ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הנגבי: "לפיד, אתה פופוליסט זול"

גפני, לפיד, שטרן והנגבי התקוטטו וסנטו זה בזה סביב תיקון חוק הגיוס • סקר בדק: מה חושב הציבור על החוק?

הנגבי בועדת חוץ וביטחון, צילום: מרים אלסטר, פלאש90
הנגבי בועדת חוץ וביטחון, צילום: מרים אלסטר, פלאש90


דיון סוער נערך היום (ה') בועדת חוץ וביטחון על תיקון חוק הגיוס בהכנה לקריאה שניה ושלישית.

יועץ המשפטי של משרד הביטחון אחז בן ארי אמר כי הצבא יתגבר את הביקורות בישיבות כדי לבדוק שמקבלי הדיוחי בישיבות באמת תלמידי ישיבות. יו"ר הועדה ח"כ צחי הנגבי תקף את "יש עתיד" ויאיר לפיד בפופוליזם זול, בדרישה הנחרצת שלו לסנקציות פלליות כתנאי לקיומה של הקואליציה. ההצבעות הופסקו בשעה זו, ויתחדשו לצורך ההצבעות על החוק שיחלו בשעה 21:00.



יועץ המשפטי למשרד הביטחון אחז בן ארי אמר בדיון כי "צריך תקופת הסתגלות שבמהלכה לא יהיו אירועים דרמטיים שמעיבים על ההסדר. לכן אנו מציעים שתקופת ההסתגלות תוארך עד 2020. במשך התקופה הזו מקווים שיעמדו ביעדים, ואם לא יעמדו לא נמוטט את ההסדר.

"החל מ-1 ביולי 2020 מתחילה תקופת ההסתגלות השניה. היא תסתיים שלשו שנים מאוחר יותר. בתקופה הזו ממשיכים לדחות שירות בתנאי שעומדים ביעדים. אם יש התמוטטות של ההסדר ולא עומדים ביעדים. עוברים לדחיית שרות עד גיל 21. מגיל 21 ומעלה שר הביטחון יהיה רשאי לדחות שירותם של בני הציבור החרדי בכפוף ובשים לב ליעדים שקבעה הממשלה".

"במקביל", הוסיף בן ארי, "אנו מתכוונים להגביר את הפיקוח על הישיבות במובן זה שיהיו יותר ביקורים של בודקים, כדי לבדוק שכל מי שרשום שם נמצא שם".

יו"ר הקואליציה ח"כ צחי הנגבי תקף את "יש עתיד" ויאיר לפיד ואמר כי הם "נלחמו בקדנציה הקודמת על סנקציות פליליות בחוק הגיוס, וזאת בניגוד לעמדת כמעט כל חברי הכנסת - כולל ראש הממשלה, שר הביטחון וצה"ל". לדבריו של הנגבי, הדבר נעשה מתוך שיקולים פוליטיים, ותוך כדי שיאיר לפיד מאיים על קיום הקואליציה באם לא יתקבלו הסנקציות הפליליות".

סגן שר החינוך ח"כ מאיר פרוש אמר בועדה - "כל מי שהיה פה, מאלה שעוסקים במושג של הנח“ל החרדי, אמרו: 'אל תלכו בדרך של סנקציות פליליות, הדבר הזה יפגע בתהליך ש"הם" רואים בו חשיבות'.

"החוק אומר שלשר הביטחון יהיה את הסמכות לתת דיחוי למי שיושב ולומד. על הכול אנחנו סומכים על שר הביטחון - על המבצעים הכי נועזים, על פעולות יומיומיות שהוא אחראי להן, רק לא סומכים עליו בשיקול דעת לתת דחייה לבן ישיבה?".

פרוש פנה לח"כ יואב קיש - "הליכוד קיבל 30 מנדטים בבחירות משום שדרכו זה לא ללכת בכפייה, אסור לעשות את החישובים של בג"ץ, אם החוק לא יעבור במתכונתו, זה ימשיך את הקרע של לפיד בעם".

חה"כ יואב קיש אמר - "אתנגד להעברת חוק הגיוס כלשונו בוועדת החוץ והבטחון ואפעל לגיבוש מתווה מוסכם שיהפוך חוק בכפייה לחוק בהסכמה. אצביע עם קואליציית העם, הדורשת שינוי של המצב הקיים, שוויון בנטל, אחדות, זהות בזכויות ובחובות, תוך הסכמה של הציבור החרדי ולא נגדו".

חה"כ יואב קיש הוסיף עוד ואמר כי במידה והתיקון לחוק הגיוס לא ישונה, הוא יאלץ להצביע נגדו בוועדה. חה"כ קיש לא פסל כי ניתן להגיע להסכמות עם החרדים ולהוציא חוק אחר מהוועדה, זאת לעומת הנוסח המוצע כיום, וכי הוא נמצא במאמצים מרתונים לגיבוש מתווה חדש.

ח"כ יאיר לפיד אמר בדיון - "כל היום ינסו לבלבל אותנו עם סעיפי חוק. מה שעומד זה עיקרון - החרדים אזרחים ויהודים כמונו, יש בינינו שותפות גורל וצריכים לשאול אותנו במה היא מתבטאת? האם אנחנו עם אחד? האם אנחנו שווים בפני החוק? מה נגיד לילדים שלנו אם החדר הזה יסיים את היום בהחלטה שלא כולם שווים בפני החוק.

"אם לא יכולים להגיד שכולם שווים, אין סיבה לא לנסוע לפאלו אלטו. השיוויון בנטל הוא על השאלה אם אנו רוצים לחיות ביחד, או שפוליטיקה שולית, זעירה ופחדנית מנהלת את חיינו וחיי ילדינו. על זה הדיון. האם חיים פה ביחד עם אותן חובות וזכויות או שיש כאלה שהחברה סידרה להם לא לשרת. כל דיון אחר לא רלבנטי".

ח"כ שלח הוסיף - "אני איש הרבה יותר פשוט. לא רוצה לדבר דברים גדולים. אחז, מעולם לא ראיתי אותך עושה כזו התעלמות כמו הניסיון להסביר את החוק הזה. לוקחים מצב קיים שעובד, ומשיגים אותו אחורה. זה לא חוקתי ולא יעמוד בבג"צ".

ח"כ אלעזר שטרן אמר כי "המטרה של החוק להגביר שנאה. מה לעשות שאין הפגנות נגד החרדים? יכול להיות שלחלק מההנהגה החרדית זה מפריע. מה רע - זה רע להם שיוצאים לעבוד, שרמת החיים עולה, שנבקעים פרצות בחומה. 800 אנשי מילואים לא יעשו מילואים על כל גדוד חרדים שיתגייס. לא מאוחר שלא נכתים את כולנו בכתם".

60 אחוז מהציבור: מתנגדים לחוק הגיוס
ההסתה ניצחה? לקראת אישור תיקון חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע הבא, מתפרסם היום סקר מיוחד שנערך על ידי מכון 'פאנלס פוליטיקס' בפיקוחו של מנחם לזר עבור ערוץ הכנסת, ממנו עולה כי קיים רוב נגד תיקון החוק.

‏לשאלה - "מה אתה חושב על השינוי בחוק הגיוס?" השיבו 60% כי הם מתנגדים ורק 35% תומכים בתיקון החוק.

בסקר נשאלו המשתתפים "האם אתה בעד הרחבת הממשלה לאחר אישור תקציב המדינה?" 45 אחוז השיבו כי הם מתנגדים, בעוד 35 אחוז השיבו שהם תומכים, ו-20 אחוז לא יודעים.

יצויין כי תיקון חוק הגיוס צפוי להיות מאושר הערב בועדת חוץ וביטחון של הכנסת, לקראת העלתו לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע הבא.
חוק הגיוס לפיד גפני הנגבי כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד