י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

מה שלמדתי מקבר 'צדיק' בהימלאיה

חבר שלח לי תמונה מאתר עלייה לרגל של ישראלים במזרח הרחוק • גם אתם תתקוממו כשתדעו מי קבור שם

מה שלמדתי מקבר 'צדיק' בהימלאיה


את התמונה המצורפת קיבלתי אל תיבת האימייל אתמול מידידי גדעון, חבר קיבוץ שדה נחמיה. אדם בעל אישיות מיוחדת ומרתקת באופן יוצא דופן. מחד, מדובר באיש המרכזי שמסייע לנו בתהליך המורכב והמפותל של הקמת בית הכנסת הראשון בקיבוץ אחרי שמונים שנה שלא היה שם מהדבר הזה. מאידך, את הימים הנוראים של תחילת שנה זו הוא בחר לעשות בהודו
.
אם תהיתם באיזה "ציון" מדובר, מסתבר שזהו קבר של נזיר בודהיסטי שכפי הנראה מהווה אתר פופולרי לתיירים ובפרט ליהודים שבהם. מהמודעות בעברית שתלויות בצידי השער ניתן בהחלט להבחין במה שהיום כבר סוד גלוי לרבים - כשישראלים מגיעים לארצות הכל כך רחוקות, גם פיזית וגם רוחנית, פתאום מתעורר בהם ניצוץ שאפילו הם לא ידעו על קיומו.

בפרשת השבוע נקרא על המתנות אשר נתן אברהם לבני הפילגשים וכביאור רש"י המדובר בכוחות טומאה.ישנם פירושים שונים מדוע מכל הדברים שבעולם בחר אברהם לתת להם כמתנה דווקא דבר שהוא היפך הקדושה.

אל מול התמונה הזאת עלתה בי מחשבה שאולי המתנות שנתן אברהם לבני הפילגשים נועדו לשרת את בניו, את בני ישראל. מי יודע אם באותה שעה לא ראה אברהם את הדור שלנו שבו יהודים מרחיקים עד לכתות ועובדי האלילים שבמזרח הרחוק ודווקא שם מתעוררת בהם הזהות היהודית והרצון לחפש ולחתור לאמת.

גם בברלין
חיזוק נוסף לדברים קיבלתי בביקור קצר שערכתי השבוע בברלין לשם הגעתי לא בפעם הראשונה, ושוב נדהמתי לראות את מספר הישראלים היורדים.





מעל שבעים אלף (!) יהודים דוברי עברית נמצאים שם כיום, כאשר מצד אחד מרחפת באוויר באופן ממשי סכנת ההתבוללות ומהצד השני אי אפשר שלא לראות את הצימאון הגדול ליהדות ולתורה שמתעורר אצל אותם ישראלים יורדים דווקא בהיותם בארץ ניכר.

כשרואים את כל זה אי אפשר להישאר אדיש וצריך לחשוב מי ייתן מענה לצימאון הזה, איך נצליח להיות שם בשבילם כדי לספק את התמיכה הרוחנית.

אחד הפתרונות היעילים ביותר שכבר התחלנו בהצלחה רבה הוא מערך החברותות הטלפוניות לישראלים בחו"ל. מתנדבים ומתנדבות מהארץ לומדים עם הישראלים בחו"ל דרך הטלפון. הרעיון הזה מתקבל באהדה רבה וכבר עכשיו יש לא מעט ישראלים בחו"ל, גברים או נשים, שמקיימים קשר טלפוני לימודי מידי שבוע.

מבמה זו אני קורא לכל הישראלים בחו"ל שמרגישים צורך בחיבור הרוחני הזה להצטרף ל"חברותא". ולכל מי שכאן בארץ מרגיש שותף למשימה הזאת להתנדב לשיחה שבועית קצרה שדורשת מעט ויוצרת המון.

כי את המתנה הסמויה הזאת שנתן לנו אברהם אבינו, אסור לנו לפספס.

הכותב הוא יו"ר ומייסד ארגון 'איילת השחר' הפועל מזה כשני עשורים להטמעת ערכי היהדות ולקרוב רחוקים
הודו ברלין יהדות חינוך תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד