כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

בשורה לילדים סוכרתיים: שיפור תנאים במוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי משפר את הזכאות לילדים חולי סוכרת • השיפור מתבטא בהארכת גיל הזכאות לקצבה מ-10 שנים ל-12 שנים והגדלת הקצבאות לקטנים עד גיל 6

בשורה לילדים סוכרתיים: שיפור תנאים במוסד לביטוח לאומי
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם


המוסד לביטוח לאומי משפר את הזכאות לילדים חולי סוכרת, השיפור מתבטא בהארכת גיל הזכאות לקצבה מ-10 שנים ל-12 שנים והגדלת הקצבאות לקטנים עד גיל 6.

במדינת ישראל חיים אלפי ילדים עם סכרת נעורים תלוית אינסולין מסוג 1. מחלה זו היא מחלה כרונית מורכבת, המטילה עול טיפולי כבד על כתפי ההורים.

בשנים האחרונות צומצמה זכאותם של ילדים אלו לקבלת גמלת ילד נכה - כאשר עד לאחרונה, נקבעה זכאות בשיעור 50% לילדים אלו רק עד גיל 10. לאחריו, נקבעה זכאות בהתאם למידת האיזון של מחלת הילד.

שינויים חדשים מיטיבים מעט עם אוכלוסיית הילדים החולים בסוכרת. לאור מורכבותם של השינויים ביקשנו מעו"ד שרונה תגר, מומחית לתביעות ביטוח לאומי לפשט ולהסביר.

"הזכאים לקצבה" מסבירה עו"ד תגר "חולקו מחדש לפי שלוש קבוצות גיל: ילדים בני0-6 יהיו כולם זכאים לקצבת נכות מלאה בשיעור 100% בגין צורך בנוכחות מתמדת, מכיוון שמדובר במחלה כרונית קשה, עם אירועים רפואיים תכופים, הדורשים טיפול מיידי של מבוגר ומשום שילדים בגיל זה זקוקים לעזרת מבוגר בהזרקת אינסולין".

"לגבי ילדים בגילאי6-12 בגיל בית ספר יסודי, תיקבע זכאות בשיעור 50% לפי סעיף בדיקות הדם, היות שהילד נעשה מודע יותר למצבו ולסיכונים הנובעים ממנו אולם יחד עם זאת, קיים עומס טיפולי על ההורים בשל הצורך להבטיח את איזון הילד ולכן תקבע זכאות מבלי להבחין ברמות האיזון של הילד".

"זהו חידוש ותיקון משמעותיים" אומרת עו"ד תגר, "שכן עד היום רוב הילדים היו זכאים רק לקצבה חלקית ותשלום הקצבה הופסק לעיתים קרובות כבר בגיל .10 גם הבחינה הייתה בחינה של רמת איזון המחלה וילדים מאוזנים לא היו זוכים לקצבה".

"מעבר לגיל 12 היות שבגילאים אלו הילד מודע יותר למצבו, תקבע כמקובל זכאותו בשנה הראשונה לאבחנה בשיעור 50%, ולאחריה רק במקרים חריגים וקשים כגון אשפוזים חוזרים עקב חמצת, איבודי הכרה ופרכוסים-יזכה הילד להמשיך ולקבל גמלה.

"מטרת הגמלה במהלך השנה הראשונה מהיום בו אובחנה המחלה, גם אצל ילדים בוגרים היא לסייע לילד ולמשפחתו בהסתגלות לטיפולאבל יש לשים לב - לאחר תום השנה הראשונה כאמור, אם הילד נכנס חלילה למצבי סכנה קיצוניים עקב חוסר איזון מטבולי מתמשך - הגורם לחמצת או לאיבוד הכרה בשל חוסר יכולתו לזהות סימני אזהרה מקדימים כתוצאה משינויים ברמות ריכוז הרכיבים בדם - הוא זכאי לגמלה גם אם עבר את הגיל המזכה, ולעיתים במצבים אלו ניתן להמשיך ולקבל גמלה גם עד גיל 18 ".

"חשוב לדעת" מציינת עו"ד תגר "כי לרוב, התיקים לא נפתחים לבדיקת המשך זכאות לאחר גיל 6 אלא אם המשפחה תפנה ותבקש לבחון את שעור הזכאות מחדש. כמו כן ניתן לקבל זכאות בשיעור גבוה מ50% גם לאחר גיל 6 למי שסובל מבעיות נוספות לדוגמא: ילד בן 8 עם קשיים רגשיים וסכרת, שרופא סבור שלאור מצבו ויכולת ההבנה שלו למצבי הסיכון, זקוק לנוכחות מתמדת של מבוגר בסביבתו וזו קיימת בפועל, יהיה זכאי לקצבה בשיעור 100% ולא 50% בלבד.

בכל מקרה כדאי לפנות ולקבל ייעוץ מעורך דין הבקי בדיני הביטוח הלאומי והתנהלות הוועדות הרפואיות על מנת להיות בטוחים שהתביעה תוגש כראוי והילד יזוכה בקצבה המקסימאלית.

לאחרונה אישרה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק של סיעת ש"ס לגבי הארכת תקופת זכאות לקצבה בעד ילד החולה בסוכרת נעורים. בהצעת החוק שיזם ח"כ יואב בן צור מש"ס, אליה הצטרפו 54 חכ"ים מכל סיעות הבית, מוצע להאריך את תקופת הזכאות לילד החולה בסוכרת נעורים עד גיל 18, ובכך לשנות את המצב הקיים היום. יודגש כי על החוק לעבור גם בקריאה שניה ושלישית לפני שיאושר.

סוכרת ביטוח לאומי בית חולים הצעת חוק שס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד