י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

דרישות חוק הגיוס: קיצוץ מזערי, מכסות ודחייה

'בחדרי חרדים' חושף: דרישות הנציגות החרדית לתיקון חוק הגיוס • המכסה השנתית, התקציב וההסתגלות • כל הפרטים

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי


המשא ומתן על היעד המרכזי של החרדים בממשלת נתניהו הרביעית - תיקון חוק הגיוס, מגיע אל הישורת האחרונה. בכירי הפוליטיקאים החרדים, כולל כאלו שפרשו כמו אריאל אטיאס, מעורבים לפרטי פרטים בניסוח התיקון לחוק, כך שנזקי 'ברית האחים'-לשעבר בנט-לפיד, יצומצמו במידת האפשר.

כזכור, בהסכמים הקואליציוניים דרשו הסיעות החרדיות את תיקונו של חוק הגיוס שהתקבל בממשלת לפיד-בנט, ובעיקר את ביטול הסנקציות הפליליות. בשבוע שעבר אף נחשף ב'בחדרי חרדים' תיעוד מפגישת נציגי הסיעות החרדיות עם שרת המשפטים איילת שקד, שעמדה בראש 'ועדת שקד' לקראת חוק הגיוס בכנסת הקודמת.

היעד הוא להביא את החוק המתוקן להצבעה, לפחות בקריאה ראשונה, עוד לפני סיום העברת התקציב, כך מבטיחות המפלגות החרדיות לעצמן 'שוט' מול הממשלה, שיחייב קידום מהיר של תיקון החוק - ללא תיקון חוק הגיוס, התקציב לא יעבור.

מידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' ומתפרסם כאן לראשונה מגלה: מהן הסעיפים העיקריים עליהם עמלים החרדים לשינוי. מהמידע עולה, כי חלק מהדרישות הן לבצע שינוי בעניין תקופת ההסתגלות, שתוכננה בחוק המקורי להסתיים בו' תמוז תשע"ז, ובתיקון היא הוארכה ב-3 שנים והחרדים מבקשים כי היא תסתיים רק בח' תמוז תש"פ (30 ביוני 2020).

עוד עולה מהניסוחים, כי סעיף 26 י"ט בחוק יבוטל כולו. המשמעות היא כי אם לא יגיעו למכסה הנדרשת ב'פול' הכללי - לא יכנס לתוקפו חוק הגיוס באופן אוטומטי כפי שקבע החוק עד כה. במילים אחרות, סוגיית המכסות השנתיות שיצרה עד עתה אנלוגיה בין מספר המתגייסים לתוקף הסדר הדחייה לבני ישיבות - מבוטלת לחלוטין.

במקום זאת, במקרה של אי עמידה ביעדי הגיוס במשך שנה אחת לאחר סיום תקופת ההסתגלות, מוצע 'שוט' אחר בדמות סנקציה כלכלית מותנית ומעורפלת. הקיצוץ התקציבי יבוצע באופן הבא "תקציב התמיכה בישיבות ככל שאושר לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב תשמ"ה, 1985, לגבי שנת הגיוס שלאחריה, לא יעלה על התקציב שאושר בשנת הבסיס וממנו יופחת סכום שיקבע בהסכמה על ידי ראש הממשלה, שר הבטחון ושר האוצר ובלבד ששיעור ההפחתה לא יקטן באופן יחסי לשיעור אי העמידה ביעד הגיוס. לענין סעיף זה שנת הבסיס - תקציב התמיכה בישיבות שאושר לגבי שנת הכספים 2015".

ומה יעלה בגורל התלמידים במצב של אי עמידה ביעדים? כאן דורשים החרדים להמתין שנתיים. בשנה הראשונה תופעל הסנקציה הכלכלית, ובמידה וגם בשנה שלאחריה תהא חריגה ומספר המתגייסים בוגרי החינוך החרדי לא יהיה בהתאם ליעד שנקבע מראש, או אז, יוכל שר הביטחון להפעיל את סמכויותיו לגבי דחיית גיוס לפי סעיף 26 י"ח בחוק - לא לפני שקיבל את אישור 'ועדת חוץ וביטחון'. במקרה שוהוועדה לא אישרה - יוכל להפעיל סמכותו, לאחר אישור מליאת הכנסת.

השינויים הללו כבר הועברו לידיהם של גורמים במשרד הביטחון, שם מסייגים מראש את הסיכוי להעביר את כלל הדרישות החרדיות, ומדגישים כי על החוק הסופי לעמוד במבחן בג"ץ. לדבריהם, בשל סיבה זו נפגשו בשבוע שעבר הנציגים החרדים עם שרת המשפטים, כדי לבחון את התנגדות משרדה לפרטים הללו.

פגישת הנציגים החרדים עם שקד בשבוע שעבר
חוק הגיוס תיקונים טיוטה שר הביטחון חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד