כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

אל תפקירני לעת זקנה

מספר ההרוגים הקשישים בתאונות דרכים, זינק מתחילת השנה בכ-46%. שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מנסה להסביר את הסיבות לזינוק ומציע פתרונות מעשיים

אל תפקירני לעת זקנה
צילום: פלאש90


שנת 2015 טרם הוציאה ימיה, אולם כבר עתה ברור שעבור הורינו והורי הורינו, השנה הזו היא זמן אסון.

מספר ההרוגים הקשישים בתאונות דרכים, זינק מתחילת השנה בכ-46%. המשמעות היא שהקשישים מהווים כ- 28% מכלל הרוגי התאונות, פי שלושה מחלקם באוכלוסייה, בהשוואה לכ- 19% מכלל ההרוגים בשנת 2014. הנתונים הקשים והמגמה העקבית, (שנת 2015 קטלנית בהרבה משנת 2014, בעוד ששנת 2014 קטלנית בהרבה משנת 2013), מצביעים בפירוש על העובדה שביטחונם בדרכים של קשישי ישראל, המונים קרוב למיליון איש ואישה, הופקר. תוחלת החיים העולה, קולעת אל הסכנה יותר ויותר קשישים, הן כנהגים והן כמשתמשי דרך אחרים, ומחריפה עוד את הבעיה.

הקשישים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד מכמה סיבות: פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר, בקשיש, עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שגילם מתקדם יותר, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות שלהם. צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות ומקשות עליהם להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה שלהם מתארכים, כוח השרירים שלהם נחלש וחלוקת הקשב נעשית להם קשה.

מוראות השנה החולפת, מחזקות את הצורך, המעשי כמו גם המוסרי, במציאת פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים. מי שכבר ישבו על המדוכה בעניין האם אנשי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים האמריקנית (NHTSA), שעמדו, בין השאר, על הצורך ב"מערכת תחבורה המספקת ניידות בטוחה לכל האנשים ומאפשרת לקשישים להישאר עצמאיים...להגביר את בטיחות נהיגתם ולאפשר להם אפשרויות תחבורה נוחות וזולות הן כנהגים וגם כנוסעים והולכי רגל"
מה בעצם זה אומר? זה אומר שעלינו למקד את מאמצינו בשיפור בטיחותם של הולכי הרגל המבוגרים – טיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה וכד'.

תחום נוסף שדורש את פעולתנו נוגע לכלי הרכב ולנהיגה בהם. על המדינה לעודד התאמת מערכות ההגנה על הנוסעים והנהג, גם לתורפות הגופניות של האנשים המבוגרים. יש להתקין מערכות בטיחות קלות ופשוטות להפעלה, ולשפר את מערכות ההגנה על הולך הרגל הנפגע מרכב. גם מדיניות חידוש הרישיונות לנהגים מבוגרים צריכה להיעשות באופן קפדני יותר. רק לאחרונה תעה נהג מבוגר בדרכו ונהג במכוניתו בנתיב הנסיעה הנגדי עד שנפגע בתאונה חזיתית ונהרג. יש לשקול התניית חידוש רישיונות בהשתתפות הנהג המבוגר בתוכנית הדרכה ייעודית, ולעודד נהגים מבוגרים לפרוש מרצונם מנהיגה, באמצעות הנחות משמעותיות על תחבורה ציבורית.

כל אלה, בצירוף מאמץ הסברתי רצוף, יסייעו, בוודאות, להורדת מספר ההרוגים הקשישים.
בל נשליכם. ככלות כוחם בל נעזבם.
עמותת אור ירוק כביש הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד