י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

העד • נפטר הנשיא החמישי יצחק נבון

הלך לעולמו נשיא המדינה החמישי, יצחק נבון • העד לפגישה ההיסטורית בין דוד בן גוריון לחזון איש

יצחק נבון ז"ל. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
יצחק נבון ז"ל. צילום: יונתן זינדל, פלאש90


הלך לעולמו היום (שבת), נשיא המדינה החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון ז"ל בגיל 94. נבון היה מזכירו של דוד בן גוריון ועד לפגישה ההיסטורית בינו למנהיג היהדות החרדית, רבי אברהם ישעיהו קרליץ, בעל ה'חזון איש' זצ"ל.

נבון נולד בירושלים ב-9 באפריל 1921 למשפחה ספרדית מיוחסת. היה מצד אמו מצאצאי האוח החיים.

למד באוניברסיטה העברית וכשהיה בן 25 בלבד עמד בראש המחלקה הערבית של ההגנה בירושלים. בין השנים 1949-1951 כיהן נבון כדיפלומט באורוגוואי ובארגנטינה ובסיום שליחותו התמנה למזכירו המדיני של שר החוץ, משה שרת. החל מ-1952 החל נבון לשמש מנהל לשכת ראשי הממשלה משה שרת ודוד בן גוריון, תפקיד אותו מילא עד שנת 1963.

ב-20 באוקטובר 1952‏, נערכה פגישה מפורסמת של ראש הממשלה, דוד בן-גוריון, עם החזון איש, כאשר מי שארגן אותה והיה עד לה היה נבון.

לפי דיווחו, בן-גוריון שאל: "באתי לדבר איתך על נושא אחד, איך יהודים דתיים ולא-דתיים יחיו יחד בארץ הזאת, בלי שנתפוצץ מבפנים? החזון איש השיב לו במשל "אם שני גמלים נפגשים בדרך במשעול, וגמל אחד טעון משא, והשני איננו טעון משא, זה שאין עליו משא חייב לפנות את הדרך לגמל הטעון משא. אנחנו היהודים הדתיים משולים לגמל הטעון משא – יש עלינו עול של הרבה מאוד מצוות. אתם צריכים לפנות לנו את הדרך".

לאחר האיחוד של רפ"י עם מפא"י ואחדות העבודה-פועלי ציון ב-1968 למפלגת העבודה, נבחר לחבר כנסת.

נבון מילא שורה ארוכה של תפקידים פוליטיים, וכיהן כחבר כנסת עד שנבחר לנשיא החמישי של מדינת ישראל ב-19 באפריל 1978, וכיהן בתפקיד 5 שנים.

לאחר תום תקופת כהונתו כנשיא המדינה שב לחיים הפוליטיים, נכנס לכנסת וכיהן בשורה של תפקידים.

ממשפחתו נמסר: "בראש מורכן ובצער עמוק אנו מודיעים בזאת על פטירתו של בעלי, אבינו, חמינו וסבנו היקר, הנשיא החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון. איש מעש ורוח, סופר ומחזאי, איש חינוך ומדינאי שוחר שלום, אוהב אדם באשר הוא אדם, נפטר אמש בביתו בירושלים".

נשיא התשיעי שמעון פרס ספד לו: "אנחנו נפרדים היום מאחד מבניה הנפלאים ביותר של עמנו. הוא נשא בחובו את חוכמת הדורות ושר בליבו את שירתה הנהדרת של העיר ירושלים. הוא היה נשיאה החמישי של מדינת ישראל. יצחק נבון היה לא רק נשיא אהוב מאין כמוהו, שידע לעורר אהבה בעם והעם אהב אותו חזרה, אלא גם משורר שסיפר לנו את מכמניו של עמנו על כל פזורותיו כבוסתן ספרדי. עבורי, יצחק היה חבר בלב ובנפש למעלה מיובל שנים. ראיתיו משרת כמנחיל השפה העברית, כנשיא אהוב שידע גם לעמוד על דעתו, כמחבר ומקרב רחוקים, מעמיק בדברים ותמיד דואג לרומם את עם ישראל".

"שנינו שירתנו שנים רבות תחת בן גוריון. זכינו בתקופה של עשייה משמעותית יחדיו תחת גדול המנהיגים היהודים לדורותינו. תרומתו של יצחק נבון נדירה ונדיבה ולא תישכח. חברותך תלווה אותי ואת חבריך לכל אורך הדרך בה נלך".

אש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע צער עמוק על לכתו של נשיא המדינה החמישי יצחק נבון ואמר: "תמיד התרשמתי מעומק השכלתו, מפתיחותו לבריות ומאהבתו העמוקה לעם ישראל ולמורשתו".

"נבון, כמזכירו של דוד בן גוריון, כשר חינוך וכנשיא המדינה, היה שותף מלא לעיצובה של ישראל כמדינה חופשית, יהודית ודמוקרטית", הוסיף נתניהו.

ראש הממשלה ספד לנבון ואמר: "כנשיא, סופר ומחזאי פעל נבון לקירוב לבבות בין עדות ישראל, להנצחת יהדות ספרד ולהכרת תולדות ירושלים בה נולד והתגורר כל חייו. נבון ייזכר כאחד מאצילי האומה וכאחד מבכירי בניה. יהי זכרו ברוך".
יצחק נבון נשיא המדינה לוויה החזון איש בן גוריון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד