כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

בנט לוקח אליו את המטפלות, ומה זה אומר?

3,600 נשים, מהן כ-1000 חרדיות, עוברות ממשרד הכלכלה לחינוך • אך האם הן יכולות להכריז על ניצחון? עדיין לא

בנט לוקח אליו את המטפלות, ומה זה אומר?
נתי שוחט, פלאש90


משרד הכלכלה משנה את פניו, וכבר יש קופצים על השלל - שר החינוך בנט הודיע כי דרש וקיבל את העברת האחריות על הגיל הרך (גילאי 0-3) למשרדו.

לא ממש ברור מדוע חינוך גיל הרך לא היה תחת אחריות משרד החינוך מלכתחילה, ומה למשרד הכלכלה ולחינוך? משרד הכלכלה עבר כזכור מספר גלגולי שם במכבסת המילים הממשלתית. בימיו כ"משרד העבודה והרווחה" נטען כי על המשרד לדאוג לתעסוקתן של אלפי נשים. ומורות בביה"ס? האם כאן לא מדובר בתעסוקה?

יש לברך את השר בנט על כי שם סוף להגיון עקום זה, והחזיר את חינוך הגיל הרך למקומו הטבעי. ומה ביחס לאותן נשים אשר לתעסוקתן דאג לכאורה משרד העבודה ורווחה או הכלכלה? הן עדיין לא יכולות לברך על המוגמר.

משרד הכלכלה מעודד כידוע יזמות ישראלית. כנראה שכחלק מתפקידו מצאו במשרד לנכון להוות דוגמא ולהמציא דפוסי העסקה חדשים. כך למשל מעמדן של מטפלות משפחתוני משרד הכלכלה - כ-3600 נשים, מהן כ-1000 חרדיות.

את השירות החשוב הזה מכירים היטב בבני ברק ובירושלים, מודיעין עלית או אלעד: משרד הכלכלה מפקח על עבודת המטפלות המפעילות את המשפחתון מביתן. כל מטפלת יכולה לקלוט עד חמישה ילדים, והמשרד מסבסד את שהות הילדים במשפחתון בהתאם ליכולת ההשתכרות של ההורים. כך מובטחת להורים מסגרת מקצועית לילדים, המתאימה לכיסם.

העובדות מצידן זכו למעמד חדש ויצירתי - הן אינן עצמאיות: אין הן יכולות ליטול ימי חופשה (למעט שלושה ימים לא רציפים). במקרה של אבל חלילה, עליהן למצוא מחליפה, באישור משרד הכלכלה שתפעיל את המשפחתון מביתן במהלך השבעה!

בצומות, על המטפלת לבקש מן ההורים אישור לקחת חצי יום חופשה וחשוב לא פחות - המשרד מחייב את המטפלות בהוצאות חודשיות המותירות אותן במשכורת המשיקה לשכר המינימום.

אך הן גם אינן שכירות: המשרד לא מכיר בהן כעובדותיו. אין להן תלוש משכורות, פנסיה מסודרת או זכויות סוציאליות. כך נהנית המדינה משני העולמות, פיקוח מלא על המטפלות וללא מחויבות כלפיהן.

הניצחון: תלוש משכורת כמו של כל אחד
לפני שבע שנים יצאו המטפלות למאבק באמצעות האיגוד שהקימו ב'כוח לעובדים'. הכרה במטפלות כעובדות מדינה? הס מלהזכיר, אך עקשנות האיגוד הובילה לשורת הישגים, ובהם תוספות תשלום של עשרות אחוזים (מקופת המדינה ולא מכיסם של ההורים) ואפילו הכרה מסוימת לזכות לפנסיה.

כל הישג כזה כרוך היה במאבק מול רשויות אטומות שסירבו לשנות את הסטאטוס קוו. לאחרונה בהובלת ח"כ גפני, הועבר בכנסת חוק בקריאה טרומית אשר יבטיח למטפלות החזר של מס הכנסה שלילי בכל שנה. עד כה קיבלו רשויות המס את עמדת המדינה לפיה המטפלות הן עצמאיות ועל כן הזכאות למס הכנסה שלילי ניתנה אחת לחמש שנים! עבור המטפלות מדובר בצעד ראשון בתיקון העוול הזה.

והנה.. מטפלות משרד הכלכלה מקבלות אכסניה חדשה - משרד החינוך. לקיחת האחריות על גיל הרך היא מהלך מבורך, אך לא יושלם אם ימשיך שר החינוך ויירש את אטימות הלב ממשרד הכלכלה.

לקיחת אחריות מלאה משמעה לקיחת אחריות גם על ציבור העובדות. כי מה בסה"כ דורשות הנשים שבידיהם אנו מפקידים את ילדינו? מעסיק ברור המעניק ימי חופשה ואבל ברורים.

אחת המטפלות היטיבה להגדיר זאת - "מתי נדע שהמטרה הושגה? כשנחזיק בידינו תלוש משכורת"
מטפלות משפחתונים בנט חינוך כוח לעובדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד