתנמכים בדרגה?

דרעי: כפי שאמרתי בראשית דבריי לא רציתי מלכתחילה את המשרד הזה.

מזכיר הוועדה מגיש מסמך.

זולברג: מה זה?

מזכיר: ראיון של מר דרעי בתחנהת רדיו החרדית 'קול חי' מהשמיני לאפריל, חמישה ימים לאחר כינון הממשלה. הציטוטים הרלבנטיים בפניכם: "מי שחושב שקיבלתי את משרד הכלכלה בדיעבד טועה. נכון שהייתי מעדיף משרדים אחרים שמכורח ההסכמים הקואליציוניים ניתנו לאחרים, אבל יש במשרד הזה, המון מה לעשות עבור הציבור שלנו. יש היום בעיה של עוני בציבור החרדי. מי שמקבל עליו מרצון בשביל לימוד תורה הוא הגאווה שלנו, אבל יש הרבה מאוד שרוצים לצאת לעבוד כדי לפרנס את המשפחה. אנחנו נפתח להם מסלולים לתעסוקה. נילחם נגד האפליה במקומות העבודה. נדאג להעדפה מתקנת בכל משרדי הממשלה. המאבק ביוקר המחיה גם הוא חשוב. אפשר להוריד את הוצאות המחיה של המשפחה הממוצעת במאות שקלים לחודש. שלושה ימים אני במשרד וכבר למדתי את העוצמה שלו".

זולברג: הדברים האלה נאמרו על ידך?

דרעי: ייתכן שכן. באותה תקופה נתתי הרבה ראיונות בתחנה ההיא. ואינני זוכר כל ראיון שנתתי.

זולברג: אז אני חוזר שוב על השאלה: היית מוכן לוותר על כל זה הזה כדי לא לחתום על מתווה שבעצמך אמרת שהוא די טוב ויש לך איתו רק בעיה של תדמית מנהיג השקופים?

דרעי: במועד שבו החלטתי להתפטר מהמשרד כבר חשבתי אחרת. התברר לי שזה משרד מסורבל שאי אפשר להזיז בו דברים. הרבה מאוד עבודה בתחומים שאינם קשורים לציבור הבוחרים שלי. הרגשתי שאני שורף שם את היום בזמן שהמפלגה זקוקה לי בשטח כדי לשקם אותה. ממש לא היה קשה לי לעזוב את המשרד.

זולברג: האם אתה רומז לאפשרות שרצית בעצם לעזוב את המשרד ולכן יזמת את המשבר סביב סמכויות הגז?

דרעי: ממש לא. לא רציתי לחתום כי לא רציתי לחתום. כאשר התברר לי שמתווה הגז חייב לצאת לדרך ואני זה שמעכב, צירפתי לזה את חוסר הנחת שלי מהמשרד ואז גובשה ההצעה שאפרוש ממנו וכך הבעיה תיפתר.

זולברג: אתה מעלה כאן נקודה חדשה ומעניינת. איך ומתי הוברר לך שמתווה הגז חייב לצאת לדרך?

דרעי: זה הוברר לי בשיחות עם ראש הממשלה.

זולברג: מה הוא בדיוק אמר? אבקש שתפרט כי יתכן שאנחנו מתקרבים לליבת הנושא.

דרעי: הוא אמר לי שיש לחץ כבד של הממשל בארצות הברית. שיש חשש כבד שחברות הגז האמריקאיות יגישו נגדנו תביעות על מיליארדי דולרים על הפרת הסכם.

זולברג: זמנינו תם. אני מבקש לסכם את הדברים ששמענו ממך במהלך היום. מתווה הגז היה טוב היה טוב כדי שתצביע עבורו בכנסת ובממשלה,. אך לא מספיק שתחתום עליו. לא חתמת עליו כי חששת מפגיעה בתדמיתך כמנהיג השקופים. הצעת לראש הממשלה לפתור את הבעיה על ידי זה שתעבור למשרד אחר. רצית לעבור למשרד האחר כי לא באת על סיפוקך במשרד הכלכלה. הייתי אומר מר דרעי, ובזהירות המתבקשת קודם להסקת המסקנות, שזו התמונה הפחות ברורה שהוצגה כאן במהלך דיוני הוועדה, ואתה המוזמן השמיני.

דרעי: והכול אמת לאמיתה.

זולברג: אני מכריז בזאת על סיום הישיבה. המוזמן הבא: מנכ"ל חברת תשובה השקעות ושר האוצר לשעבר מר משה כחלון.


טורו של יעקב ריבלין מתפרסם בעיתון 'בקהילה'
רולניק דרעי גז זולברג נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד