ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

בג"צ: בית הכנסת ייהרס תוך שבועיים

בית המשפט דחה את העתירות שהוגשו נגד הריסת בית הכנסת בגבעת זאב • כתב ערוץ 10 הותקף באלימות במקום

בג"צ: בית הכנסת ייהרס תוך שבועיים


בית המשפט העליון קבע - בית הכנסת 'איילת השחר' בגבעת זאב ייהרס במהלך השבועיים הקרובים, בג"צ דחה את העתירות לעיכוב ביצוע המהלך.

"הבקשה לעיכוב ביצוע נדחית" כתבו השופטים, "עם זאת, אנו סבורים שיש לאפשר לגורמים המוסמכים לבצע את פסק הדין בעיתוי שיקבע על פי צרכים מבצעיים, להבדיל ממועד קשיח שנוצר עקב עיתוי הגשת הבקשה שלפנינו".

"אנו קובעים כי ההריסה תבוצע לא יאוחר מיום 17.11.2015. אנו יוצאים מההנחה שהגורמים המוסמכים לא ימתינו הפעם עם הביצוע לרגע האחרון", כתבו השופטים.


"מוכנים להתאבד. בג"צ לא יהודים" - מתבצר בבית הכנסת בגבעת זאב, זועם. צילום: עזרא ענתבי, מדברים תקשורת

העותרים, יורשי המנוח רבאח מוחמד עסאף עבדאללטיף, טענו לבעלות בקרקע עליה הוקם בית הכנסת. במסגרת פסק הדין הוצא צו מוחלט המורה לעמותת בית הכנסת הספרדי 'איילת השחר' לפנות את המבנה שנבנה שלא כדין. כמו כן הורה הצו למדינה ולמועצה המקומית גבעת זאב לממש את צווי ההריסה שהוצאו זה מכבר כנגד המבנה. צו הריסה ניתן בתוך כשנה, וזו תמה לפני כחודשיים.

ימים ספורים לפני המועד החדש שנקבע לביצוע הפינוי וההריסה, הוגשה בקשה נוספת מטעם בית הכנסת להארכת מועד לביצוע פסק הדין. לאחר שהבקשה הנוספת הובאה בפני בית המשפט הוצא צו ארעי, בו נקבע כי אם בית הכנסת יפונה עד ליום 10.8.2015, המבנה לא ייהרס בשלב זה, וזאת עד למתן החלטה אחרת.

בהמשך הודיעה המדינה כי מבנה בית הכנסת פונה ולפיכך הצו הארעי המונע באופן זמני את ההריסה – נכנס לתוקפו. המדינה טענה כי בקשות מנהלי בית כנסת אינם מצדיקים להיעתר לבקשה חריגה של דחיית מועד ביצוע פסק-דין חלוט.

ראש הממשלה ושר הביטחון ביקשו לשים לב לרגישות הרבה הקיימת בהריסת בית כנסת ובהתחשב בסמיכות לחגי תשרי – שמועד הריסת המבנה יידחה, כך שההריסה תבוצע בחלוף שבוע ימים לאחר חג הסוכות. השופטים נאור מלצר ופוגלמן החליטו לדחות את ביצוע הריסת המבנה לבקשת הדרג המדיני.

ההריסה הייתה עתידה להתבצע עד 13.10.2015. אולם הרב טולידאנו, רב המועצה המקומית גבעת זאב עתירה חדשה ביקש מבית המשפט להורות שלא לממש את הצו. המדינה התנגדה לבקשתו וציינה כי לאחר ראש השנה התקבל מידע במינהל האזרחי, שלפיו מנהלי העמותה שבו להפעיל את בית הכנסת דבר שהתברר אכן בית הכנסת חזר לפעול באופן שוטף.

בסמוך למועד פינוי וההריסה, הוגשה בקשה מטעם המדינה לעיכוב ביצוע נוסף של פסק הדין מטעמים מבצעיים, המצב הביטחוני בישראל ובירושלים בפרט, ובג"צ קבע כי המועד האחרון לביצוע ההריסה עד 5.11.2015 (מחר).

הבוקר, הוגשה בקשה נוספת לעיכוב ביצוע ההריסה מטעם משטרת ישראל, באמצעות תצהיר של מפקד מחוז ירושלים ניצב צ'יקו אדרי, על דעתו של ממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב בנצי סאו. לדברי הפרקליטות, "כדי לתת בולטות לכך שמדובר בבקשה שיזמה המשטרה, והוחלט כי יש מקום לעשות כן באמצעות תצהיר אישי מפורט של מפקד המחוז, הנושא באחריות אישית לאמור בה".

המשטרה סבורה כי "הריסת המבנה עלולה להוביל לפעילות אלימה של אנשי ימין קיצוני כנגד ערבים וסמלי דת מוסלמיים". לטענת המשטרה, "המחאות עלולות להתפשט אל מעבר ליישוב גבעת זאב בו מצוי בית הכנסת, ולהגיע גם לתחומי איו"ש ושאר חלקי המדינה, תוך פגיעה ממשית בביטחון ובסדר הציבורי". בנסיבות אלה, המשטרה סבורה כי יש הכרח בדחייה של ביצוע ההריסה בשלושה שבועות נוספים עד 26.11.2015. עמותת בית הכנסת הסכימה לכך.

השאלה שעמדה בפני בג"צ אם יש להיעתר לבקשת המשטרה מטעמי ביטחון וחשש מהפרות סדר. "איננו מקלים ראש בהערכותיה המקצועיות של המשטרה ובחששותיה מפני הפרות סדר מצד גורמים קיצוניים. עם זאת, אנו סבורים כי הנימוק שהובא בבקשתה אינו מצדיק דחייה נוספת של ביצוע פסק הדין" כתבו השופטים. "משמעות הדברים היא, כי קבלתו של הנימוק שהובא בבקשת המשטרה עלולה למנוע את ביצוע פסק הדין גם מעבר לתקופה המבוקשת, על יסוד בקשות חוזרות ונשנות. עם תוצאה כזו לא ניתן להשלים במדינת חוק".

כאמור, הבקשה לעיכוב ביצוע נדחתה על ידי שופטי בג"צ. עם זאת, נעתרו השופטים חלקית והאריכו בשבועיים נוספים את מועד ההריסה עד לשבועיים הקרובים. "אנו יוצאים מההנחה שהגורמים המוסמכים לא ימתינו הפעם עם הביצוע לרגע האחרון".

במהלך היום התבצרו ההמונים בבית הכנסת. כתב ערוץ 10 שהגיע למקום, רועי שרון, הותקף בברוטליות וסולק על ידי המוחים.

ארגון העיתונאים הגיב על תקיפת כתב חדשות 10, רועי שרון, בעת סיקור בגבעת זאב: "המתקפה האלימה נגד כתב חדשות 10, רועי שרון, היום בגבעת זאב ראויה לכל גינוי. אנו רואים בה לא רק פגיעה ברועי, אלא פגיעה בכל העיתונאים בישראל, ובציבור הרחב שאותו אנו משרתים ולמענו אנו מדווחים מהשטח, לעתים גם תוך נטילת סיכון אישי.

"אנו קוראים לציבור לכבד את העיתונאים ואת עבודתם. אנו קוראים לפוליטיקאים להתבטא באחריות ולהימנע מאמירות שעלולות להתפרש בציבור כהסתה לאלימות נגד עיתונאים. אנו קוראים לרשויות אכיפת החוק להחמיר את הענישה כלפי תוקפי עיתונאים, בהתאם להנחייה מספר 9.9 של פרקליט המדינה לפיה "בהתחשב בתפקידה החשוב של העיתונות בחברה הדמוקרטית, ובהתחשב בצורך לשמור על זכותם ועל יכולתם של עיתונאים לדווח על כל התרחשות באורח חופשי ולא כל חשש, יש מקום לבקש מבתי המשפט בנסיבות המתאימות להחמיר בעונשיהם של תוקפי עיתונאים".
בית כנסת גבעת זאב הריסה ערוץ 10 אלימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד