ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

הערכה: דאע"ש הטמין פצצה במטוס

על פי הערכות האמריקנים, מטען חבלה הוטמן על המטוס שיצא משארם א-שייח • החוקרים מתקשים לשחזר את ההקלטה

הערכה: דאע"ש הטמין פצצה במטוס
עבד רחים חטיב פלאש9-0


גורם אמריקני המקורב לחקירת התרסקות המטוס בסיני ביום שבת האחרון מסר אמש (ד') לרשת CNN כי הערכת המודיעין הנוכחית היא כי פצצה שהוטמנה על מטוס איירבאס A-321, ועליו 224 נוסעים ואנשי צוות, הביאה להתרסקותו. כמו כן, העריך הגורם כי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאע"ש) או אחד מהארגונים המסונפים אליו אחראי לפעולה.

הגורם הדגיש כי עוד לא גובשה הערכה סופית בידי גופי המודיעין האמריקניים, אך הבהיר: "יש תחושה ברורה שהוטמן מטען חבלה באחת המזוודות או במקום אחר על המטוס". מוקדם יותר, מסר גורם רוסי לרשת הלבנונית "אל-מיאדין" כי המטוס התפוצץ בעקבות שריפה שפרצה במנוע, אולם בהמשך גורם במשרד התחבורה הדגיש כי מוסקבה עדיין בוחנת את הראיות.

הממשלה הבריטית מסרה הערב כי "עם קבלת מידע חדש, מתחזקת ההערכה כי ייתכן שהמטוס התרסק בעקבות פיצוץ מטען נפץ".


הפלת המטוס בחצי האי סיני לכאורה, כפי שתועד על ידי דעאש

"החלטנו לדחות את הטיסות שתוכננו לצאת הערב משארם א-שייח לעבר בריטניה", נמסר מלונדון. "זה יאפשר לקבוצת מומחים בריטית שנמצאת כעת בדרכה לשארם א-שייח להעריך כראוי את הסדרי הביטחון באזור, ולקבוע אם יש צורך בפעולה נוספת".

בלונדון צופים כי הערכת המצב תסתיים במהלך הלילה, אולם לא ידוע אם הטיסות ישובו לסדרן בזמן הקרוב. "לופטהנזה" הגרמנית, "אייר פראנס" הצרפתית וחברת התעופה של איחוד האמירויות הערביות כבר הודיעו על השהיית פעילותן בחצי האי, כמו גם ממשלת אירלנד שהודיעה על הפסקת הטיסות.

פיגוע התאומים של מוסקבה/ יונה שוב
ארגון דאעש, שמטרתו המרכזית היא ייסוד חליפות איסלאמית, מתרכז בעיקר בלחימת גרילה שמטרתה כיבוש ושליטה על שטח.

בשל כך, בשנים האחרונות פעילותו מתרכזת בקרבות שליטה בשטחי סוריה, עיראק, סיני ואפריקה. עם זאת הטרור הבינלאומי, המכוון נגד מטרות מערביות והמזוהה בעיקר עם ארגון אל-קאעידה, היה גם בדאעש חלק מהדי.אן.אי. הג'יהאדיסטי.

כבר בימיו הראשונים ניסה הארגון לבצע פיגוע טרור שכשל בגלזגו שבסקוטלנד. הפיגוע במוזיאון היהודי בבלגיה, הפיגועים בצרפת, בוצעו גם הם על ידי פעילי דאעש, וכך גם תוכננו שורה של פעולות טרור באוסטרליה, קנדה ובלגיה שסוכלו. שלא לדבר על פיגועי ענק במדינות המוסלמיות. עם זאת הטמנת הפצצה במטוס הרוסי, אם אכן נעשתה על ידי הארגון, מהווה עליית מדרגה בפעילותו הטרוריסטית.

קשה לקבוע עד כמה בארגון מבוזר כמו דאע"ש מדובר בפעולה אסטרטגית שתכנונה וביצועה נוהל מתוך מרכז הארגון במוסול. קיימת האפשרות שהפעולה הסתמכה על התשתית הארגונית של דאעש-סיני המקומית, ייתכן וגם היוזמה, והתכנון נעשו על ידי הזרוע בחצי האי, בהשראת קריאת כיוון שיצאה מבירת הארגון במוסול.

ועדיין, הפעולה הזו חורגת מפעילות הטרור שנקטו עד כה פעילי דאעש נגד מטרות מערביות, משום שהפעם השתמש הארגון בטרור בינלאומי, כתגובה מתוכננת לפעילות צבאית נגדו, ולא כחלק מאמונת הג'יהאד והכרזת המלחמה נגד המערב הכופר.

כך גם לראשונה ננקטה פעולת טרור נגד המעצמה הרוסית. כפי שכבר הזהירו אנשי הארגון, הרוסים שבחרו להתערב בלחימה בסוריה, על כוונת הארגון. הטרוריסטים הזהירו ונראה שהם גם קיימו.

המשמעות לגבי כל מי שמעורב בלחימה בסוריה היא חמורה ודורשת נקיטת אמצעים מיידיים להגנה על יעדים אזרחיים העשויים להיות חשופים לטרור, נקיטת אמצעים רחבי היקף בשדות התעופה, מעברי הגבול, וכל אתר אחר העשוי להיות יעד החשוף לטרור.

בארצות הברית זה מה שקרה אחרי פיגוע התאומים, היום זה קורה לראשונה לרוסים. אפשר לומר שהיום הזה של הפלת המטוס שהמריא משארם א-שייח, הוא ה'ניין אילבן" של מוסקבה.
מטוס פיצוץ בריטים דאעש רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד