ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

שוב זה קורה: סיקריק מעדיף לשבת בכלא

האם מדובר בתופעה? מקרה שני בתוך שבוע, בו צעיר המשתייך ל'העדה החרדית' בוחר לרצות עונש מאסר בפועל בכלא, ולא לבצע עבודות שירות • יצאנו לבדוק את הסיבה לצעד הלא-הגיוני

מעצרו של זילבר לפני שנתיים. צילום: יעקב לדרמן
מעצרו של זילבר לפני שנתיים. צילום: יעקב לדרמן


תופעה חדשה בקרב סיקריקי ירושלים - בניגוד לכללים המוכרים בעולם המשפט הפלילי, צעירים שהשתתפו בפעולות מחאה, נעצרו והוגש נגדם כתב-אישום, מגיעים אל שלב גזר הדין עם העדפה לריצוי עונשי מאסר בפועל בכלא, ובלבד שלא לבצע עבודות-שירות.

האם מדובר בתופעה מתמשכת? שמואל זילבר, אברך חסיד ברסלב סירב לעבודות שירות וילך לכלא לשבועיים. הסיבה לדברי בני משפחתו היא כי שם יוכל לנצל את הזמן הרב ללא מעש, כדי לשקוד ולעמול בלימוד תורה באין מפריע.

במקרה נוסף שפורסם לראשונה לפני ימים ספורים ב'בחדרי חרדים', שני אברכים בני משפחת דוידוביץ מחסידות תולדות אהרן שנשפטו לחודשיים עבודות שירות, בחרו אף הם לרצות עונש מאסר בפועל של חודש בבית הכלא.

האברך שמואל זילבר (24) נעצר בחודש אלול תשע"ג במתחם גולובנציץ בבית שמש במסגרת המאבק המפורסם והטעון על חשש הימצאות קברים במקום. הוא שוחרר בתום שבעה ימי מעצר והוגש נגדו כתב אישום על תקיפת שוטר.

בדיון שנערך בבית משפט השלום בירושלים בפני השופט ירון מינטקביץ, הכחיש פרקליטו חלק מסעיפי האישום, וטען כי הוא לא זה שהניף את אגרופו לעבר השוטר "דווקא השוטר נתן לנאשם אגרוף בפניו, הנאשם רץ, השוטר גם רץ והם נפלו שניהם אחד על השני". מעבר לכך טען כי הנאשם לא התנגד למעצר בברוטאליות.

הפרקליטות ועורך הדין הגיעו להסדר טיעון כי יוגש כתב אישום מתוקן כפי שהוגש לבית המשפט, ושמואל זילבר יודה ויורשע. על פי ההסכם, עונשו יהיה שלושה שבועות מאסר בפועל, בניכוי שבעת ימי מעצרו בתשע"ג.

הכללים קובעים כי במקרה והחלטת השופט או עסקת הטיעון מסתיימת במאסר שהוא פחות משישה חודשים - ניתן להמיר ולהחליף את העונש, בריצוי עבודות שירות. זאת, מתוך הבנה כי בית-כלא בפועל מיועד לעבריינים 'כבדים' ולא לאזרחים שנשפטו על עבירות שהעונש עליהם בסך הכל יחסית קל.

אולם במקרה זה, בחר זילבר שלא להמיר את המאסר בעבודות שירות - כך שביום ראשון הקרוב יתייצב זילבר במגרש הרוסים בירושלים לריצוי 14 ימים של מאסר בפועל.

בניסיון לבדוק את ההיגיון מאחורי ההעדפה, פנינו ליואליש קרויס, שליווה בחייו עשרות רבות של עצורים מבני 'העדה': "אם לא היו לי 16 ילדים, הייתי גם מעדיף כמוהו לרצות עונש מאסר בפועל, במקום עבודות שירות" אומר יואליש קרויס בשיחה ל'בחדרי חרדים' בעקבות החלטת האברך.

בעוד כחודש, צפוי בית המשפט לגזור את דינו של קרויס בעניין אי דיווח על הכנסות המשחטה במאה שערים. לדבריו, עבודות השירות הן קשות, בטח למי שעובד בעבודה נוספת. "עבודות שירות זה קשה מאוד. לאברכים שהחליטו להיכנס לכלא יש מספר קטן של ילדים, אני מבין אותם, הייתי נוהג כמוהם לו לא היו לי 16 ילדים".

קרויס מוסיף, כי אדם עובד המרצה עבודות שירות, מקבל דמי ביטוח לאומי. "אנחנו, שלא לוקחים את דמי השירות הלאומי, נישאר בלי כלום. ברור שעדיף מאסר".

זה דבר חדש שאברכים מעדיפים לרצות עונש מאסר בפועל במקום עבודות שירות?

שמואל ויספיש ריצה עונש מאסר של שנה ושלושה חודשים על כך שהפגין במשך תקופה נגד החנות 'ספייס' שנפתחה בשכונת גאולה בירושלים. "הוא שיכנע את חבריו ובני קהילתו שמאסר זה לא כל כך גרוע" אומר קרויס.

מנגד גורם אחר ב'העדה' אומר לנו כי הסירוב לעבודות שירות הוא עקרוני-אידיאלוגי כיוון שבדרך כלל המקומות אליהם נשלחים הנאשמים, הם מוסדות ציוניים. סיבה נוספת שניתן להעלות כשיקול, הוא עניין המעמד החברתי שמקבלים היושבים בכלא בקהילתם, כולל התרמות כספיות.


הפגנה במתחם גולובנציץ בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן
עבודות שירות מאסר בפועל גולובנציץ שמואל זילבר יואליש קרויס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד