י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ההבדל בין הדבר הנכון לאמת • טור שבועי

הרב ישראל אברמובסקי, ראש בית מדרש ''תורה והלכה', מסביר במה שונה רמאות יעקב לאביו מרמאות לבן

ההבדל בין הדבר הנכון לאמת • טור שבועי


ישנם רגעים בחיים בהם נדרש האדם לקבל החלטה האם עליו לעשות את הדבר הנכון או את האמת,
ההבדל בין רמאות לאי רמאות, בין שקר לאמת, זהו ההבדל בין דבר נכון ללא נכון.

השבוע אנו פוגשים את יעקב מקשה על לאה איך שיתפה פעולה במזימת הרמאות של לבן, ולאה עונה כמתואר במדרש ממך למדתי לנהוג בזו הדרך, הרי רק לא מכבר לבשת את מדיו של עשיו כדי לקבל ברכות אביך. והשאלה אכן קשה והרי לאה צודקת הרי יצחק קרא עשיו ויעקב ענה במקומו? מה ההבדל בין רמאות לבן ויעקב לרמאות יצחק רבקה ועשיו?

נתאר לנו אדם הנוסע בכביש ולפתע גל אבנים חוסם את הנתיב ומונע ממנו את המעבר, וזו הדרך היחידה. כעת יש בפניו שתי אפשרויות - לעבור לנתיב הנגדי, כנגד כיוון התנועה ולחזור, אמנם זה לא חוקי אבל זו הברירה, או להמשיך לתוך גל האבנים, לשבור את מרכב התחתון של הרכב ולהישאר תקוע שם לנצח.

אם הוא איש מרובע הוא לא נוסע מול כיוון התנועה ונשאר תקוע בינות לאבנים, אבל אם הוא רוצה לעשות את הדבר הנכון אז בזהירות המתבקשת ייסע כנגד המסלול וממשיך הלאה.

מה השקר? ומה האמת?

ברור שהשקר הוא להישאר במקום ולדמיין שאני נאחז באמת, אני אמיתי ולא עובר על החוקים, זה אמיתי אבל זה לא הדבר הנכון, זה סוג של שקר. אבל אם אני עובר אני עושה בעצם את הדבר הלא אמיתי, שהוא הדבר הנכון בסיטואציה הנוכחית, וזהו ההבדל בין לעשות דבר נכון לבין לעשות דבר לא נכון.

אבל איך אדע מה נכון ומה לא נכון? בשביל זה יש לנו בריאה, כתוב בחז"ל שלפני מתן תורה ישב הקב"ה ולימד את משה רבנו את כל אשר יקרה עד סוף היקום שזהו זמן שאין לנו מושג כ"כ דוד דור ודורשיו, יועציו, וחכמיו, הכל ידוע ומוגדר מראש, וכל זה משום שלעולם מסודר יש לו תוכנית, מה נכון להיות ומה לא נכון, אני צריך לדעת האם אני נמצא במקום הנכון עבורי או במקום הלא נכון. זה ההבדל הדק בין אמת לשקר אם אני חיי אמת או חיי שקר.

רבקה ידעה שהדבר הנכון שהמשכיותו של יצחק צריכה לבוא על ידי יעקב, רק שבכדי להשיג את הדבר הנכון צריך לעבור לנתיב הנגדי ולחזור בחזרה, אז היא לוקחת את יעקב ומדריכה אותו לנהוג בנתיב הנגדי לשם שינוי ודרך זה תשיגה את הדבר הנכון, אבל זה הדבר הנכון!

אבל לבן לא חיפש לעשות את הדבר הנכון, הוא חיפש מים, הוא חשש מהפסד כלכלי, הוא רוצה את השפעותיו של יעקב על כלכלת רכושו, מה עושים? כל הדרכים כשרות לפניו. וזהו ההבדל בין רבקה ללבן, וכשלאה אומרת ליעקב אולי אבא שלי רמאי, אבל אני לא באה ברמאות, אני באה כמוך שבסופו של דבר אני אהיה אמא בישראל, אך אם לאה לא הייתה נדחפת, היא לא הייתה אמא בישראל וזה לא ייתכן שהרי היא חלק מארבע האימהות, בתוכנית הסדורה מבריאת העולם. אז נכון, אבא שלי רמאי, אבל אני נמצאת פה לצורך כמו שאתה הגעת לאבא שלך לצורך.

כי זו החכמה לדעת בדיוק מה התפקיד שלי, בנקודה הנכונה, במבחן הנכון, לפעמים צריך לדעת לעשות עיקופים, אמנם נדרשות לזה דרגות גבוהות, זה רבקה ולאה, והאדם שקרוב אצל עצמו - זקוק ל'עיני העדה' שיכוונו אותו לדבר הנכון לו.

אנו רק נוכל להתפלל לקוות שנזכה לתפוס את הנקודה הנכונה, שבמבחן הזמן נוכל לומר רבש"ע תפסתי את הנקודה שאני מרגיש שזו הנקודה שלי,

אבל בל נשכח שאת הנקודה מוצאים ע"י "דור דור ודורשיו".
רבקה לאה רמאות לבן יעקב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד