כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מעשה בקראוון: קרב השליטה בין 'עץ' ל'דגל' על רמת בית שמש ג'

בית הכנסת 'פרושים' או 'היכל אבי עזרי' • באמצע הדרך לבית שמש, המשטרה הפתיעה את האברכים שהובילו קראוון לעיר • תרגילים ותחכומים בדרך לקביעת עובדות בקרב השליטה הליטאית על השכונה החדשה ברמת בית שמש ג'

מעשה בקראוון: קרב השליטה בין 'עץ' ל'דגל' על רמת בית שמש ג'


ויהי בנסוע הקראוון: קרב השליטה על הקהילה הליטאית המקומית ברמת בית שמש ג' בין פעילי 'דגל התורה' ובין פעילי 'עץ', התלקח בשבוע שעבר, בעת שקראוון שכבר היה בדרכו לשכונה, לשמש כבית כנסת, הורד מהכביש באישון לילה.

לטענת פעילי 'דגל התורה', הקראוון יועד לשמש כבית כנסת נוסף עבור קהילת 'עץ' בשכונה תחת השם 'היכל אבי עזרי', בנוסף ל'היכל יוסף שלום' הקיים. מידע מודיעיני מוקדם נמסר למשטרה, שעיכבה את משאית ההובלה בכביש 38, ואסרה את כניסתה לרמת בית שמש מאחר ולא הוצגו מסמכים לחוקיות הצבת המבנה הנייד.

בשלב זה מתנערים ב'בני תורה' לחלוטין מהעניין וטוענים כי מדובר ביוזמה של אדם פרטי.

קצת רקע: אברך המתגורר בעיר (שמו המלא שמור במערכת) פעל להביא לרמת בית שמש ג' קראוון, כשמטרתו עדיין אינה ברורה לחלוטין.

לדברי פעילי 'דגל התורה' תוכניתו המקורית היתה להביא את הקראוון לשימוש כבית כנסת שני עבור קהילת 'עץ' המקומית, ואילו לטענת פעילי 'בני תורה' הוא היה מעוניין בקראוון לשימוש פרטי בנוסף על קראוונים שכבר ישנם ברשותו.

האברך פנה לקהילת הרב הלל קולדצקי מרמת שלמה מירושלים. בקהילתו של הרב קולדצקי מתחילים לבנות בית כנסת ברחוב לופיאן במקום הקראוון ששימש אותם עד כה.

הוא ביקש את רשותם לקחת את הקראוון חסר השימוש, על פי הטענות עבור בית כנסת 'פרושים' בבית שמש. למבקש הוסבר כי אמנם הקראוון בשימוש הקהילה, אך הוא שייך לאיש עסקים חרדי ממייסדי רמת שלמה, ויש לבקש את רשותו. יחד עם זאת, צוין כי על פי סיכום עם אותו איש עסקים, הקראוון יפונה בזמן הקרוב כדי להתחיל את הבניה במקום.



ביום שלישי שעבר, בשעות אחר הצהריים, הגיע האברך הנ"ל וכמה מחבריו עם משאית ומנוף כדי לקחת את הקראוון, זאת מבלי קבלת רשות הבעלים. בשלב זה נודע הדבר לאיש העסקים והוא עצר את ההעברה, והסביר כי גם חיידר נודע בקרית ספר ביקש לקחת את הקראוון לשימוש.

למחרת, פנה האברך שוב והסביר כי הם "כבר השקיעו סכום כסף בפירוק הקראוון והכנתו להובלה", וביקשו את רשותו. איש העסקים הבהיר כי הוא לא מוכן לתת בשום אופן ליעד שקשור למחלוקת, והאברכים התחייבו בפני שלושה כי הקראוון לא ישמש לקהילת 'בני תורה' או לכל מי שקשור ל'עץ', ואף הצהירו כי בעתיד אם תעלה כוונה כזו - הם מתחייבים להחזיר את הקראוון למקום שיבקש מהם. לדבריהם כאמור, הקראוון מיועד להקמת בית כנסת עבור קהילת 'פרושים' בבית שמש.

ביום רביעי בערב, השיג האברך מנוף והובלה בעלות של כמה אלפי שקלים והקראוון יצא לדרכו - אף שלא קיבל עדיין אישור מפורש מאיש העסקים המדובר. אלא שבכביש 38, סמוך לבית שמש, הגיעה ההפתעה - שוטרים עיכבו את המשאית ועצרו את ההובלה משתי סיבות: האחת חוסר רישיון להובלת קראוון, והשניה חוסר ברישיון להציב אותו ביעד כלשהו ברחבי בית שמש. בשלב זה, הקראוון נותר תקוע מחוץ לעיר במיקום לא ידוע. תעלומה נוספת היא השאלה מי עדכן את המשטרה במסעו של הקראוון, גורמים בעיר טוענים כי ידם של פעילי 'דגל התורה' הייתה בדבר.

גורמים ב'עץ' טוענים כי להם אין ולא היה שום קשר למהלך. לטענתם, כשהעסק הסתבך בצר לו, פנה האברך הנ"ל ל'בני תורה' וביקש את עזרתם, אלא שבקהילה המקומית מתנערים מכל קשר לסיפור ומבהירים כי מדובר באדם פרטי שפעל עבור עצמו. לדברי בכיר בתנועה, האברך הנ"ל אף פנה לעזרתו של יהושע פולק, וביקש שיתרום מניסיונו המוניציפאלי לפתור את הבעיה, אך נענה כי היה צריך לדאוג לרשיונות הנדרשים קודם לכן ואז היה שמח לעזור לו, אך כעת משפעל ללא אישור אין לו איך לסייע בידו.

כך או כך, אין ספק כי פרשה זו מלמדת על עומק המתיחות הקיימת בין הצדדים ברמת בית שמש, לאחר שבקרב אנשי 'עץ' נעשים פעולות רבות כהכתרת הגאון הרב צבי פרידמן ל'מרא דאתרא' מטעמם - כדי לבסס אחיזתם בשכונה. מנגד, צעיר 'דגל' גם במקרה זה, מנסים להצר צעדיהם.
בית שמש קראוון בני תורה רמת שלמה עץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד