כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

תיקון חוק הגיוס עבר בקריאה ראשונה

ברוב של 60 לעומת 45 אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את תיקון חוק הגיוס, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני

תיקון חוק הגיוס עבר בקריאה ראשונה


מליאת הכנסת אישרה היום (ב) בקריאה ראשונה את תיקון חוק הגיוס, כפי שסוכם עם המפלגות החרדיות בהסכם הקואליציוני. 60 חברי כנסת תמכו בחוק לעומת 45 מתנגדים.

לאחר חודשים ארוכים של עבודה משותפת של הנציגים החרדים בכנסת מול צוות מיוחד של משרד הביטחון, כאשר עו"ד דוד מירון ייצג את המפלגות החרדיות מול משרד הביטחון. החוק יעבור להמשך דיונים בועדת חוץ וביטחון של הכנסת ויגיע להצבעה בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת עד ליום רביעי בשבוע הבא.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני סיכם עם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת כי לא ישתתפו בהצבעה על חוק הגיוס, ובכך נרשם רוב גדול לקואליציה. גם ח"כ ‏אורן חזן לא השתתף בהצבעה עקב אשפוז בבית החולים.

כזכור, תיקון חוק הגיוס קובע כי תקופת ההסתגלות הראשונה תימשך עוד 3 שנים עד שנת 2020, ואחריה תחל תקופת הסתגלות שניה שתימשך עד 2023.

התיקון גם מעקר מתוכן את מכסות ההתייצבות ומונע הטלת סנקציות פליליות באופן אוטומטי, תוך שהוא תולה את המצב במקרה של אי עמידה ביעדים - בהחלטתו של שר הביטחון.

עם זאת, בכל הנוגע להעברת החוק בקריאה שניה ושלישית, עדיין קיימת מחלוקת, כאשר 'מועצת גדולי התורה' של אגודת ישראל שהתכנסה אתמול קיבלה את מכתבם של ראש הממשלה וראשי המפלגות והסכימה לדחות את ההצבעה עד ליום רביעי הבא, אולם ב'דגל התורה' דורשים להקדים ביומיים ולהצביע ביום שני, כדי לחסוך יומיים של הסתה.,

לפיד ואיווט תקפו, יעלון תמך,
בדיון שהתקיים לפני ההצבעה אמר שר הביטחון בוגי ‏יעלון: "חוק הגיוס הקודם עורר התנגדות עזה בציבור החרדי, פגע בגיוס חרדים ובעלייה המתמדת בגיוס חרדים שהחלה לפניו. ככל שנרבה במגמה של לאפשר השתלבות חרדים ולא לכפות- כך נראה גיוס נרחב יותר שלהם. אני מתנגד לשיח פוליטי מתלהם ודוגל בשיח מאפשר השתלבות. לא תמיד צריך להיות צודקים, צריך להיות חכמים. כיום חרדי אינו שווה למישהו עני. אנו רואים ברכה בהשתלבות חרדים בצבא, במעגל העבודה ובחברה. אך מה שברור- מה שבא בכפיה לא יכול להצליח".

בדיון דיבר גם ח"כ עופר שלח, שאמר: "כמה עלוב זה שאתם בעצמכם יודעים שהתיקון לחוק לא יעבור בבג"צ. בעת שבג"צ ביטל את חוק טל הוא קבע את הקווים המנחים של החוק שאמור להיות, ואתם יודעים שהתיקון שלכם היום פשוט לא עומד בהם".

ח"כ אביגדור ליברמן תקף: "דווקא בעיתוי הזה שאנחנו רואים אתגרים ביטחוניים יום יום, אין דבר ציני יותר לדון בביטול השוויון בנטל. זה קורה עכשיו כי מרכיבי הקואליציה לא סומכים זה על זה. בש"ס ויהדות התורה יודעים עם מי יש להם עסק אז הם דורשים להעביר את זה לפני התקציב. אי אפשר להציג את החוק הזה כמשהו אנטי יהודי. כל גדולי ישראל היו לוחמים כמו דוד המלך, יהודה המכבי, אבנר בן נר ועוד, והם לא היו יהודים פחות טובים ממוזס ופורוש. אבל אין לי טענות לחרדים אלא לתנועה הלאומית, מה שעושה הליכוד זו בגידה בערכים של הציונות".

ח"כ יאיר לפיד אמר: "אני לא יודע מה אני אגיד לבן שלי שאמור לבוא הביתה מהצבא. מה אני אגיד לו? שהמפקד העליון שלו מכר אותו בגלל משחקים קואליציוניים? אני חינכתי אותו שראש הממשלה צריך לדאוג לכל אדם, אזרח וחייל ועכשיו אני צריך להסביר לו שזה לא ככה, ושהם משקרים עכשיו על חשבון חיילי צה"ל. אין שום הגיון בתוך זה, רק שחיתות פוליטית מכוערת קטנה ועלובה".

ח"כ ישראל אייכלר הסביר: "יש היום עודפים בצבא והרבה אנשים שהצבא לא זקוק להם ולצבא אין ברירה והוא חייב לגייס את כולם. גיוס החובה הפך לגורם מפלג וצריך לעבור לגיוס מרצון. כל הסיפור של גיוס החובה הוא אנכרוניסטי".

בדיון על חוק הגיוס במליאה זעק ח"כ מנחם אליעזר מוזס: "אנשי יש עתיד מדברים על שילוב חרדים בשוק העבודה. לפי החוק של לפיד, יהיה מס גולגולת לציבור החרדי ויהיו סנקציות פליליות ורישום פלילי, עם רישום פלילי אפשר להתקבל לעבודה?"



יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג: "כשהובא בזמנו חוק טל לאישור מליאת הכנסת קם הליכוד וזעק על האפליה. על אף שיש את המצב הרצוי, בסופו של דבר אנחנו צריכים לקבל את המצב המצוי. אני מעולם לא האמנתי בהשפלה והדרה של קבוצות בחברה הישראלית אלא רק בדיאלוג והשתלבות והבנת תהליכים חברתיים. לפני שנתיים כשהובא החוק במן קומבינה פוליטית של הממשלה הקודמת יחד עם המשילות ומשאל עם, החרמנו את ההצבעה כי החוק הזה ראוי לדיון נפרד. והנה היום הקואליציה חוזרת על אותו חטא, בעסקה קטנונית יחד עם התקציב והחטיבה להתיישבות. אנחנו סבורים שהתהליך הנכון הוא תהליך חברתי, שיש לעשות זאת בצורה נבונה".,
חוק הגיוס חרדים קריאה ראשונה הסתה תיקון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד