ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

האם נמצאה הדרך להקל על עונשו של אורי לופוליאנסקי?

היועץ המשפטי לממשלה גיבש יחד עם שרת המשפטים שקד הצעת חוק מהפכנית שתשנה את שיקולי הענישה לשופטים בבית המשפט • החוק כבר נקרא על שמו של אורי לופוליאנסקי הלוקה בסרטן, שגזר דינו החמור עורר מחאה ציבורית אדירה

האם נמצאה הדרך להקל על עונשו של אורי לופוליאנסקי?
פלאש90


חוק לופוליאנסקי - היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין משתף פעולה עם שרת המשפטים איילת שקד בניסוח חוק ממשלתי חדש, שנועד לגרום לשופטים להתחשב במצב הרפואי של מורשעים בבתי המשפט, חוק שכבר נקרא על שמו של מורשע פרשת הולילנד, ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי.

על פי החוק, שעליו דווח הבוקר ב'כלכליסט', תוטל "חובה להתחשב בנסיבות אישיות קיצוניות במצבו של המורשע". זאת ועוד - מצבו הבריאותי של המורשע יהווה עילה לסטות אפילו מרף הענישה המינימלי.

משפטנים עמם שוחחנו, אומרים ל'בחדרי חרדים' כי החוק בהחלט יוכל להשפיע על ראש עיריית ירושלים אורי לופוליאנסקי, הממתין להכרעה בערעור שהגיש על הרשעתו ועל גזר דינו - שש שנות מאסר. זאת, על אף שלא סביר שהחוק יחול רטרואקטיבית.

כידו, כפי שנידון במהלך שלב הטיעונים לעונש בפרשת "הולילנד", מצבו הבריאותי של לופוליאנסקי אינו קל וזאת לאחר שלקה במחלת הסרטן.

"גם אם החוק לא יחול באופן רטרואקטיבי, ולא יוכל להשפיע ישירות", אומר אחד המשפטנים עמם שוחחנו, "צריך להבין כי חוק כזה שמקודם ועובר בכנסת, מאפשר לשופטי העליון שיקול דעת נרחב יותר בבואם לפסוק בעניין ערעורו של לופוליאנסקי. לא מן הנמנע שהם יחליטו כי למרות שפסק הדין של השופט רוזן (השופט במשפט הולילנד, א.י.) נכון וצודק, בכל זאת יש מקום להקל בעונשו של לופוליאנסקי, ברוח החוק החדש".

על פי המצב הקיים היום, "חוק הבניית ענישה", שהוא למעשה החוק שעל פיו מכריעים השופטים את גזר הדין, מאפשר לשקול הקלה בעונש רק בגלל "נסיבות שיקום", וגם זאת בתוך מרחב ענישה נוקשה, שאינו מאפשר שיקול דעת יתר על המידה.

לא מעט שופטים, בניהם שופטי עליון, שופטים מחוזיים וסנגורים, העלו את הביקורת על מתכונתו של החוק הקיים. את התוצאה של הכללים הנוקשים הנהוגים כיום, ניתן כאמור לראות בפסק דינו של השופט דוד רוזן בפרשת "הולילנד".

רוזן, שכזכור נאלץ לגזור על ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי עונש חמור של שש שנות מאסר - וזאת חרף העובדה שהוא לוקה בסרטן, ייחד פרק שלם בגזר דין "הולילנד" לבעיות החקיקה הקיימות שלמעשה מגבילות את שיקול הדעת שלו, כשופט, בבואו לגזור דין על המורשע.

לפי הדיווח בכלכליסט, החוק החדש, אותו מנסח המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי, יכלול כמה סעיפים שישנו את מבנה הענישה באופן דרמטי.

ראשית תחול חובה להתחשב שמצב בריאותו של המורשע, ניתן יהיה לסטות במתחם הענישה במקרה של מחיר אישי כבד (כמו למשל אדם שבן משפחתו הקרוב נהרג בתאונת דרכים בה הוא מורשע בהריגה), בית המשפט יוכל להקל בעונש כהגנה מן הצדק - כאשר הפרקליטות והמשטרה נהגו שלא כראוי, האחדה של עבירות דומות לכדי עונש אחד ואף ביטול הצורך של שופטים לנמק הקלות בעונש לעבירות זניחות.

כאמור, את הצעת החוק גיבש היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין יחד עם שרת המשפטים איילת שקד, והוא יוגש להצבעה כחוק ממשלתי.
הולילנד לופוליאנסקי ויינשטיין גזר דין חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד