כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אימת השבאבניקים: 'משמרת צניעות' בצה"ל

בצה"ל נמאס מתעשיית השקרים של נערי שוליים הרשומים בישיבות כמי ש'תורתם אומנותם' אבל מבלים על הברזלים של הפייסבוק • צה"ל החל לנטר את החשבונות והפרסומים של נערי 'שבבניקים' וכבר גייס רבים מהם

צילום: יונתן זינדל, פלאש90
צילום: יונתן זינדל, פלאש90


חשיפת 'בחדרי חרדים': בצה"ל הוחלט לעקוב אחרי צעירים ממשפחות חרדיות, המצהירים כי הינם לומדים בישיבות, אולם מנהלים אורח חיים לא חרדי.

בשנים האחרונות התרחבה התופעה של צעירים חרדים או חרדים לשעבר, הנושרים מישיבות חרדיות אך מצהירים בצה"ל כי הינם תלמידי ישיבה - כדי לקבל פטור מגיוס לצה"ל.

בצה"ל הוחלט להילחם בתופעה, ויחידות הקשורות לגיוס חרדים, עוקבות אחרי צעירים ממוצא חרדי ואורח חייהם. איך עושים זאת? גם באמצעות הרשתות החברתיות.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בצה"ל עורכים מעקב אחרי מי שהצהירו כי "תורתם אומנותם", ואחרי הפרסומים של חחשבונות שלהם בפייסבוק.

אצל חלקם התגלו תמונות שאינם תואמים כלל ניהול אורח חיים חרדים. כך למשל בתמונות המתפרסמות כאן, ואשר צה"ל עשה בהן שימוש כראיות היה עלינו לטשטש את התמונות מסיבות של צניעות.

אך לא רק נערי שוליים. גם תלמידי ישיבה כשרים ושלמים אשר הזמן יצאו לשוק העבודה, צה"ל העוקב אחריהם מבטל את מעמד בן הישיבה וחלקם כבר הוזמנו לשירות צבאי.

בין היתר, כך אירע לזמר מידד טסה שלאחרונה חתם על שירות אזרחי. כך גם אירע לאיש תקשורת מוכר באחת מהמדיות החרדיות.

מאות צעירים
כחלק מהיוזמה הזו, ביטל צה"ל במהלך החודשים האחרונים את מעמדם של מאות צעירים שהצהירו על עצמם כ'תלמידי ישיבות' לשווא ונשלחו אליהם זימונים להתייצבות לקראת גיוסם.

מעבר לכך, ישנם עוד כ-200 תלמידי ישיבות שלא התייצבו בלשכת הגיוס וגם מעמדם בוטל.

"אנחנו יודעים כבר מזמן ששמים עלינו עין" אומר נער שוליים ל'בחדרי חרדים', "גם אלה שמתפרפרים והם לא ממש דתיים משתדלים להסתיר את זה ולא להבליט תמונות בעייתיות בפייסבוק או בכלל, מקפידים להסתובב תמיד עם כיפה וכדומה".

גורם בצה"ל אומר: "אין מערכת שמחפשת את אותם בחורים שהצהירו כי הם לומדים בישיבה אך אינם. אבל לאחר שמתעורר חשד כי המועמד אינו תלמיד ישיבה, בודקים בציציותיו בין השאר גם ברשתות החברתיות.

"אנחנו לא מחפשים לגייס את מי שיושב ולומד", הטעים, "אך יחד עם זאת בחור שמגיע להסדיר דיחוי כשהוא לבוש בטישרט ומכנס ג'ינס, מעורר חשד", אמר ל'בחדרי חרדים'.

לדבריו, הפייסבוק הוא רק חלק מהאמצעים, "אנחנו פונים לישיבות בהן הבחורים הצהירו כי הם רשומים, ומצליבים עובדות. אנו פונים לוועד הישיבות, ובין השאר גם עוקבים אחרי הרשתות החברתיות".

מדובר צה"ל נמסר ל'בחדרי חרדים' כי "צה"ל מגייס חרדים במסגרת חוק שירות ביטחון וכיום משרתים בצה"ל למעלה מ-4500 חיילים חרדים.

" תלמיד ישיבה אשר מתייצב כנדרש ומציג מסמכים בדבר לימודיו מקבל דחיית גיוס על פי חוק. באשר למלש"בים אשר בוטל להם מעמד "בן ישיבה", נמצא כי מרביתם לא עומדים בתנאים שמוגדרים בחוק.

"כחלק מהאכיפה, מועמדים לשירות ביטחון אשר אינם פועלים בהתאם לכללי דחיית השירות או שנמצא כי הגישו תצהיר שאינו תקין, זכאותם למעמד "בן ישיבה" נשללת. צה"ל פועל בהידברות מול המגזר החרדי, עושה ככל שנדרש על מנת להתאים את תהליכי ההתייצבות ואת מסלולי השירות ורואה אי שיתוף פעולה בחומרה".

בן ישיבה צהל שבבניקים גיוס משמרת הצניעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד