י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

הרב אויערבך נגד חוק הגיוס: "חלילה להימשך אחר הפיתויים"

בוקר אישור חוק הגיוס בקריאה ראשונה, ובפלג הירושלמי יוצאים למלחמה תקיפה נגד "התיקונים הקוסמטיים" לחוק הגיוס של יאיר לפיד • הגר"ש אויערבך מפרסם מכתב חריף, ובו הוא מפרט - מדוע החוק החדש לא שונה מקודמו?

הגר"ש אויערבך (באדיבות המצלם)
הגר"ש אויערבך (באדיבות המצלם)


אישור חוק הגיוס לא עובר בשקט - ביטאון הפלג הירושלמי, המפלגה שחרתה על דגלה את המאבק בכל חוק גיוס ומתנגדת בתקיפות לשום פשרה, מפרסם הבוקר (ב'), רגע לפני אישור החוק במליאה מכתב חריף בנידון מאת הגר"ש אויערבך.

במכתבו מתייחס הגר"ש אויערבך אל החוק החדש, שהוא בעצם קיום החוק הקודם של יו"ר 'יש עתיד' חה"כ יאיר לפיד, ולא כאל חוק חדש-, מצביע על יעדי הגיוס כתורף הבעיה בחוק הגיוס וכותב כי החוק הוא פיתוי אל מחוץ להיכלי הישיבות. הגר"ש קורא שלא להעביר את החוק מהסיבות המפורטות.

"באשר רוצים לקיים את הגזירה הנוראה, להצר ולהגביל קיום התורה ח"ו ע"י יעדים וכיו"ב, ובפיתויים שונים לפתות את החרדים לדבר ד' ותורתו, אשר חלילה וחלילה להימשך אפילו בכל דהו אחרי הפיתויים האלה. ובוודאי שחוב קדוש ונורא על כל מי שיכול לעשות בזה, שלא לתת שום גושפנקא ח"ו להדבר הנורא הזה לפגוע בבבת עינינו ח"ו, ונעמוד על נפשנו נגד הגזירות הנוראות אשר פוגע בקיומה של תורה, ובעה"י זה ישפיע גם על האחים התועים שלא יכופו עלינו בשום דבר אשר מרופף קיומה של תורה, וכ"ש וכ"ש שלא ייצא איזה שום סיוע כל דהו מאחינו החרדים לדבר ד'".

את מכתבו מסיים הגר"ש אויערבך במשפט חריג שלא היה במכתביו הקודמים בעניין חוק הגיוס, וכתב 'זעירא 'ולא' מן חבריא' - כפי שכתב בשנת תשע"ב לאחר ביטול 'חוק טל' שפורסם ב'יתד נאמן', שם מסיים במשפט 'והנני בעניי מזעירא דחבריא'. מקורבי הגר"ש אומרים כי התייחסות ראשונה זו של הגר"ש יכולה לגלות טפח על מורת רוחו מההחלטה לוותר, ולא להיאבק על חוק גיוס מתוקן באמת.

ב'פלג הירושלמי' אף מאשימים הבוקר את חה"כ משה גפני בכך שהמהומה שיזם סביב אמינות הבטחתם של ראשי הקואליציה להעביר את חוק הגיוס לקריאה שניה ושלישית בשבוע הבא, לא נועדה כפי שנראה למראית העין בכדי להועיל במשהו לטובת החוק, וכי מטרת חה"כ גפני להינצל מתסיסה פנים חרדית. וכפי שכבר ציינו מספר פרשנים אמש כי החוק אינו חדש ואינו מתוקן, וכי מלבד דחיית מועד תום תקופת ההסתגלות בשלוש שנים, אין חדש בחוק.

"לסיכום", אומרים בפלג הירושלמי, כי "כשם שכל המהלכים האחרונים בענין חוק הגיוס היו קוסמטיים ולצרכי פנים, כך גם ההליך המזורז שדורש גפני, לסיים ולקבוע את החוק החדש כעובדה, נובעת מהצורך שלא להתמודד עם גל ביקורת נוקב נגדו ונגד חבריו שלא פעלו דבר לטובת חוק גיוס אמיתי ואמיץ שיסיר את הסיכון מעל ראשם של בחורי הישיבות מלהתגייס, אם בפיתויים או כחלק מיעד החוק".


חוק הגיוס הרב אויערבך הפלג הירושלמי משה גפני לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 62 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד