כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

בג"צ אישר להרוס בתי 5 מחבלים

בג"צ מאבחן לראשונה את ההבדל בין יהודים לערבים, "הציבור היהודי, מורתע ועומד, ואינו מוסת" - זאת בנימוקיו להחלטה להרוס חמישה בתי מחבלים, בעוד בתי מחבלים-יהודים אינם ברי הריסה

צילום: וויסאם נסאר, פלאש 90
צילום: וויסאם נסאר, פלאש 90


בג"ץ אישר את הריסת חמשת בתי המחבלים שרצחו את דני גונן, נעמה ואיתם הנקין הי"ד. הבית בו התגורר רוצח מלאכי רוזנפלד הי"ד יפונה תוך 5 ימים.

היום ניתן פסק-דין בשורת עתירות שהוגשו נגד צווי החרמה והריסה שהוצאו לשישה בתים של מחבלים מאזור יהודה ושומרון, המואשמים או נחשדים בכך שביצעו שלושה פיגועים רצחניים בחודשים האחרונים. השופט סולברג: "בחומר החסוי שהוגש לנו יש כדי להניח את הדעת שההריסה מרתיעה מחבלים בכח".

בפיגועים נתעבים אלה נרצחו דני גונן הי"ד; מלאכי רוזנפלד הי"ד; נעמה ואיתם הנקין הי"ד; ונפצעו ארבעה אנשים נוספים.

בפסק הדין נקבע כי דין העתירות להידחות, פרט לעתירה אחת על בית רוצח מלאכי רוזנפלד הי"ד, בו הוצא צו החרמה והריסה לדירה בבניין רב-קומות. ביחס לעתירה זו נקבע, כי מאחר שהמחבל ובני משפחתו שוכרים בשכירות קצרת-טווח את הדירה מהבית מאדם שאין לו קשר לטרור, הריסת הדירה תהיה לא מידתית - המשפחה תפונה ממנו על ידיו תוך חמישה ימים כפי שהוא הציע.

המסקנה נסמכה, בין היתר, על כך שבחומר החסוי שהוצג לבית המשפט לעניין ההרתעה שבהריסת הבתים, לא הייתה אינדיקציה לכך שגם בנסיבות כאלה יש בכוחה של הריסת הבית כדי לקדם את התכלית ההרתעתית. על כן, עתירה זו התקבלה, במובן זה שצו ההריסה לדירה - בוטל, בהתנייה שהעותר ידאג לפינוי בני משפחת המחבל מהדירה עד ליום שלישי, 17.11.2015, בשעה 12:00, כפי שהוצע על-ידו.

באופן כללי הנחה בית המשפט את המדינה לפעול בהתאם לעקרונות שנקבעו בפסק הדין בעניין אופן התנהלותם של הליכי השימוע והגינותם ובעניין תיקונם של נזקים שעלולים להיגרם לצדדים שלישיים כתוצאה מההריסה או במתן פיצוי בגינם.

על טענת ההפלייה בין פלסטינים לבין יהודים בהריסת הבתים, אמר השופט סולברג, כי "דין הטענות להידחות: "הטעם לכך", כותב השופט, "שלא נעשה שימוש בתקנה 119 כלפי יהודים נעוץ בכך שבמגזר היהודי אין צורך באותה הרעתה סביבתית שהיא תכליתה של הריסת הבתים", והוסיף כי "הציבור היהודי, ככלל, מורתע ועומד, ואינו מוסת".

יחד עם זאת, "יש ויש מעשים של תקיפה מצד יהודים כלפי ערבים" אמר, "להוותנו אף לכדי הרצח הנורא של מוחמד אבו-ח'דיר הגענו, שלא לדבר על הרצח המזעזע של בני משפחת דוואבשה, שלא כל פרטיו ידועים. אך השוני עולה על הדמיון בכמה וכמה היבטים, ובעיקר לצורך ענייננו - ביחס הסביבה: גינוי תקיף והחלטי מקיר לקיר במגזר היהודי, מה שאין כן בצד שכנגד".

היום ניתנה גם החלטה הדוחה בקשה לדיון נוסף בפסק-דינו של בית המשפט, בו נדחתה עתירה עקרונית שהופנתה נגד השימוש באמצעי של הריסת בתי מחבלים.

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בעמוד הפייסבוק בעקבות פסיקת בג"ץ: "אני מברך על החלטת בג"צ להרוס את בתי המחבלים. אני מקוה שעכשיו הממשלה תפסיק להתמהמה ותפעל באופן מיידי וללא דחיות נוספות על-מנת להעביר את המסר שמחבלים ומשפחותיהם משלמים מחיר כבד".,
בתי מחבלים הריסה בגץ טרור הנקין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד