כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הסכמה שבשתיקה? מסתמן: הסכם רגיעה בין 'הפלס' ו'יתד נאמן'

מזה כשנתיים ניטש מאבק אלים בין היומונים הליטאים סביב חרם המפרסמים על 'הפלס' • אמש הודיעו ב'קו המאבק' - מפסיקים את המחאה נגד המפרסמים • פרסומאי בכיר ל'בחדרי' - אמשיך להחרים. יש שינוי אצל מפרסמים אחרים

טריגר בבית המשפט. צילום: יוסי רוזנבוים
טריגר בבית המשפט. צילום: יוסי רוזנבוים


הפילוג בציבור הליטאי מאז המהפך ב'יתד נאמן' והקמת עיתון 'הפלס' של הפלג הירושלמי, גרר את הצדדים לנקודות חיכוך רבות - אחת המרכזיות והמוכרות ביניהם היא סביב המאבק על הפרסום.

בעוד 'יתד נאמן' מוביל לחרם פרסומות בציבור החרדי על 'הפלס', אנשי 'הפלס' מצידם פתחו במאבק טלפוני שכלל מעורבות של אלפי איש שהשביתו את קווי החברות שמפרסמות ביתד, מה שגרם למפרסמים רבים לחדול מלפרסם בעיתונות החרדית כולה.

אמש (ב') הושמעה הכרזה דרמטית ב'קו המאבק' שניהל את מלחמת החורמה נגד אלו שלא פרסמו בעיתון 'הפלס', ובה הודעה על הפסקה מוחלטת של ההתקשרויות המאורגנות למפרסמים המחרימים את 'הפלס', ההודעה נמסרה ע״י אברהם טריגר, שדרש להפסיק את כל הפעילות באופן מוחלט וגורף. בעקבות ההודעה פורחות להן ספקולציות שונות אודות הרקע להחלטה המפתיעה.

טריגר, ששרד ביקורת ציבורית עזה, מעצר באישון ליל, חקירות משטרה וכתבי אישום, וגם לאחריהם הכריז שימשיך בפעילותו – קם אמש והודיע: מפסיקים את הכול. בהודעה שמסר למאזיניו אמש רמז טריגר כי מדובר בהחלטה שתיבחן עם הזמן, אך הוא לא פירש כיצד ואיך ייקבע את המשך דרך המחאה, אם בכלל.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בעולם התקשורת ובענף הפרסום במגזר החרדי קיים זמן רב 'רחש בחש' ושמועות עקשניות סביב ניסיונות המגיעים מכיוונים שונים, להפסקת חרם המפרסמים על 'הפלס'.

פרסומאים בכירים אמרו בחודשים האחרונים: "חייבים להודות על האמת. החרם הפך לבומרנג והרס את כל השוק. הרי גם מתנגדיו החריפים ביותר של הפלס יודעים היום שהוא עובדה קיימת והחרם לא יצליח למוטט אותו. אז מה העניין?

"כל הבלגן שהתעורר מביא את המפרסמים הגדולים במגזר החילוני להדיר רגליים ולברוח מהשוק החרדי, והלוואי שנצליח אי פעם להחזיר אותם. צריך לפחות לגמור מה שיותר מהר את מחול השדים הזה ולא סתם להתחפר עם ראש בקיר. פשוט צריך עכשיו למצוא מישהו שיהיה גבר וישים לזה סוף".

מאידך גיסא, פרסומאי חרדי בכיר אומר ל'בחדרי חרדים' כי כל עוד מכתבם של הגראי"ל שטינמן והגר"ח קנייבסקי בתוקפו, אין סיכוי שימליץ ללקוחותיו לפרסם ב'הפלס', ורק מכתב מאותם רבנים יגרום לו להכריע אחרת בנושא. "הלקוחות שלי כבר התרגלו להטרדות של 'הפלס' אבל במשקל של התועלת המסחרית הבינו ששווה לפרסם ב'יתד נאמן' למרות הכול, וחלק מהלקוחות כבר הצהירו בעבר שלא יפרסמו בכל מקרה בעיתון שמפעיל עליהם טרור".

לעומת זאת, גם הוא רומז כי המגמה אצל חלק מהמפרסמים שונה, והם חפצים להתחיל לפרסם בהפלס, "לצערי חלק מהפרסומאים רגישים מאוד לכיס שלהם ולמרות שהשנה שחלפה הייתה שנה טובה מאוד הם חוששים מהעתיד ומעדיפים שקט תעשייתי", בכך למעשה הוא מאמת את הדיווחים על המתרחש בשבועות האחרונים בקרב מנהלי משרדי פרסום, החפצים לראות את המאבק מגיע לסיומו.

גורם בכיר מסר ל'בחדרי חרדים' כי ייתכן ומהלכים כאלה נרקמים בחשאי, ויתכן שרק ישנם מסרים עקרוניים של אוירה טובה - אך טריגר הבין שאף אחד לא מוכן להתחיל ברוח של פיוס תחת אש, וזה מה שהוביל להודעתו המפתיעה.

אחד מאוהדי 'הפלס' שהשתתף עד כה במערך ההטרדות אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "דבר אחד ברור - אם טריגר נותן כזאת הוראה, המשמעות היא שיש מאחורי הקלעים התפתחות דרמטית. טריגר לא היה עושה את בלי הוראה מלמעלה, נותר רק להמתין ולראות".

ל'בחדרי חרדים' נודע גם, כי במסדרונות עיתון 'יתד נאמן' הדיבור החם בשבועות האחרונים הוא סביב הסרת החרם מעיתון 'הפלס' גם אם לא באופן רשמי. נראה כי האינטרס שחוצה מגזרים ומחנות בימים אלו הוא הסרת החרם, והשבת המפרסמים לגזרת העיתונות החרדית.
יתד נאמן הפלס פרסומות חרם אברהם טריגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד