כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

סערת גט חדשה; הרב שטרנבוך - "הוולד ממזר"

אשתו של סרבן גט מארצות הברית קיבלה היתר מפוקפק להינשא על בסיס 'מקח טעות', והרב שטרנבוך מפרסם מכתב חריף ומנומק • ההשוואה - להיתר של הרה"ר שלמה גורן

הגר"מ שטרנבוך. צילום: יעקב כץ
הגר"מ שטרנבוך. צילום: יעקב כץ


סערה חדשה סביב סרבן גט בארה"ב הגיעה לפתחו של ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך - רב באמריקה הנפיק היתר מחודש לאשה נשואה שבעלה סרבן גט, להשתחרר מכבלי העגינות בלא גט. מיד שהגיעה המקרה לידיעת הרב שטרנבוך, הוא התבטא בחריפות רבה כנגדו.

הנימוק להיתר הוא מדין 'מקח טעות', וזאת על אף שהאשה קיימה חיים רגילים עם הבעל תקופה ארוכה אשר במהלך חייהם המשותפים גם נולדה להם בת. ה'היתר' המחודש ניתן לאשה כמובן באורח נדיר מתוך התחשבות במצב האשה העגונה הכבולה בכבלי עגינות זה חמש שנים, ובעלה מסרב לתת לה גט.

פרטי המקרה הגיעו לאוזני הגר"מ שטרנבוך, שמיהר לפרסם את מחאתו החריפה כנגד ההיתר המחודש להפקיע קידושין לאחר חיים משותפים כמה שנים בלא גט, ואף התבטא במכתב חריף - "אין לי מנוחה שאין שומעים מחאה על כבוד ה' ותורתו".

במכתב המיוחד שפרסם כותב הגר"מ: "בדבר מה שנתפרסם כאן פסק של אחד מגדולי ראשי הישיבות באמריקה עם אחד מהפוסקים שם שהתיר רח"ל בלא גט אשה שכבר חיה יחד עם בעלה תקופה, וכבר יש לה ילד ממנו, ועכשיו לדעת הרופא הוא סובל ממחלת נפש שהייתה בו כבר קודם, והם פסקו שנתברר שזהו מקח טעות ויכולה להינשא מיד, וסידרו לה חופה וקידושין בלא גט".

במהלך המכתב נמנע הרב שטרנבוך להתייחס לנימוקי ההלכה בעניין - "שמעתי מפי מרן הגאון דבריסק זצ"ל שכשיש תקלה אוסרים בלי נימוק, שאם מפרש טעם דוחין אותה, וגם כאן לא באתי אלא לחזק מי שמוחה ומקדש שם שמים ששכרו רב מאוד".

וממשיך להביע את דעתו - "בדרך זו יכולים לקלקל כל דיני אישות בישראל, ולדוגמא חולה סרטן רח"ל שתמיד המחלה מקוננת בגופו הרבה לפני שמתברר, נאמר שהוא מקח טעות, וכן כמוהו באלפי מקרים, ובהרבה גיטין האשה מביאה חוות דעת מרופאים שסובל וסבל ממחלת נפש, ולדעת רבנים אלו נאמר שלא צריכה גט ח"ו, וזהו הירוס הדת וקלקול דיני אישות בישראל.

בסיום דבריו הוסיף הגר"מ כי מעיקר הדין היה ראוי לקרוע קריעה על סילוף דין תורה - "ובשעתו כשרב אחד מהלאומיים התיר ממזר, דרש בעל ה"מנחת יצחק" הגרי"י וייס זצ"ל שהתאספו יחד החרדים לדבר ה' וישבו על הארץ וכולם קרעו קריעה כדין".

את דבריו חתם הרב שטרנבוך בקריאה כי "חייבים בית ישראל לפרסם שאין לפסקם שום יסוד, והיא אשת איש לכל דבר והוולד ממזר".
הרב ברוך שטרנבוך סרבן גט אמריקה אשת איש ממזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד